Mxfors 0 Postad 23 Maj , 2013 Hej! Köpte min första båt för ca 3 veckor sedan och gör allt jag kan för att lära mig! Har dock några enkla fråga som ja tror ni kan svara på utan problem. Båten är en Sea Ray 175cb -97a med Mercrusier 3.0L 135hk. Först och främst undrar jag va normaltemp brukar vara under färd? min ligger på ca 80C. är det normalt? Brukar även få in lite vatten i motorutrymmet vilket är normalt? inge stora mängder alltså. Men vattnet verkar vara oljeblandat. Inga stora mängder där heller men man ser att de är olja i. Kan de va läckage eller är det normalt med lite blandning när de kommer i kontankt med motorn? Sedan undrar jag hur man använder powertrimmet på bästa sätt under färd? tack på förhand och ber om ursäkt för dumma frågor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 23 Maj , 2013 Hej. Det finns inga dumma frågor. Det var en klok man som sa till mig, fråga nu eller va dum för resten av ditt liv. Angående vattnet och oljan så bör du undersöka det. Vattnet kan komma från styrtappen, en gummituta som sitter på utsidan inne i skölden men då läcker det in även när motorn ej är igång. Det kan även vara en slang, kyllimpan m.m. spegel och ficklampa brukar funka och oljan kan vara en tunn hinna som ligger kvar i kölsvinet och lägger sig på vattnet el. ett läck någonstans. Men du bör kolla upp det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 24 Maj , 2013 Min erfarenhet av USA-båtar är att det inte är ovanligt att det kommer in lite regnvatten genom luftintagen till motorrummet. Finns det sedan minsta oljespill under motorn så har du en tunn oljehinna. Powertrimmet använder du så här: Vid start kör med trimmet fullt inne och när du kommer upp i plan trimmar du ut tills fören börjar jassa upp och ned. Då trimmar du in lite i taget tills fören ligger still. Där har du bästa trimläget. Detta gäller vid plattvatten. Går det vågor trimmar du in lite till så att fören klyver vågorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2013 På min båtmotor brukar temperaturen ligga runt 80 grader. Visserligen bara en 3-cylindrig Lombardini på 30Hk med sötvattenskylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mxfors 0 Postad 24 Maj , 2013 Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser