Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Freerole

Små barn och säkerhet

Rekommendera Poster

Jag kanske är överdriven men sedan vår son föddes har jag börjat tänka mycket på säkerheten när vi är ute på sjön. Dvs mer säkerhet än att bara ha flytväst på sig (vilket vi alltid har), att brandsläckarna funkar mm. Det jag tänker på nu är hur klarar sig vår ettåriga son om vi hamnar i vattnet och blir liggande där ett tag? Om båten sjunker så klarar han sig inte länge i det kalla vattnet. Livflotte känns lite overkill på en 24fots båt som mest körs i innersta- och mellersta skärgården. Att ha en jolle på släp bara för att ha ifall man måste lämna båten känns också för stort. Skall man köpa en lite luftmadrass som man kan blåsa upp snabbt om det skulle behövas? Hur tänker ni övriga kring detta och vilka lösningar finns? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte fokuserat på risken för nedkylning i första hand.

Har varit mer oroad för att det inte finns så bra flytvästar för så små barn? Då först började jag själv använda flytväst, för att vara helt säker på att paketet pappa och barn hade flytkraft.

Seglade inte utomskärs så mycket annat än om det var varmt i vattnet när jag hade så små...

Inomskärs så är det rimligt nära till en ö, oftast. Sedan hade jag segelbåt och gummijolle. En båt sjunker ju inte så snabbt, sägs det, så det är risken för brand som är det farligaste? Snacka om att jag kollade alla bränsleledningar och bytte filter varje år ( bränslefilter är tunn alu... )

Kopplade bort gasolen och körde med spritkök under gång, grillade i land till middag.

Det är en kort period. När barnen är större så har de fungerande flytvästar. Nedkylning? Ja, det är en realitet kanske, i värsta fall. Men en ett åring kan jag lyfta upp på två sammankopplade frälsarkransar och hålla hyfsat över vatten. Värre med en femåring i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytväst på ! Fast det har du säkert redan. Och kolla att den passar bra.

Det jag minns som största säkerhetsproblemet så här i efterhand är hur lätt det är för små barn att ramla och slå sig illa. Det dröjer en bra bit upp i åldrarna innan de kan få 'sjöben' och klarar att båten rör sig.

Min son slog rejält i durken vid 1 års åldern lyckligvis utan skador men med en rejält skrämd pappa. Sen la jag lite krut på att tex sätta lite silvertejp med skummgummi över några skarpa lister inne i ruffen och att dela av kojen med ett nät med karbinhakar så att det inte gick att ramla ur den. Allt sådant som man man redan fixat hemma med att plocka undan farliga grejor, trappgrindar osv gäller ju även i båten så man kan slappna av lite.

Så fundera lite mer på 'vardagsriskerna' med spisar , tända ljus osv och fokusera inte så mycket på stora olyckor som att båten sjunker.

Man tenderar ju iallafall att bli mindre djärv med att gå ut i dåligt väder osv med små barn ombord så du kompenserar nog redan för risken av större olyckor . Att hålla sin båt och motor i gott skick är ju alltid ett bra generellt säkerhetstips.

Njut av båtlivet med barnen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni har blöj barn om bord så är det befogat att vara på sin vakt, för blöjan om den

är torr har mycket bra flytkraft innan den vatten fylls (har själv sett det live ) som tur var pappan

mycket snabb att få upp barnet från vattnet och då fungerade inte flytvästen som tänkt .

Hur snabbt en blöja vatten fylls vet jag ej 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en liten jolle och häng på släp. Gärna med en liten 2,5 hk snurra som ni hänger på pushpit. Du kan segelbåten sjunka om det skulle gå så illa, men ni kan likväl sitta säkra i jollen på väg mot land.

En jolle är dessutom jättebra att ha för mindre utflykter efter förtöjning eller för att åka och köpa mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Får se vad det blir för lösning eller också är det helt onödigt att oroa sig för detta över huvud taget. Men man blir lite nojig när man får barn eller så är det bara jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oro är nog den största faran.

Har en kvinlig kompis som är hysteriskt rädd för att det skall börja brinna. Hemma hos henne är det enda ställe i min bekantskapskrets som det tagit eld i huset. Nu är hennes man inte lika stirrig som tur är. Han bröt strömmen, tog  en spann med vatten och slog över elelementet och väggen bakom, där tapeten fattat eld. Tänk om han inte hade varit hemma.

Eld är nog betydligt farligare, som nån skrev. så bransläckare och en riktig pyts. En spann med ett snöre. Har en som liknar den på bilden. Den har bra balans och man får den fylld varje gång. Kan va lite si och så med en vanlig plastspann om man inte har den rätta knycken.

Sen finns det ett talesätt som säger att den bästa länspumpen är en rädd man med en spann.

Att en båt skulle sjunka direkt om man är innomskärs och vädret inte är allt för dåligt är högst osannolikt.

post-945-1394237517,6799_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen risktatistik men har blandannat tänkt på följande:

-genomföringarnas skick? Original?

-länspump

-kan både mamma och pappa framföra båten med segel och motor?

-kan båda navigera utan och med plotter?

-Gasvarnare

-pluggkitt för att täta eventuella läckor

-förvaring av bensin

-riggens skick? Finns det fall som kan fastna?

-finns det rev och är de förberedda?

-VHF med distressfunktion (heter det så?) kopplad till gps.

-klara mantåget kraftig belastning?

Riggen ska fungera, motorn ska helst fungera, tanken ska vara fylld och besättningen ska vara tillräckligt duktig. Jag har alltid tänkt att det viktigaste är att lyssna på väderrapporten och att inte segla långt från land om man inte litar på båtens skick. Min erfarenhet är att båtens brister ofta kommer fram då det blåser som värst samtidigt som man inte har vågskydd av öar. Tyvärr stämmer inte alltid prognosen och jag har själv hamnat i problem vid två tillfällen pga att jag litade på prognosen. Som tur var var inte familjen med vid något av tillfällena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du har VHF med distressknapp kopplat till plottern gör ju att hjälpen inte är så långt borta och att Sjöräddningen vet exakt var ni är.

Om jag hade så små barn skulle jag kanske överväga att ha en vanlig uppblåst badleksak i form av en minijolle eller liknade för att kasta upp barnet i. Flytväst fanns ju redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis min tanke. Har köpt en en mindre luftmadrass som man kan blåsa upp på 30sec yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden på spannen gav mig en idé. Perfekt att stoppa knodden i spannen om man tvingas över bord pga brand. Ett spädbarn borde lätt passa där i och får en egen båt tills hjälp anländer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...