Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
EndZone

Servicefrågor ang. Yamaha 60 Hk 4-takt

Rekommendera Poster

Hej!



Är i färd med att köpa en båt på vilken det sitter en Yamaha 60 Hk 4-takt från 2008. Motorn har gått 120 timmar och har hela tiden servats av ägaren själv och konserverats varje höst. Det är en noggrann herre som har skött den, men man har ju förstås inget bevis i form av auktoriserad stämpel i serviceboken.

Nu till min fråga. Man har inte bytt impeller eller kamrem (kallas det så på en båtmotor?), vidare har ventiljustering skett endast vid första servicen som då gjordes på en auktoriserad verkstad.

Är detta ett problem anser ni? Bör jag omgående byta impeller och genomföra en storservice, eller är motorn med sina 120 timmar förmodligen helt okej och att jag bara kan fortsätta mina höstservicar på egen hand precis som tidigare ägare? Han har förutom konservering även fettat in propelleraxeln och vissa andra delar, han har bytt såväl olja som växelhusolja osv.

Båten har inte använts till trolling eller liknande, och den har aldrig dragit vattenskidåkare etc. Den har körts varligt i vackert väder så att säga.

Vore intressant att höra era tankar och hur ni resonerar kring detta. Ett problem eller ett icke-problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var gärna lite skeptisk till säljarens utsago om att vara en noggrann person. Alla säljare vill nog framstå så men väldigt få är det.

Om jag vore du så skulle jag åtminstone byta/se till att få bytt impeller och kamrem.

Ventiljustering vet jag inte hur ofta det ska ske och hur noga det är. Det får någon annan svara på.

Sen skulle jag byta tändstiften. Har iofs bara bytt på min 50 hk -99 en gång och det var efter ca 10 år. Kamrem lät jag byta efter ungefär 10 år också och verkstan bytte då även impellern.

Vill du gå ett steg längre låter du byta styr-vajern. Min första gick av hemma vid bryggan efter 7-8 år och den nuvarande har hållt sedan dess. På min båt krävdes det att man demonterade motorn för att få till bytet.

Så: Ett icke-problem som affär sett men för att vara på säkra sidan för framtiden skulle jag låta en verkstad göra jobben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för att du tar dig tid att svara!

Jo, det är förstås så att man alltid ska vara skeptisk. Men med tanke på personens bakgrund och på vilket sätt han visade hur han servat motorn, känns det ändå som att det finns viss tyngd bakom det han säger. Jag tänkte som så, att jag lägger båten i sjön nu, och så ser jag till att få impellern bytt till hösten. Kanske även kamrem. Hoppas jag chansar rätt :)



Om kamremmen skulle brista, då förstår jag ju att det blir ett rejält problem. Är motorn körd efter en sådan grej, eller kan man medelst en dyr reparation ändå fixa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt utan specifika Yamahakunskaper, men för att du ska slippa ligga sömnlös, så kan jag meddela att jag ännu så länge kört 9 år på originalkamremmen i en 50 hk 4t Yamaha. Impellern är visserligen bytt för 6 år sedan, men det mot en som såg exakt lika dan ut som den plockades ur. Denna kollades förra året då jag var inne för att fetta in drivaxeländan - impellern såg fortsatt splitt ny ut.



Själv skulle jag göra precis som du och få fart på säsongen på en gång. Kylningen ska du alltid ha koll på - en snabb blick på skvallerstrålen vid start och stopp och ett öga på instrumenten för temp/oljetryck (om man har sådant) under färd ska sitta i ryggmärgen på alla som har utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det skiljer något mellan F60 o F80 men jag kollade lite på hur intervallerna ligger på min Yamaha F80 från 2010.

Kamrem 1000h eller 5 år

Impeller 300h eller 3 år

Allt enligt Yamahas service schema  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört min Yamaha 30 hästars 2 takt från 1991 i 11 år och ca 1000 timmar på samma impeller. Och den levererade en perfekt skvallerstråle när den såldes....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds 440 gt från -02 med en Yamaha 40hk 4-takt från -02 också som har gått ca. 250h. I år, 11 år efter nyköp så bytte jag impeller för första gången och den såg fortfarande i princip ut som ny. Kanske någon liiten liten spricka i den, men den hade inte behövts bytas på ett par år. Kollade även kamremmen för 1 år sen, och den såg ut som ny. Så alla dom där reglerna om att byta impeller varannat år och kamrem var 5e är enligt mig rent skitsnack. Dock är min bara sötvattenkörd vilket såklart sliter väldigt mycket mindre än saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...