Minona 2 Postad 22 Maj , 2013 Önskar hjälp! Jag har en B20 130hk som jag tycker luktar mycket avgaser från, särskilt för de som sitter i aktersoffan. Från vevhusventilationen går en slang som inte är ansluten till något, kan det vara från denna som avgaserna kommer ifrån och var skall jag i så fall ansluta denna till? Satt tidigare ihopkopplad med flamdämparen, en stor svart plåtlåda som jag nu ersatt med små runda kromade, men där det saknas anslutning till någon slang. Hur skulle ni ha gjort? Har motorrumsfläkt men den räcker inte till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 22 Maj , 2013 Vevhusventilationen skall det inte komma avgaser ur, du kan stoppa slangen i en plastflaska. Och sen hålla koll så den inte fylls med olja på kort tid, då har du problem med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 22 Maj , 2013 Tack, då stryker jag det som en tänkbar orsak. Kan någon komma med andra förslag och ideer hur jag kan få bort avgasröken från sittbrunnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 22 Maj , 2013 Lukten från vevhusventialtionen är ju dock rätt lik avgaslukt så jag skulle inte stryka det som en möjlig orsak. Vad du än gör så blockera den inte (det blir alltid lite övertryck i vevhuset och det måste få ventileras bort). Kan du inte förlänga den slangen och låta den mynna ut vid motorrumsfläktens utsug för att se om det blir bättre? Bäst är ju att ordna en anslutning så den (ventilationen) återcirkuleras som den är tänkt (och tidigare var kopplad). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Maj , 2013 Ganska vanligt att avgaser känns om man kör med kapellet uppe och har öppet längst bak blir liksom ett baksug i kapellöppningen. Att låta vevhusventilationen mynna ut utan återcirkulation luktar ju även det, håller med föregående ordna så att ventilationen mynnar ut i flammdämparen, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Maj , 2013 Nu vet inte jag vad en flamdämpare är för något, men på de motorer jag haft har det gått en liten slang från ventilhuskåpan och in i insugsljudämparen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Maj , 2013 Då har den gått in i flamdämparen toaen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Maj , 2013 Såg på din bild Minona, är det inte ett 100 drev du har? Då brukar det vara en avgasstövel som släpperut avgaserna i vattnet, vilket brukar minimera sådana problem som dina. Därför tror jag att det är vevhusventilationen som spökar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 22 Maj , 2013 Tycker det låter märkligt att det skall komma så mycket avgaslukt ur vevhusventilationen. När motorn sitter hyffsat insluten med motorrumsfläkt och kapellet är nerfällt. Kör du med kapellet uppe när det luktar. Eller sitter utblåset från fläkten så det virvlar in i båten...du får väll stoppa näsan i utblåset isåfall och se om det är där det luktar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Maj , 2013 Hej. Har du kollat att det inte är hål på avgaskröken? Vilken avgaslimpa har du. Och har den varit borttagen? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 22 Maj , 2013 Tack för alla svar! Ja, jag hade kapellet uppe, men det luktar för mycket även när det är nere. Ja det är ett 100-drev men jag har ersatt stöveln med en avgasslang som mynnar ut 30 cm under ytan. Skall prova att ansluta slangen från vevhusventilationen till motorrumsfläkten . Det finns en slanganslutning på oljepåfyllningslocket, kan jag kanske ansluta den där? Mina passagerare tycker inte det känns nyttigt att sitta längst bak, där jag själv sitter och kör märks det inget. Kom gärna med fler egna erfarenheter och ideer. TACK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 22 Maj , 2013 Nej nej nej, slangen från vevhusventilationen skall gå till insuget som på din gamla luftburk. Det brukar sitte en liten metallflik att fästa slangen på vid filtren om dessa är avsedda för marinmoterar. Slangens öppning skall då gå mot metallnätet i filtret och då sugs vevhusluften in i fltret För du har väl inte satt dit öppna filter utan flamdämpare avsedd för bilar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Maj , 2013 Hej. Att jag frågade vilken limpa du har och om den varit demonterad, beror på att om man monterar fel packning så blir det ett avgasläckage. Om man har den tidigare limpan (B18) och köper en packning till B 20, så tätar det inte vid den mittre avgasporten. Är ditt avgasproblem så stort som du beskriver kan det knappast komma från vevhusventilationen, för där luktar det mest olja. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser