Niklas-ES 41 Postad 22 Maj , 2013 Hej! Jag har börjat titta runt lite efter ny båt, och en båt som jag tycker verkar vara väldigt intressant är Nimo Offshore 27 m.V8 Cheva 350 Båt och motor från mitten av 80-talet. Jag har försökt fråga runt ägarna om vad som är en rimlig förbrukning, men dom flesta har ingen anning. Har fått uppgifter från 1.5L/1nm till 3.0L/1nm i 28 knop,med samma motoraltenativ (cheva 350). Vilket är en väldigt skillnad. Nån som har nån anning som kan vara rimligt? Givetvis förstår jag att den vill ha lite bensin då det är en rätt stor båt med V8, men man skall ju ha råd att köra också, så man får ju hoppas det ligger inom rimliga gränser. Och om man skulle snålköra, hur billigt man kan ligga då. Med vänlig hälsning, Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 22 Maj , 2013 En SeaRay 22ft -91 jag hade drog 2l/nm i 25-26 knop med samma motor . 1,5 låter som en dröm bara , så räkna du med den högre , 2l och upp ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 22 Maj , 2013 Hej ! Jag hade en regal 24fot med en 305:a och den drog ca 2-2,5l/nm och det var en 82:a. Så närmare det än 1,5l iaf, skulle jaf räkna med Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gbgivan Postad 22 Maj , 2013 Min wellcraft med samma motor drog ca 90 l/tim på maxfart och 50l/tim på marschfart så det är bara o kolla hur många knop den gör på marscfart(ca 3300 varv) och dela med ungefär 50 lit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 22 Maj , 2013 Hej! Min Sea Ray på 24 fot har aldrig gått snålare än 1,7l/nm. Mer normalt är 1,9-2. Då talar vi om en marchfart på 22-24 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 22 Maj , 2013 Behöver du låg förbrukning och samtidigt inte vara utan en V8 så måste du ner i storlek på båt. Min förra Chriscraft 21ft drog bara 1.1 l/nm i 25 knop . Hade en en GFS10 flödesmätare inkopplad till GPS och kunde läsa av direkt på plottern . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser