Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
dynaflux

Volvo Penta AQ115 svårstartad när varm

Rekommendera Poster

Min VP AQ115 (B20 alltså) är svårstartad när den är varm. Felet uppkom plötsligt och jag vill gärna misstänka att det är något med tändsystemet men vill jobba förutsättningslöst. 

Vad är troligast och vad ska jag kolla först? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig tändspole kan ge sådana symptom ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolen är som sagt tänkbart, även riktigt dåliga stift kan ställa till det. Tändspole är både billigt och enkelt att byta själv. 

Motorn får kylning som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ovanstående tips kan jag lägga till kondensatorn oxå. Typiskt fenomen på gamla B20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Ska byta kondensatorn direkt, däremot tar det emot att byta tändspolen eftersom den inte är speciellt gammal (även om jag vet att den kan ge upp hux flux). Skulle det vara möjligt att konstatera om det är fel på den med kylspray? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolen är förmodligen fylld med transformator-olja som har goda dielektriska egenskaper, alltså  förmåga att skydda emot interna gnistor långt bättre än luft. I så fall blir den väl också litet temperatur-trög, varken värms eller kyls i brådrasket.

[Kylsprayen är rejält effektiv och bra, såpass jäkla effektiv att försiktig eftertänksamhet med spray-knappen anbefalles! Varma gjutgods-metaller kan exempelvis lätt krymp-spricka av alltför intensivt kylning mot en enda punkt. Men med detta sagt, visst går det alldeles utmärkt att kyla även en temp-trög tändspole men det måste få ta sin tid! (Själv har jag aldrig kylt nån tändspole så, men skulle satsat på ganska kortvariga långskotts-sprayduttar mot dess metallhölje och försökt undvika att otåligt dutta alltför ofta - detta sparar ju dessutom på kylgasen. ;) Sakta sakta sprider sig kylan inåt och kyler tändspolens olja som i sin tur genom konvektion börjar cirkulera och sen bara lååångsamt börjar kyla själva målobjektet, alltså lindningarnas kopparledningar? Tror f.ö. att kylspray-gasen dessbättre är helt inert, kan alltså omöjligen explodera?]

Hmm ... har du måhända Stromberg-förgasare? Finns tydligen en temperatur-kompensator i sådana, en bimetallfjäder åtkomligt för inspektion under ett litet avlångt plastlock enligt sajtens foto. Fjäderns läge vid olika temperaturer kanske enkelt kan kontrollmätas, även om fel hos denna verkar obekant som felorsak och därför osannolik i mina ögon? (Ett förutsättningslöst långskott, men alla saker som går snabbt&lätt att kolla kan väl allmänt och felsökningsmässigt sett vara prio1 trots låg felsannolikhet innan man eventuellt påbörjar jobbigt dyra demonteringar? Bara de hopklibbade packningar som ofta måste bytas vid sådana kostar ju sin slant&ansträngning.) Kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 96% säker att du har rättcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...