Taihamn 0 Postad 21 Maj , 2013 Vad rekommenderar ni för slang till avluftningen på septitanken?? Jag har installerat ny tank och toalett i vintras men behöver dra luftslangen ca 7 meter för att få genomföringen där jag vill ha den. Avluftningsslang tar de 145 kr metern på hos Erlandssons så jag undrar om det finns någon billigare lösning?? Vanlig PVC slang eller kommer lukten tränga igenom då?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 21 Maj , 2013 Ja, om du väljer en icke diffusionstät slang kommer du förr eller senare få problem med lukt i båten. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Maj , 2013 Jag har vanlig pvc slang på min luftning (båtens alltså ) och den byttes p.g.a lukt för 7 år sedan och har inte börjat lukta än... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taihamn 0 Postad 22 Maj , 2013 Jag blir frestad av att prova vanlig PVC nu.. Mer folk med erfarenheter kring detta? Vad har ni för avluftningsslang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 22 Maj , 2013 Jag har en diffusionstät. Tidigare satt det en armerad veckad slang där. Ungefär som sugslangar till centraldammsugare och som ofta används till självlänsar. Den luktade apa. Jag har två ventilationer. En som också fungerar som skvallerrör om det blir för mycket toavatten i tanken. Den mynnar ut precis ovanför vattenlinjen. Och en extra som jag monterat på skrovsidan, strax under relingslistan. Den har jag kompletterat med efter att jag börjat tömma tanken i tömningsstationer. Anledningen till att jag behåller ventilationen i vattenlinjen är att om jag överfyller så får det hellre rinna ut i vattenlinjen än högt upp. Såg en gång en stor segelbåt med full tank och elektrisk spolpump. Det _sprutade_ ut i en stråle från ventilationen och ner i sittbrunnen på en Folkbåt. Usch. Finns det verkligen inte någon annan möjlighet än att dra sju meter slang? Känns jobbigt, dyrt och ökar risken för lukt. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Maj , 2013 Kopparrör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taihamn 0 Postad 23 Maj , 2013 Visst finns det, men jag har gjort en del genomföringar för annat i vinter och ville dra denna till samma ställe så jag slipper ha en dalmatin till båt. Men jag kanske får kolla på alternativ plats istället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 23 Maj , 2013 Jag har som Westfjord26 en armerad pvc slang och det har funkat perfekt. Ingen lukt, bara doften av kamomill:)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 23 Maj , 2013 Se till att slangen som du väljer, oavsett vilken, klarar av undertryck. Så att den inte kläms ihop av undertryck, om du sugtömmer tanken. Jag skulle hellre ha färre genomföringar och mindre synliga. Men: - På min båt så är den övre ventilationen vit (på vitt skrov) så den syns inte så mycket. Den nedre sitter i vattenlinjen och är målad i samma kulör. Så det syns inte så mycket. - Att dra en flera meter lång hård 19-25 mm ventilationsslang är jobbigt. Jag är lat. Det kommer bli extrajobb att dra fram den och den tar plats från andra nyttigheter. - *Om* du använder en pvc-slang så är ju risken att det luktar större för en lång slang än en kort. Lycka till! ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Maj , 2013 Jag själv har dragit en ventilationsslang till, förutom den som redan satt där till tanken? 2 st nu. Skälet är att det är bra att ha en slang med liten diameter för normalt bruk, pumpar jag ner i tanken så måste ju lite luft få gå ut någonstans. Här har jag ett smalt kolfilter på, inbillar mig att det tar bort lite lukt. Men denna smala slang klarar inte sugtömning. Så jag satte i en slang med STOR diameter som jag dragit till en koppling som ser ut som ett extra tömningsbeslag. Gäller att inte ta fel! Så tänket jag har är att öppna ventilationen när jag ska tömma, annars är det stängt där. På det viset undviker jag att få en rejäl slang öppen rakt ner i tanken.... Och för alla som är nyfikna på sorter av slang så är det vanlig PVC eller vad det heter i den LILLA slangen och den tjocka är överbliven avgasslang, troligen inte diffusionstät men den låg där i båten i februari när jag var tre dagar i båten för att fixa detta. Får se hur länge det funkar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 23 Maj , 2013 Tog en bit av trädgårdsslangen, billig plast till den visserligen korta avluftningsslangen. Skulle den börja lukta så får jag väl byta den, kostnaden var ju noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser