johzac 2 Postad 21 Maj , 2013 Ska montera färskvattenkylning på min MD5. Är aldrig tillräckligt snabb för att lyckas köpa en på blocket så nu överväger jag att bygga ett själv. Fördelarna är ju att jag kan få den utformad som jag anser rätt och som passar bäst i mitt motorrum samt att den kan bli lagom överdimensionerad på alla sätt. Nackdelar utöver arbetsinsats vet jag inte. Jämfört med ett nytt system så kommer jag ju landa bra mycket lägre i kostnad men det kanske går jämt upp med att köpa ett begagnat (de ligger ju ofta lågt i annonser). Vad tror ni? Är det lönt? Något särskilt att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterwaessing 1 Postad 26 Maj , 2013 På vår MD11C finns en slinga av kopparrör på utsidan skrovet med en slinga på fem meter. Inombords sitter en cirkulationspump som drar runt vattnet samt ett expansionskärl. Motorns kylvattenpump pumpar sjövatten genom backslaget till avgaslimpan. Det fungerar bra på vår båt, som är en snipa, Monark 690. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 26 Maj , 2013 Hade gärna haft slinga men det får bli värmeväxlare. Vill inte bromsa mer än nödvändigt. Om jag förstått rätt så skall man ha 1 meter rör/hk (10mm rör) så jag lutar åt att bygga med 10 m (hängslen och livrem...). Hade tidigare en länk med en trevlig och tydlig instruktion till hur man gör men den hittar den inte längre. Ser ut att bli en hel del jobb men varför inte. Tur att jag inte MÅSTE bestämma mig ännu, plastar fortfarande motorbädd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Maj , 2013 För några år sedan frös min Marteckylare. Nu hade bara locket lossat och det gick att löda. Hade det inte gått hade jag gjort en egen. Har sett en sådan en gång. Den var gjord av ca 12 mm kopparrör som gick igenom 22 mm rör. I ändarna på 22-röret satt ett T-rör och sedan en förminskning 22/12. 12-rören kopplades ihop med U-rör. Längden var ca 50 cm och det var tre eller fyra rör. Motorn var minst 10 hk. Allting är bara uppskattat eftersom jag inte kom åt att mäta. Väldigt enkel att bygga. Siffran 1 m/hk är uppskattning för utvändiga rör som ska klara av att kyla även när flödet på sjövattnet är noll. En värmeväxlare med pumpar blir ju betydligt effektivare. Men det går ju att räkna på och det är ju enkelt att bygga ut om vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 27 Maj , 2013 På Träbåtsakutens hemsida finns tips om hur man kan använda en oljekylare från en lastbil som värmeväxlare, kika under Tips och Trix på den hemsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Maj , 2013 Har sen länge en Martec-växlare rekommenderad just för MD5 till min gamla Albin, och är mycket nöjd med den. Den har 31 st smala parallell-tuber för sjövattnet, och innerdiametern för dessa är bara nånstans runt 5 millimeter. Kan bara ana att för stor diameter på tuberna kan vara överraskande negativt för effektiviteten, alltså utöver proffs-serietillverkares överväganden om klumpighet och materialkostnad?? Kan också tycka att det är tubernas sammanlagda mantelyta som främst bör räknas snarare än längder, mantelytan är alltså ytterdiametern gånger längden omräknat till samma enhet typ kvadratmeter. (Vete katten, finns nåt som heter Poiseuillés lag där laminär strömning i stora rördiametrar tycks tendendera att skikta sig så att strömningshastigheten och därmed värmeutbytet vid rörväggarna blir nästan noll? Därav mitt ordval överraskande ovan??)Min Martec har också en zinkanod-plugg som måste bytas årligen, och en lastbils-oljekyl saknar väl en sådan för att varken olja eller glykolvatten är särskilt korrosivt? Blir alltså litet skeptisk till långsiktigheten med den oljekyls-idén, men men. Nå, kul och realistiskt projekt så låt dig för all del inte nedslås av mitt gnäll, vill ju bara att den skall bli bra ifrån början! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Maj , 2013 Martecs värmeväxlare har 31 tuber men sjövattnet går in i botten, upp genom hälften av tuberna och ner genom resterande. Detta är inte den mest effektiva konstruktion men lättservad eftersom ena gaveln kan lossas. Konstruktionen är också kompakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser