Taihamn 0 Postad 21 Maj , 2013 Hej, Jag har installerat ett ankarspel i aktern och behöver splitsa ihop min 16 mm lina med 8 mm kättingen som jag ska ha till de sista 2 metrarna innan ankaret. Ankaret väger 20 kg och båten 9 ton så jag är rätt orolig för att göra fel och att det skull exempelvis släppa när man ligger för ankare någon natt. Jag har aldrig splitsat förut och undrar därför, hur svårt är det? Hur lång tid tar det och framförallt, kan jag göra det själv eller bör jag lämna in detta till någon form av proffs? Isf vart? Många frågor, tacksam om någon har svar då jag sjösätter på Torsdag och då behöver tillgång till ankaret i aktern då det blir övernattning redan första helgen. Allt gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 21 Maj , 2013 Gör det själv, ta det bara lugnt och var noga så blir det kanon. Film som visar hur man gör, lycka till! http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KfDyDYC5g1E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taihamn 0 Postad 21 Maj , 2013 Tack! Antar att det går bra att elda om man inte har en sån maskin som han har i videon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 21 Maj , 2013 Innan du lägger ner allt jobb med att splitsa så kolla att kabularet fixar splitsen samt att det tar kätting. Mitt ankarspel fixar inte kättning och jg måste därför använda en speciell lina med blykärna.. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taihamn 0 Postad 21 Maj , 2013 Bosse: Jag har gjort en testsplits på ett väldigt enkelt sätt och det funkade finfint att ta en den splitsade biten och kättingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 21 Maj , 2013 Ang 'elda' på tampar o kardeler för att få dem att inte fransa upp sig, köp en billig lödpistol på CO eller Jula, bearbeta själva löd spetsen med en hammare och banka fram en egg som sedan kan filas lite för att bli ännu vassare. Funkar perfekt för att göra fransfria kapningar och ihopsmältningar. Runt 150 -200 istf 2000 för en riktig värmekniv. Perfekt även till kapellväv i polyester. /Robert http://www.jula.se/lodpistol-100w-213014 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Maj , 2013 Taihamn. Vet ej hur filmen är, har inte sett den. Vet ej heller vilken lina du har ,för splitsar kan vara olika samt olika svåra att göra. Men jag vet att man kan faktiskt göra en knut i sista kättinglänken. Gör det så klarar du helgen så kan du splitsa sedan i godan ro och öva dig på konsten. Att ankarspelet inte tar kättingen, vad gör det, det är frågan om 2 meter på slutet. Då får du kröka lite rygg eller ordna det på annat vis senare men du klarar helgen nu. Lägg en vanlig hederlig pålstek genom sista länken och sov gott under ankarliggningen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 22 Maj , 2013 Så bra, better safe than sorry. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 22 Maj , 2013 http://www.neropes.com/Resources/84906_NEROPE.pdf Sidan 22 eller 24 beroende på om du har flätad eller slagen ankarlina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser