Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Länspumpar

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Dax att byta ut länspumparna och det verkar bli nya från Rule med nivåvakt. Kan någon vettig människa förklara poängen med länspumpar som startar och känner av om det finns vatten eller ej.

Vem vill ha detta surr i båten till ingen nytta? Varför vill man ha pumpar som tuggar på batteriet till nada nytta om inget vatten finns att pumpa?

Vår båt har en fastmonterad länspump (utöver alla andra pumpar) som är manuell men skulle ni rekommendera att man behåller den. Den tar sin plats som jag hellre skulle vilja använda till annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men jag förstår inte din fråga. Har du inget vatten i båten så startar ju inte pumpen heller och då har du heller inget onödigt surr. Men kommer det någon gång av någon anledning in vatten i båten så kan du säkert också stå ut med surret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rule har en pump med tidsautomatik istf flottör. Den startar med ett par minuters mellanrum. Finns då vatten (motstånd) så pumpar den tills det är tomt. Annars stängs den av på en gång Den startar alltså oavsett där finns vatten el ej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

...och jag undrar; varför då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är för att minimera antalet rörliga delar som kan fallera? Fast jag håller med, lyssna på ett evinnerligt tomsurrande kan inte vara kul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eliminerar flottören som är en felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft många länspumpar med extern nivåvakt genom. Det har hänt att nivåvakten krånglat och att pumpen brunnit. Senaste gången det hände var i början på 1990-talet. Jobbade i Hunnebostrand och gick in till Hunnebo båtinredning, som har en tillbehörsaffär i klass med vilket SeaSea´s varuhus som helst. Det var innehavaren Bosse Hermansson som expiderade mig, och jag utgöt väl min irritation över att länspumpen brunnit - igen.

Han tog fram en Rule 500. Det var den enda automatiska länspump som han aldrig hade fått nån reklamation på. Köpte en och monterade. Det har fungerat bra i många år och jag har haft ett antal såna i samtliga mina båtar sen dess.

Några små missöden har det dock varit.

Hösten 2004, skulle min båt ligga sjön i Stockholm en längre tid utan tillsyn. satte in en Rule 500 och kopplade avloppsslangen på utloppet/ventilationen från gasolboxen, som mynnade i vattenlinjen. Har ingen gasol och det var ju ett enkelt sätt att fixa den tillfälliga pumpen,

Nästa vår när jag seglade hem båten tänkte jag inte på den halvtaskiga monterade pumpen. Utloppet kom under vattenlinjen när pumpen pumpade ur lite slagvatten och ett baksug uppstod som höll på att vattenfylla båten. Det inträffade ett par gånger innan jag kom på vad det var. Pumprn orkade dessutom inte pumpa emot trotts att den gick

Vis av skadan höjde jag utloppet så högt jag kunde.

Sommaren 2007, på väg hem från Danmark, fick jag den värsta ischiasatack jag någonsin haft, motorn skar och jag blev bärgad in till Hönö. Skulle lägga båten på Hönö under en vecka och skulle få lift med en kompis, som låg med båten på Hönö. Kompisen hjälpte mig med allt praktiskt och medan jag väntade på att han skulle komma och hjälpa mig att ta mig ombord på hans båt, kom jag på att jag skulle stänga kylvattnet till motorn. Kranen satt i samma utrymme som pumpen. När jag lyfte på durken hörde jag att pumpen gick, men reflekterade inte så mycket på det. Jag hör normalt mycket dåligt och nästan inte alls utan hörapparater - som jag inte brukar ha på mig när jag ensamseglar.

När jag kom tillbaka till båten en vecka senare noterade jag att pumpen gick. När jag kände på slamngen var den kokhet - gick nästan inte att ta på. Eftersom jag monterat utloppet så högt som jag bara kunde, blev det restvatten som pumpen inte kunde pumpa ut så mycket. Så att pumpen trodde att det fanns vatten att pumpa. Den hade gått oavbrutet i minst en vecka - kanske längre. I en båt med allt för hög pumphöjd fungerar den alltså inte bra

Just den pumpen tog jag och satte i min bohusjulle - lilla bilden till vänster. Det är ju en öppen båt och allt regnvatten hamnar ju i båten, som jag tidigare varit vungen att ösa var och var annan dag. Pumpen fungerar fortfarande. 

Monterade ett 75 Ah batteri i jullen. På den platsen jag låg med jullen fanns det inte tillgång ström för batteriladdning. Detta resulterade att batteriet inte blev laddat på tre månader - minst. 

Fram på hösten tog jag hem batteriet. Innan jag satte det på laddning mätter jag spänningen. den var ca 12,3 Volt. Dvs batteriet  var halvladdat. 

En Rule 500 håller en öppen 5-metersbåt läns en hel sommar inklusiva att den starta och känner efter om det finns vatten var tredje minut. Så den ström den tar för alla starter är i stort sett försumbar.

Jag har som sagt inte alls ont av att pumpen startar - det hör jag inte. Min fru däremot blir oerhört störd av att pumpen starta och de få gånger hon är med, får jag stänga av pumpen. Det spelar ju inge roll när man är ombord. Då märker man ju om vattnet skulle siga upp till kojnivån. wink

Ett riktigt problem har jag haft med Rule 500. Den pumpen som jag köpte för att montera i min motosgelare, för styvt ett år sen, hade något komponetproblem i tidskretsen. När jag kopplade in den startade den normalt var tredje minut, men efter ett par timmar startade den var tionde sekund. Kopplade bort den och lät den kallna. Sen startade den ormalt igen, men efter en stund blev det allt kortare tid mellan starterna.

Bytte ut den mot en http://www.watski.se/Whale-lanspump-med-inbyggd-nivavakt-115JJ

Den pumpen har en inbyggd nivåvakt och startar bara när det finns vatten att pumpa.

Pumpen har fungerat utmärkt i ett år. 

I går när jag var nere i båten noterade jag att det stod ganska mycket vatten på kölen. Varför det stod vatten förstår jag, Hade gömt att ansluta en slang på tryckvattnet, och det hann att rinna ut en del när jag fyllde vattentanken för nån vecka sen innan jag kom på detta.

Varför inte pumpen har pumpat hur förstår jag inte. Fick den att pumpa ur den del genom att lyfta på den och kancka på den, men inte allt vattnet fick jag inte ut. Får kolla på den lite senare.

Det finns två separata utrymme i båten där det kan samlas vatten. I det andra sitter en Rule 500. Den startar och och går nån sekund, med tre minuters mellanrum. Jag har både spolat med spolslang i det utrummet och tagit upp hål för att förstärka självlänsen, men inte blivit klar med rörjobbet så det regnar in en del. Men Rulepumpen håller läns. Det är för övrigt samma pump som jag hade problem med på Hönö 2007 och som sen dess suttit i min julle och som jag ifjol flyttade till min motorseglare, då jag behövde två pumpar.

 

post-945-1394237515,9934_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tack för kul och lärorik text !

Vi behöver 5 nya länspumpar och 5 pumpar som startar och stänger känns lite övermäktigt,

eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att skriva kortfattat om man vanligtvis är mångordig och har mycket man vill berätta.

De två pumprna har jag satt på samma utloppsslang med backventiler, för att den ena pumpen inte skall pumpa vatten till det andra utrymmet och tvärt om.

Läste nån text att man varnade för backventiler, möjligtvis på den pumpen som krånglade igår. Det kanske är backventilerna som är ptoblemet!?

Sen har jag en del att säga om backventiler också, men det får vi ta om frågan kommer upp.wink

post-945-1394237516,0356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är så nyfiken av mig måste jag fråga, hur kan det komma sig att du behöver 5 separata pumpar?

Om jag inte är helt ute cyklar (igen) så har du en Storö 31:a. I min Storö 34:a hade jag tot. 3 elektriska länspumpar. En till duschen som jag styrde med en brytare på skottet dvs. den startade bara när jag ville det. Vidare 1 elektrisk bälgpump med 2 valbara sugställen till denna hade jag ingen nivåvakt heller utan jag länsade om och när jag behövde det. Till sist hade jag en katastrofpump med inbyggd nivåvakt som var kopplad direkt till till förbrukningsbatteriet (via en säkring såklart) som gjorde att båten åtminstone skulle sjunka betydligt saktare och det hände något hemma vid bryggan när jag inte hade uppsikt.

Sen hade jag naturligtvis en stor manuell pump om det skulle gå riktigt åt pipsvängen nån gång, vilket det också gkorde vid nåt tillfälle, då var den guld att ha.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den typen som startar var 3.e minut och känner av om det finns något vatten att pumpa ut, ett av mina dumköp kan jag erkänna, stänger av den på natten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Helt rätt; en Storebro 31. Det sitter idag en länspump i akterkabinen, en i motorrummet samt en på toaletten. Så långt kan alla räkna till tre och jag vill ha fem. Skrivfel av mig för det ska vara fyra. I motorrummet skall det sitta två eftersom motorkonsollerna gör att en inte räcker, ja om man inte vill köra manuellt och var compartment för sig.

Länspumparna idag är de originalmonterade (med bälg)  med manuell brytare (jättesmart & säkert). Vi vill ha alla med nivåvakt. Vi hade faktiskt också en pump till på toaletten men den var för duschmöjligheten, dvs den pumpade ut vattnet ur golvbrunnen. Denna är numera borttagen och slängd för vem vill stå och duscha omgiven av mahogny...

Vi har också den där manuella pumpen och den skall kanske behållas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår hur du menar. I min båt fanns det skvallerrör som gjorde att alla facken blev kommunicerande varför det inte behövdes så många pumpar.

 

För allt i världen behåll den manuella pumpen, den kan vara din sista livlina!!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja skvallerrör hade onekligen avgjort det hela men i vår 31´a lyser de med sin frånvaro.

Förra sommaren monterade jag bort den stora manuella länspumpen och bar iland den. Så stod den gul och vacker på bryggan och såg ut som om den precis hade levererats från fabriken. Så fick jag lite länspumpsångest och tänkte att det kanske var dumt gjort, att ta bort den. Bar tillbaka den ombord och den ligger nu och delar utrymme med våra två  extrapropellrar.

Dina rader har gjort att den skall monteras tillbaka på sin plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag du gör rätt i ! Jag hade min fast monterad i ett av sittbrunnsfacken, lätt åtkomlig. Däremot hade jag ingen fast slang till den utan en rulle spiralslang liggande i samma fack som jag kunde stoppa ner i motorrummet när det behövdes samt en platt slang på trycksidan som jag hängde över relingen. Anledningen till att jag vurmar för en manuell pump är ju såklart att strömmen till de elektriska pumparna kan ta slut av en eller annan anledning.

 

När jag hade som bäst anledning att vara glad över den hade jag en vatteninträng av sådan kraft att den elektriska inte räckte. Och eftersom detta hände ungf. mitt mellan Laesö och Tistlarna så var den allt go att ha.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot undrar jag varför du väljer att släpa runt på 2 reservpropellrar? Den dan du behöver dom måste du ju ändå upp på varv, du kan ju knappast byta dom i sjön. Dom hade jag haft hemma i garaget istället., men det är ju jag det!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte pump för fem år sedan, stod jag inför valet mellan flöttor eller automatik.Det blev ten en Rule 750 med flottör. Efter två säsonger gick den inte i gång under vatten, men med strömbrytaren startade den glass, alltså fe på flottören.Fick en ny på garantin. De automatiska startar regebundet är för att elektronikens skall känna motståndet om det finns vatten. Är det någon som haft driftstörningar på en sådan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Gillar dina åsikter - kul när folk ifrågasätter smiley

Du har delvis helt rätt men vår tanke är denna: om vi skulle behöva dem så behöver vi bara ett lyft för att byta/åtgärna. Med propparna hemma i garaget måste vi först hem...

post-10024382-1394237516,1624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fortsätter jag ifrågasätta. 

Om du nu råkat köra sönder propparna så till den milda grad att de måste bytas omgående så finns det risk för större skador.MIndre skador kan man köra lite försiktigt vidare med och göra ett mer planerat lyft

Av erfarenhet vet jag att om man smäller på med en Storö så så är det mer än proppen som ger sig. Konstruktionen gör att om ni varit på så vill ni kolla om axlarna, stödbockarna och rodren klarat sig från skador samtidigt så min idé är att det finns gott om tid att ta sig hem till garaget.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag antar att det inte finns rätt eller fel i detta och utgången lider nog inte om vi har propparna hemma eller ombord. Å andra sidan kunde det vara skönt att slippa ta plats ombord så vem vet; kanske ska vi omvärdera proppförvaringen. Kunde ju ta hem en...

Vi lyckades faktiskt förra sommaren att ta av en propp utan ett lyft. Denna mission var mer ett försök för att se om det gick att göra denna operation utan att lyfta och det gick bra men slutade ändå med ett lyft och det tack vare våra vänner på KBV. En rätt rolig historia faktiskt som trots allt gav vid handen att det går att göra denna operation; med lagom dos av ett jävlar anamma plus, antar jag, fint väder och mycket tur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart finns rätt eller fel i frågan. Min tanke var bara att spara på vikten. 

Att byta propp i sjön lät som ett äventyr, fridök ni?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Fridykning är inte min starka sida men jag fick övervinna en och annan rädsla, tro mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...