studiobtc 0 Postad 21 Maj , 2013 Har just nu min första dieselmotor, en bukh från 80 talet. När jag har motorn igång eller är körandes ryker det extremt mycket från avgasröret, Det ryker så pass mycket att det är störande. Vad kan jag göra för att minska det kraftiga rökutsläppet? Finns det nåt att slå i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Maj , 2013 Rent generellt är det väl så att man på färgen av röken kan härleda orsaken till densamma? Vit rök så förbränner motorn kylvatten, är röken blåaktig så förbränner man motorolja och svartrök brukar nnebära att motorn får för mycket diesel. Så, för att lösa problemet kan det vara bra att veta hur din rök ser ut. Ryker det mycket svart kan du ju börja med att lämna in spridana för kontroll och provtryckning för att sedan kontrollera insprutningspumpen. Blårök.. tja, ventiltätningar, ringar. Mirakelmedel att slå i tanken tror jag inget på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 21 Maj , 2013 Någon påstår att vissa Volvo Pentamodeller ryker mer. Våra TMD41A ryker vid uppstart men sedan försvinner det och för att citera en erfaren VP-mekaniker; Äh, typiskt VP!. Ryker det hela tiden så antar jag att det verkligen är ett problem, av något slag. Håller med om detta medtillsatser i bränslet; känns lite som merförsäljning till nada nytta... eller? Vit rök, blå rök och svart rök men vad är färgen på vanliga motoravgaser: grå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 21 Maj , 2013 Okii! Färgen på röken är vitaktig. Den rök som fan när vi körde hem båten i Påsk, sen har det varit lugnt, men nu i helgen började det igen i gigantiska mängder.. Är det något att oroa sig mycket över? Om jag ska felsöka, var börjar man då? Packning kring sjövattenpumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Maj , 2013 Jag skulle först kolla upp om nivån i expansionskärlet sjunker. Tar vatten sig in i förbränningsrummet kommer det antingen från en läckande blockpackning eller bakvägen via avgaslimpan. Nån annan väg har jag svårt att se att det ska ta sig in i cyl. Vid sjövattenpumpen kan vattnet ta 3 vägar; den normala, läckage utåt (in i båten) samt läckage inåt (till motoroljan). Inte till förbr.rummen Men innan du panikskruvar: Förvissa dig om att det verkligen ryker (onormalt) mycket. Kanske gm att prata m bryggrannar osv med samma motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 21 Maj , 2013 Ok... Tack! Ska snacka lite med de gamla rävarna på bryggan, möjligtvis är det bara jag som tycker det ryker onormalt.. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 21 Maj , 2013 Vatten är inte enda anledningen till att det ryker vit, det finns några anledningar till. 1. Fel på kallstart, läckage(lite beroende på hur det ser ut på din motor) 2. Luft kommer in i bränslesystemet. Kolla alla spridare och framför allt retur ledningen om denna går direkt till filteret att allt är spänt som det ska packningar hela osv 3. Om du har söttvatten kylning öppna locket till färskvatten påfyllningen. Har du en topp packning som är kass kan det märkas här, det kan bubbla och lukta rök 4. Fel typ av olja .I stort sett ska du leta efter läckage i bränslesystemet eller i kylvatten systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 21 Maj , 2013 Okej...Skall först kolla med andra gubbar på bryggan om även de tycker att det är onormalt mycket rök. Sen får forskningen börja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser