Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
martinji

Flipper 760 backa med dp

Rekommendera Poster

Hej !

Har provkört en flipper 760 (vp dp ) utan bogpropeller och konstaterar att den svänger minimalt när man backar åt styrbord, åt babord svänger den hur bra som helst.

Framåt svänger den normalt åt bägge håll.

Är detta normalt för denna båt modell ? och för denna typ av drev, propellerverkan  ?

har inte erfarenhet av båtar med inombordare och dp drev.

tacksam för kommentar..

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att min båt beter sig likadant har 280 dp, så det är nog inget konstigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 9,5m Saltö31 med DP290 drev.

Tycker att min skuta bär sig likadant åt oavsett om jag kör back eller fram, styrbord/babord. Jag kan stillastående snurra runt båtens i trånga lägen genom att på tomgång växla fram/back med fulla rattutslag (om det är vindstilla, är det sidvind är det hopplöst utan bogprop).

Möjligen är backen lite mindre effektiv, konstruktionen är ju optimerad för att köra framåt.

Det kan vara så att vattenströmmarna runt din båt blir lite konstiga just vid back åt styrbord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet när det gäller att backa med drev är att det gäller att få igång rotationen av båten. Det kräver viss vana och, för mig, en hel del övning. Detta gäller vid vindstilla! Blåser det lite och åt fel håll är det stört omöjligt men många båtägare klarar sig ju utmärkt utan bogis.

Flipper 760 (gamla modellen som är en hyttbåt) har ju ett ganska platt skrov så rotationen bör inte vara så svår att få igång.

Sen handlar det väl dessutom om att välja förtöjning efter vindförutsättningar om man inte har bogis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på rotations riktningen på propellern.snurrar den åt babord i backläget,så svänger den bra men inte åt styrbord.Tvärtom på RH propp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt iofs men TS pratar om en dp = DuoProp som har dubbla motroterande propellrar.

Gör det nu inte mer tillkrånglat än nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv haft en Flipper 760 med en AD 41 DP men jag känner nog inte igen det Du beskriver. Vet inte om Du har möjlighet och kolla utslagen åt dom olika hållen, dvs så drevet är lika mycket vridet både åt bb och sb. Är det lika så undrar jag om inte det är en tillfällighet det du råkat ut för. Kan ju vara att det blåst lite olika då Du provat de olika backmanövrarna. För att Du ska få fart på backmanövern med drevet vridet så b ehöver Du trycka till handtaget ganska bestämt och då funkar det. F.ö. en mycket trevlig båt om du är spekulant på den. Är det dessutom en 41:a så är det en utmärkt kombination. Jag utgår från att det är den gamla 760:n med skjutluckorna in till styrhytten.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...