Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Jonas478

Bogprop - läcker olja, men även vatten?

Rekommendera Poster

Upptäckte idag att bogpropellern har läckt mer olja än tidigare år, samt kanske även att vatten trängt igenom. Jag undrar hur illa detta är?

Vår båt är en Aquador 26 HT från 2003 och bogprop är orginal Volvopenta QL Bow thruster BP 300 som är på 2 kW.

Varje höst har det funnits lite olja i utrymmet nere till vänster på bilden (fast jag glömde nog att kolla i höstas). Första åren var det burken uppe till vänster som läckte, men den har varit tom minst ett par år. Sedan dess har det varit oförändrat med olja i slangen (full nästan hela vägen upp, luftbubbla på mitten.

MEN idag kollade jag och såg att det var MER olja än vanligt, plus ungefär hälften vatten. Torkade upp med en liten svamp och kramade ur i en glasburk. Ungefär 1 dl vatten och 1 del olja.

Fråga: Kan det ha läckt in vatten i bogproppen, som sedan trycker upp olja och vatten baklänges genom slangen som ska fylla på olja i bogproppen?

post-15068-1394237507,8445_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ett alternativ är att vattnet kom in på annat sätt. Det kan ha tagit sig ner dit när jag högtryckstvättade däcket i höstas, har ett svagt minne att jag hade glömt stänga däcksluckan ordentligt. Kanske har en del dunstat och en del fanns kvar efter vintern?

Oljan skulle delvis kunna vara kvar sedan tidigare år. Med fingrarna känner jag att det är slarv under bogproppens tunnel där det kan ha runnit in olja tidigare (när burken läckte) som nu under förra sommaren sipprade tillbaka...

Fast verkar konstigt att det skulle kommit fram så mycket ny olja förra sommaren, ett par år efter att burken slutade läcka?

Villrådig... Oljan i slangen ser ut precis som jag minns den, så jag hoppas att det bara är gammalt spill som dykt upp.

Men orolig -- har någon annan varit med om en bogpropp som börjat läcka olja baklänges?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har upptäckt förklaringen:

Såg en vecka senare en ny mindre oljefläck. Syntes att den runnit fram från under tunneln. Kände med fingrarna att det finns sprickor/slarv i glasfibern där.

Testade att torka bort oljefläcken och hälla dit cirka 1 dl varmt vatten, för jag tänkte att olja flyter ovanpå vatten. Syntes ingen ny olja direkt. Men nästa dag hade lite ny olja trängt fram och låg runt kanterna på vattnet. 

Förklaringen är alltså att tidigare spill av olja, för flera år sedan, har legat kvar dolt inne i glasfibern under bogpropp-tunneln. När lite vatten råkat rinna ned dit (troligen när jag tvättat båten nu i början av maj, för har nu upptäckt att gummilisten runt däcksluckan inte sluter helt tätt) så har det fått den lättare oljan att flyta upp ovanpå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår läcker också lite olja, har inte hittat orsaken. Inga mängder men man får torka upp ibland. Vet inte om det gör någon skada så länge det finns olja i oljebehållaren.

Vi har en bogpropeller från Sleipner och där ska oljan (EP90) bytas vartannat år har jag läst mig till. Under själva propellerhuset finns en skruv som man lossar med insexnyckel. Sedan tömmer man och fyller på i oljebehållaren som vi har längst fram i ruffen.

Kolla vilket skick det är på anoden den kanske behöver bytas om du har en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att burken uppe till vänster varit tom minst ett par år. Är det inte oljebehållaren som ska vara fylld med olja?

Har du kört utan olja i flera år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christer,

Ursäkta, såg inte din fråga förrän nu.

Svaret är att min bogpropeller inte verkar dra någon olja och på bilden tror jag syns att det finns olja i slangen. Som jag skrev: Sedan dess har det varit oförändrat med olja i slangen (full nästan hela vägen upp, luftbubbla på mitten.

Fast visst är det konstigt. Besiktningmannen påpekade att olja behövde fyllas, vid besiktningen innan vi köpte. Och efter det har jag upptäckt att behållaren läcker, men inte brytt mig om att laga den eftersom det hela tiden funnits olja kvar i slangen.

Kanske måste man köra bogproppen LÄNGE för att den ska börja dra olja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma erfarenhet som du på en tidigare båt. Bytte oljebehållare men det läckte ändå. Visade sig vara en o-ring som var trasig. Fick den bytt av varvet jag låg på så jag vet inte om det var svårt. De tog dock nästan inget betalt vare sig för o-ring eller jobbet så jag antar det var lätt. Båten måste dock vara torrsatt för jobbet.

Hade en bubbla i slangen och blev fundersam på varför den inte flöt upp. Fick höra av varvet att det var ganska normalt.

PS

Fabrikatet på min var nog inte QL som du har men det kan ju vara samma innanmäte med annat märke utanpå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...