Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
skallagrimson

Nybliven båtägare

Rekommendera Poster

Hej

Jag är nyreggad här och även nybliven ägare till min första båt, en Jofa winth 485 HT.

Jag kan absolut ingenting om båtar eller motorer men hoppas att jag ska lära mig en del framöver. Jag har några frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig att få svar på.

Jag köpte båten för 2 år sedan och båten har stått 2 vintrar men nu har jag fått en båtplats och har sjösatt och provåkt henne. Tyvärr fick jag motorstopp igår och fick bogseras sista biten till båtklubben. Jag har absolut ingen aning om vad felet är och undrar vad jag skall undersöka eller göra på egen hand innan jag kopplar in ett proffs.

Info:

Motorn är en 2-takts Evinrude från -89 och den har som sagt stått 2 vintrar.

1.a vintern gjorde jag ingenting med motorn. 2:a vintern bytte jag växelhusolja och sprayade motorn med konserveringsspray.

Motorn har elstart och den gick igång relativt lätt med hjälp av choken. Under andra åkturen körde jag på lägsta gas och motorn segade ihop och dog. Jag kunde inte få liv i den. Det var väldigt lite bensin kvar i tanken, ca 2 l men det kändes som pumpblåsan på bränsleslangen var full så det borde funnits bränsletillförsel.

Kan det vara att motorn helt enkelt behöver en service, typ nytt tändstift och oljefilter? Finns det något jag kan prova eller titta på eller bör jag lämna in det till en verkstad?

En annan sak jag undrar över är hur båten rör sig i vattnet. Vid låga hastigheter vobblar båten och jag måste hela tiden parera med ratten. Vad kan det bero på?

Tacksam för svar...

Mvh

Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gbgivan

Det kan ju vara så att du har kondensvatten i bränslet om båten stått i 2 år med samma bränsle i, töm ut och skölj ren tanken med lite frisk bensin rengör sen filtret(läs töm på vatten)och om du har förgasare med flotör så töm även ut bränslet i dom sen pumpar du fram nytt bränsle och förhoppningsvis går motorn bättre nu, annars är det en totalrengöring av förgasare som gäller, kolla även tändstiften. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Det var endast en liten skvätt kvar i tanken och jag fyllde på med färsk bensin. Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska göra det du säger.

Filtret - Är det ett filter för bensinen eller ett oljefilter du menar då?

Jag har ändå kört ca 1 timme med motorn innan den dog, kan det vara vatten från den gamla bensinen som finns kvar i filtret efter det?

Jag har tömt tanken och tänkte fylla den på nytt och testa ikväll. Sista skvätten är svår att få ut, spelar det någon roll eller kan gammalt vatten ligga kvar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gbgivan

Brukar sitta ett litet genomskinligt bränslefilter under kåpan i anslutning till förgasaren, hälli en halvliter bränsle i tanken en sista gång och töm ut så mycket det går, den lilla skvätt som ev blir kvar är nu så utspädd med fräsch bensin så att om den blir kvar gör inget,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att du har glömt att öppna luftskruven till bensintanken ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ju sett att det brukar finnas en luftventil på tanklocket som ska öppnas.

På min tank finns ingen luftventil varken på locket eller någon annanstans. Kan det vara felet? Ska tanklocket kanske vara i halvöppet läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju finns en uppsjö förklaringar men jag skulle börja med att tanka upp den med ny bensin och utröna hur luftningen går till - om det nu är en trycktank vi talar om. En torr gammal bränsleslang kan knorra upp sig så den inte längre suger från absoluta botten, då kan två liter vara för lite. Felet är väl inte så vanligt men jag har haft en söndervittrad slang i en tank som stått tom i ett förråd något decennium.

I övrigt: kyler den som den ska genom skvallerstrålen? Kommer det bränsle till stiften när den dör/är stiften fuktiga som sig bör när bensinen inte antänts?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat en annan bränsleslang? Blåsan kan jävlas med tiden och ge dessa symtom, bränsleslangen är ju en färskvara som många säkert glömmer bort ,70kr på biltema ;0)

 

Hur menar du med båten vobblar? Att den inte styr rakt fram utan går från sida till sida? Har du trim/tilt på motorn kan det vara att du trimmat ut för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar!

Igår tömde jag tanken och fyllde den med ny bensin och testade att starta motorn med tanklocket halvöppet. Den startade fint och jag var ute på fisketur. När jag skulle hem startade motorn men den dog så fort varvtalet var lågt. Jag gasade up den på tomgång ganska länge och körde sen hem på hög gas. Så fort varvtalet sjönk ville den lägga av.

Jag ska köpa ny bränsleslang och tank med luftventil. Jag ska även försöka rensa/byta bränslefiltret, jag antar att det sitter där bränsleslangen ansluter till motorn?

Hoppas att det ska funka bättre sen.

Tack för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer har oftast två munstycken i förgasaren. Ett för tomgång och ett för normalkörning. Det verkar som att du fått stopp i ditt tomgångsmunstycke. Då får man de symptomen som du beskriver.

Skruva isär förgasaren och gör rent eller lämna till verkstad om du är osäker.

Har du tur så kan det även lösa sig av sig själv genom att skräpet lossnar/löses upp men det är ju lite osäkert att inte kunna lita på motorn så service rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om tipset från föregående talare Lintott, mycket skit kan komma fram när man går på bottenskrapet i tanken. Dock konstigt att den gick bra i början men sämre på slutet. Av den anledningen fortsätter, likt i andra trådar, att tjat om bensinpumpen. Brukar kräva full fräs för att fungera när dess membran ger sig - symptomen eskalerar med varm motor. Enkel att byta. Prio ett att kolla blir dock förgasare. Det gör du även som nybörjare i en handvändning; ta foton på hur länkaget ser ut och lägg allting i en pedagogisk ordning när du tar isär det för att kunna montera ihop det utan att alltför mycket huvudbry. Gör du dessutom allt samma dag så slipper du stå och klia dig i huvudet när det ska göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...