Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
moff

Motorn sönder strax efter överlämnandet, vems ansvar?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som rubriken nämner så har vi precis sålt vår segelbåt till utlädska köpare. De kom till vår hemmahamn här i Sverige och vi gick tillsammans i lugn och ro igenom båten för att de skulle känna sig så trygga som möjligt med båten. Tanken var att de skulle segla den omgående. Seglen sattes, motorn startades flera gånger, vi körde kortare turer inne i hamnen, elen, batterierna, kända fel gick igenom m.m Allt var klart, och jag lämnade dem  efter med en lyckönskning om att de skulle få en bra seglingstur hem.

 

Efter 4 timmar ringer de, och ett konstigt ljud hörs innifrån motorn. De har vänt tillbaka till vår hemmahamn, och kontaktar en reparatör som konstaterar att startmotorn troligen måste bytas. Uppskattad kostnad c.a 10,000kr och de vill nu att vi skall betala kostnaderna för reparationen.

Jag anser att motorn fungerade när jag lämnade över den, och jag kände naturligtvis inte till att startmotorn var på väg att ge upp. I kontraktet står ingenting om några klausuler el liknande. Vem skall stå för kostnaderna, vi som säljare eller köparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni befintligt skick i kontraktet är det lugnt. Märkligt att startmotorn helt plötsligt ligger och skallrar. Har ni aldrig hört detta förut?

Troligen SBK (shit behind the knapps). Hur det nu skulle gå till. Kanske har de gnuggat startmotor med luftningsspaken ute tills den gav upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Om båten sålts som privatperson och i befintligt skick och räkningen bör då hamna hos köparen. Är köpet avklarat så har båt och ev problem övergått till den nya ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt det hamnar på köparen. Det är hans uppgift att gå igenom båten innan köp, fast givetvis är det svprt att förutse en sådan här sak.

Hade en liknande incident när jag sålde en bil, allt var påskrivet och fixat. Köpar ringde upp nån timme efter och sa att bilen ej startade. Han tyckte allt var mitt fel.. Jag erbjöd mig att betala halva reparationskostnaden och han blev nöjd. Visserligen handlade det bara om en bränslepump så det blev inte jätte dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att befintligt skick KöpL har missbrukats så mycket genom åren att rätten, enligt min f.d. föreläsare, faktiskt snarast börjat ana oråd när fall av denna typ avgörs. Man försöker istället fokusera på huvudavvägningen; vad du som säljare ofrånkomligen borde ha vetat och vad köparen omöjligen borde ha missat vid en genomgång, utan att ta hänsyn till bef. skick-raden.

Utan att vara säker alls så tror jag att du står fri i detta sammanhang. Detta speciellt som att ni startat båten gemensamt ett flertal tillfällen precis innan det skedde och att du inte rimligen borde ha haft någon möjlighet att mörka ett eventuellt fel då. Troligen kommer ett utlåtande från fackman också att få väga in i bedömningen om ni tar det till tingsrätt.

Edit: stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det beror lite på HUR kontraktet ser ut, det är alltid köparens ansvar att han ser till att allt funkar och ev kontaktar någon som besiktar båten om han är ev tveksam och om han vill ha med någon klasul i köpekontraktet, tex motor. Men sen åndra sidan så beror det på hur snäll du vill vara, du kan ju ha vaknat på rätt sida och fått empati mer än du behöver och betalar halva startmotorn.

Men rent krasst så är det hans ansvar i dagsläget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Visst kan man vara snäll även om det kostar en 5.000 kronor...

Frågan är bara om en avslutad affär inte skall betraktas som just det; en avslutad affär. Rent juridiskt är den väl det när kontrakt och pengar skiftat ägare. Därefter går säljare och köpare åt vartsitt håll; den ene med pengarna och den andre med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sålde en bil som enligt oss gick som en klocka. Vi hade dessutom lagat upp den för ansenliga belopp.

Dagen efter affär ringde köperan och hävdade att motorn till bakluckestängningen verkade trasig. Både jag och min fru kan ta gift på att bilen inklusive bakluckan fungerade perfekt när vi hade den. Inte en chans att vi tog på oss den reparationen. Särskilt inte som köpaen prutat så hårt att vi egentligen inte ville sälja till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen idag ingenting som heter befintligt skick. Problemet med det uttrycket är att det används istort sett till allt och alla tror att man då kommer undan med precis alla fel också. Det ligger så klart i köparens intresse och se till så att allt är ok innan han/hon köper men samtidigt måste säljaren tala kända fel. Som i detta fall med startmotorn så tycker jag att det låter som köparens problem om det inte är så att säljaren vetat om detta fel. Jag kan ha fel men så har jag tolkat det när man ska sälja/köpa saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 000kr för att byta startmotor till en liten inombordare i en segelbåt är jättedyrt, de har kontakt med fel reparatör. Vid en affär mellan 2 konsumenter är det alltid köparen som har undersökninngs skyldighet före köpet är avklarat och säljaren är i alla fall rent moraliskt skyldig att informera om alla kända fel och brister. Startmotorn var inget fel som du kände till och köparen skall stå för reparationen. Blir så trött på köpare som har otur eller pga fel hantering råkar ut för att något går sönder och vill att någon annan skall ta ansvar för det.

Vill man ha bästa trygghet får man köpa helt nytt av en auktoriserad handlare! Jag är väldigt noga med att alla fel och brister som jag känner till står angivna i köpekontraktet när jag säljer något och att jag inte tar ansvar för fel som uppkommer efter köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, har sett en tendens på senare år att liknande saker händer och tolkar det som ett försök att få ner priset. Ni har väl fått pengar? Kollat att dom är på kontot?

Köpt är köpt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en klar och bestämd åsikt om att det är KÖPAREN som står för detta - med undantag om detta är ett fel som säljaren rimligen borde ha känt till och i så fall skulle ha underrättat köparen om. Hade t ex remmen ersatts med en nylonstrumpa till startmotorn, eller lagren vadderats med bananskal för att dölja missljuden så ska säljaren upplysa om felet, och har man undåtit kan man som säljare också få stå för kostnaden.

Annars är det inte en ny båt man köper - och då finns inga garantier, och saker är i olika grad slitna. Detta gör också att priset är lägre än en ny båt med garantier, och man får tyvärr räkna med att saker går sönder ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande till mitt inlägg, köparen har ingen rätt att kräva ersättning för något som går sönder efter köpet-jag anger däremot i kontraktet att jag inte har ansvar för produkten efter försäljning som ett förtydligande ( har tråkig erfarenhet  av en knepig köpare en gång när jag sålde en 29 år gammal båt till ett pris som var anpassat till ålder och skick och han ville ha ersätting för alla små fel som han lyckades hitta första säsongen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är köp mellan två privatpersoner är det om jag inte missminner mig köplagen som gäller. Bifogar lite paragrafer som kan vara intressanta. Precis som tidigare skrivare varit inne på ligger det där nog på köparen. Precis som man kan förvänta sig bär köparen risken för varan efter varan avlämnas enligt avtalet ( KöpL 13 §). Gällande vems ansvar det är för att motorn pajjat får man kika på KöpL 21:a §.

Avgörande tidpunkt för bedömningen av om fel föreligger

21 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare.

I och med att ni startat motorn flera gånger innan och inte märkt detta, testkört båten m.m. kan man inte anta att felet funnits då utan att det kommit efter. Därav borde köparen behöva ta den smällen. Men jag är bara en lekman, så min hänvisning till paragraferna kan vara fel. (En liten parantes är nog också att motorns ålder har betydelse, är den ny, gammal, några år? Om er motor var gammal kan också köparen förvänta sig att livslängden inte heller är speciellt lång, dvs. kanske kan gå sönder lite när som t.ex. 4h efter köp.

Lycka till!

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När går en glödlampa sönder ....om en sek , en dag en vecka ..eller ett år?

Klockrent , den funkade när du överlämnade , det kan ingen motsäga , eller hur !

Så hade jag agerat , teoretiskt , sen kan man vara lite medmänsklig och ödmjuk och då kan det bli ett nytt läge :-)

 

Kanske betala bara för startmotorn och köparen för arbetet !

Inte dåligt att som köpare få ett sånt erbjudande .

.....om man vill ...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för alla svar!

 

Vi tycker verkligen synd om köparen. Det känns jättetråkigt att detta händer så kort tid efter att vi skakat hand på bryggan (efter en mastodontgenomgång på 7 timmar). Både de och vi var jättenöjda med affären. Motorn är för övrigt en Yanmar yse8 från 1974, och den har gått som en klocka sedan vi köpte båten för tre år sedan. Vi får avvakta och se hur köparen väljer att gå vidare med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken på priset, märket är ju inte kännt för att ha billiga delar, kollade med min leverantör

1875 kronor för en fabriksny startmotor.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 timmars genomgång???

Det är nu man börjar ana ugglor i mossen. Vad hände sen, kom Lassie eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hjälpte dem med att masta på, fixa med seglen, gå igenom instrument, svara på alla deras frågor (många), testkörning av båten i hamnen m.m Det var därför det tog så lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men va f... köper man en båt  med en motor från 1974-39 år gammal skall man som köpare vara medveten om att vad som helst kan hända med motorn med kort varsel. Att man får köpa ny startmotor ingår i underhållskostnaden på en så gammal motor, dessutom är det helt fel att ni skulle ersätta dem med en ny utan en i likvärdigt skick fast fungerande. Kolla med båtvarv och marinor om de har någon demonterad gammal motor som de kan ta startmotorn från för en 500 hundring, de kaske kan vara värt det för att få tyst på köparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan trösta er med att köparen av vår segelbåt hör av sig än idag 2 år senare. Mest pga SBK dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget som säger att inte köparen hanterat motorn felaktigt och kört sönder startmotorn om den blev sur och trilskades... Värt att ta i beaktande. Men visst, om startmotorn kostar 1895:- som uppgetts tidigare så kan man kanske dela på reservdelskostanden om man vill vara schysst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frej bildelar är min hovleverantör med. Startmotorn på vår VP2003 rasade på morgonen när vi låg i Nyköping. Vi hade kompisar som skulle komma ned från Stockholm samma eftermiddag för en kvällspilsner. Jag ringde till Frej och fixade betalningen av startmotorn i deras webshop och så plockade ploarna startmotorn med sig ned på eftermiddagen. yes

Excellent service och bra priser, det uppskattas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typ av köpare som TS beskriver är ett jäkla bekymmer!

Jag menar.... Man köper begagnat! Då innebär det att man kan räkna med reparationskostnader!

Vänd på det och säg att man äger en båt med några år på nacken. Då kommer det hela tiden större och mindre reparationer man tvingas ta itu med.

Det vore skillnad om TS hade påstått att det var ny stratmotor men så är ju icke fallet.

Förr eller senare hade startmotorn gett upp. Nu blev det förr och det är klart att det känns jäkligt för köparen att deras nya begagnade båt pajar efter fyra timmar.

Min erfarenhet är att man ska blåneka till uppgörelser typ... vara bussig

Risken att dom återkommer när drevet pajar om ett år blir överhängande.

Jag har en polare som hade en husköpare efter sig i flera år. Det var tak, avlopp, garageportar, fan och hans moster som trasslade i en kåk som han vid försäljninghen, ärligt, uppgav att den var i stort behov av renovering.

Den jurist han till slut kontaktade sa att det var ett misstag att pröjsa 25% av takreparationen. Han skulle ha tvistat om det och betalat motvilligt i stället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mitt enkla råd är att hålla på sin rätt och inte vara snäll. Ger man lillfingret mister man snart hela handen är tyvärr ett ordspråk som alltför ofta har en tendens att uppfyllas i dylika situationer. Nä var tuff och håll på din rätt! Det är tyvärr få människor på planeten jorden som belönar ärliga, justa och snälla människor. Visst ska man vara snäll men endast då man själv kan få fördelar av det. Tyvärr.

/2mas (den luttrade)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hört motsvarande på jobbet om de som sålt bilar. Efter någon dag ringer köparen och påstår att t.ex. växellådan är kass.  (dyrt att laga)

Vill ha pengar för detta. Troligen är det inte trasigt utan ett försök att få tillbaka pengar. De kan vara riktigt otrevliga. Går man med på det är risken att de ringer strax igen om något mer.

Läser man på blocket så ser man en hel del som försöker slippa en del av detta men svårt att helt klara sig ifrån. 

De 10.000 kronor som här omnämns för att byta en startmotor indikerar på bluff.

Förhoppningsvis har TS använt ett köpeavtal och där borde framgå att motorn är från 1974 och då fattar vem som helst att alla garantier är borta och sådanna saker kan gå sönder oplanerat eller vid oförsiktighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, säljaren har ovillorlig upplysningsplikt för saker som han känner till. Upptäcker du vid besiktning saker som säljaren rimligtvis borde känt till så kan du ge dig den på att han undanhåller annat.

Men en startmotor från 70-talet, den vet ingen när den ska rasa. Retligt, men som min gode vän sade när han trampade igenom ruffluckan, allting går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...