Mambo 75 Postad 20 Maj , 2013 Jag var på min lokala OKQ8-mack idag och fick min gasoltub utbytt -det är en P2 (heter 2012), alltså en 2,5 kg blå. Det kostade 495:-. nytt rekord tänkte jag. Jag byter tub en, eller ett par ggr, per år och tycker att priset går upp någon 50-lapp varje gång, detta måste vara en produkt som kan prishöjas hur mycket som helst. Nu är ju prissättningen fri och kan därför variera en del. Jag tänkte därför passa på att fråga er andra -vad betalar ni för byte av gasol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Maj , 2013 Bytte i höstas och betalade då 375:- i Björkö skeppshandel, västkusten. Vet ej om det är någon höjning för året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 20 Maj , 2013 Med all respekt för den fina organisation som AGA byggt upp, men priserna är förargelseväckande. Googlade tidigare i våras på fylla på gasol. För stockholmare finns gasolfyllarna.se och för göteborgare gasoldirekt.se Gasoldirekt fyller för 25 kr kilot, men tyvärr gäller det inte de små 2012-flaskorna som istället kostar 125 kr styck. Var själv på gasoldirekt och fyllde tre 2012-flaskor för 375 kr (två till mig och en till svågern). De fyller inte flaskor som är 10 år och äldre, så ring först och kolla så de har inbytesflaskor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Maj , 2013 Extremt dyrt! Vi har 5 kg kompositflaskor ( en AGA och en Air-liquid så vi alltid ska få byta till sjöss) och sist jag bytte på Statoil tror jag det kostade 375 kr. Det tyckte några är på forumet var dyrt då man kan byta för ett par hundringar på Rusta (tror jag det var, sök på gasol här på forumet) Det bästa man kan göra är att byta till större flaska om man har plats. Du får 3 kg gasol till väldigt billigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Maj , 2013 Förr fyllde varenda järnhandel 2012 mfl. Man ställde flaskan på vågen, kopplade slang till en upp-och-ner hängande stor flaska och fyllde. Jag försöker bibehålla den fina traditionen. Ska man ha komposit och liknande måste man ha dubbla, det går inte att byta överallt. Vanlig P6 och 2012 brukar gå att byta nästan varsomhelst. De billigaste ställena för gasol hittar man på husvagnsforum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 20 Maj , 2013 Senast jag bytte (augusti 2012) kostade det 308:- på lokala OK-macken. Gången innan (juni 2012) kostade det 329:- på sjömacken. Maj 2012 329:- samma sjömack, augusti 2011 329:- samma sjömack, juli 2011 388:- annan sjömack. Har inte behövt byta än i år men skulle bli lite överraskad om det ökat till nästan 500:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 20 Maj , 2013 Jag kan förstå att varenda ICA-affär inte längre kan fylla, eller får fylla, en tub. Det behövs lite extra säkerhetstänk kring detta med att fylla tuber. Förr hände det att dom som fyllde var snälla och fyllde på lite extra i tuben. Det är en sak att överfylla en tub med kall gasol men det kan bli en helt annat, och betydligt kvickare, utveckling om tuben för stå i t.ex en solvärmd bil en hel dag. Tack för alla svaren, det är ju helt uppenbart att priset varierar kraftigt och att det också höjts rätt bra de senaste åren. Undrar vad som motiverar denna höjning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 20 Maj , 2013 Det låter dyrt med små behållare. Jag betalar 299 kr för 11 kg när jag köper. (En PA11 flaska) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 21 Maj , 2013 Jag kunde inte riktigt släppa det där med att jag fick betala 495:- för en påfyllning så igår kväll åkte jag in på en annan OKQ8-mack och frågade vad en fyllning av en 2012 kostade. Svaret blev 269:-! Då jag frågade vad en ny tub kostade (alltså om jag inte har något inbyte) fick jag svaret 495:-. Jag hade alltså fått betala för en helt ny tub och inte för en påfyllning och trots att jag påpekade för personalen att priset måste ha höjts rejält vidhöll dom att; jo -det är en rejäl höjning. Nåja, jag fick beloppet reglerat och därmed är jag nöjd men jag undrar samtidigt hur många stackare som fått betala för mycket och inte funderat så mycket mer över det? Den korrekta uppgiften i denna marknadsundersökning är alltså att OKQ8 tar 269:- för en fyllning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 21 Maj , 2013 Vilket alltså betyder att priset har gått ner!!! (jag betalade ju 308:- i augusti ifjol på OK) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 21 Maj , 2013 Har en 5kg komposit flaska hemma till grillen och fyller på samma flaska hela tiden på en påfyllningsstation och betalar då 29kr /kg som fylls på! Det blir MAX 145kr om den är tom till skillnad från OKQ8 som tar över 300 lappen! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Maj , 2013 På senaste tiden har jag inte ramlat på någon sjömack som inte har 5-kg flaskor men de kan ibland hävda att de bara byter in antingen AGA elle Airliquid-flaskor (därav har vi båda). Förut kunde man dock inte lite på att hitta 5-kg överallt och då hade vi en vanlig 2 kg som reserv och en kompositflaska. Det verkar som om man inte betalar för gasolen i sig utan påfyllningsproceduren då det kostar ungefär lika mycket med 2, 5 och 11 kg. Störst är bäst alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 22 Maj , 2013 Det måste vara bra timpris på påfyllnings proceduren då jag väntar ca 1min medan de fyller på min flaska och ändå håller de 29kr/kg! Tror AGA mf. utnyttjat sitt monopol i prisättningen och nu kommer det uppstickare lite här och där som fyller på och även säljer flaskorna till bra mycket bättre priser än både Rusta och bensinmackarna! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 22 Maj , 2013 Det ruttna med gasolpriserna är att när du köper en fylld gasoltub på macken så tar de även betalt för den besiktning som ska göras var tionde år på en gasolflaska. Jag är mycket tveksam till att de verkligen gör den besiktningen på alla falskor som byts in. Då skulle alla gasolflaskor som macken säljer vara märkta med märkning att de är godkända tio år framåt. På det viset så gör AGA o LiquidAir en rejäl extraförtjänst. Gasolen kostar 20 - 30 kr antingen den fylls centralt eller lokalt. Här är ett exempel på prislista för fyllning resp besiktning http://www.gasolmacken.se/priser.html . Visst är det ärligare att tydligt separera priset för respektiver vara. Till mackens försvar kan kanske tilläggas att det är svårt att avgöra när flaskan uppnått en sådan ålder att det är dags att betala för besiktningen. Det skulle kanske kunna vara olika pantkostnad vid inbytet beroende på hur många år som är kvar till nästa besiktning. Nybesiktigad flaska kostar full pant. Om du byter in den efter ett år så har besiktningspanten minskat 10%, efter 5 år 50% och efter 9 år 90%. Självklart ska då säljpriset för en flaska som besiktigades för 5 år sedan vara 50% av besiktningskostnaden plus gasolkostnaden. Det är ju så det i realiteten fungerar för de som åker till en fyllningsstation och köper gasol. Efter 10 år så får de betala för besiktningen för då måste den kontrolleras innan den fylls igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser