Alex45 0 Postad 19 Maj , 2013 Jag har nyss köpt mig en båt och för att det är min första båt så vågade jag inte köpa av en privatperson. Jag frågade båt säljaren om den var CE märkt och han visade mig en bricka så det verkade ju stämma. Jag frågade tyvärr inte efter service bok eftersom han sa att han har gjort service på den dom senaste 8 åren. När jag väll skulle hämta båten och jag frågade efter papperna så sa han att det fans bara en instruktionsbok som va på engelska och att service boken inte fanns. Instruktionsbok är utskriven på internet. Jag blev chockad allt verkade så seriöst från början han hjälpte mig med alla frågor osv. Nu är min fråga vad skulle jag egentligen ha vid ett köp av båt? i pappersväg? Båten är en ragal 2660 årsmodel 2000 från USA men han sa att den var inköpt från USA för 8 år sedan vilket jag börjar tvivla starkt på. Jag misstänker att han köpt båten i USA och gjort om elen och sedan sålt den till mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 Maj , 2013 Jag tänker att de flesta båtägare servar sina motorer själva så att det inte finns ngn service bok säger ingenting om att båten inte skulle gått i Sveriget. Har båten gått i sverige borde det finnas en tidigare ägare du kan prata med, du kan också be denne att få kolla med vilket försäkringsbolag han haft och att den tidigare ägaren visar upp tex. gamla försärkingsbesked som visar att man ägt båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 19 Maj , 2013 Borde finnas instruktionsböcker eller papper på hur tillexempel, motor,värmare med mera fungerar. Servicebok finns inte som standard till båtar, däremot finns en loggbok som båtägare som säckerhetsbeiktigat sina båtar har, där de själva kan fylla i vad och när som det gjorts saker med båten. Vidare borde det finnas kvitton från båtköpet, försäkringsbrev och liknande papper. Man kan även göra en kontroll om båten är anmäld stulen, detta med hjälp av skrov och motornr. Brickan som han visade dig i båten är troligtvis den som visar att båten är ce-märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 19 Maj , 2013 Om båten är CE-märkt så skall det finnas en svensk instruktionsbok. Gör det inte det så är nog inte CE-märkningen ok. Det skall finnas dokumentation på detta som talar om att just din båt med det skrovnumret är godkänd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Maj , 2013 Ja det vore märkligt om det inte finns någon form av kvitto på införseln från USA 2002. Be honom ta fram det, så är det säkert ok i övrigt. Det borde finnas någon form av frakthandling eller mailkorrespondens som styrker att båten kom då. Man har sällan servicebok på såna båtar. Servicebok är för övrigt en bristvara i båtvärlden. Väldigt många gör servicen själv, då ryker boken. Men om ni redan skrivit kontrakt är det nog ganska kört. Vilken båtfirma är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 20 Maj , 2013 Bara en liten anmärkning: Måste inte finnas instruktionsbok på SE, dett beror på vilket EU land som båten besiktigades i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 Maj , 2013 Aaa det är riktigt det. Tänkte fel Är nog troligen så att de flesta har instruktionsbok på engelska då Ce-märkning ofta utfärdas i Tyskland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 21 Maj , 2013 Du menar den som brukar vara spiralbunden och översatt i Google translate? Hahaha En aluminiumbricka som man bankat in ett serienummer och den maualen så är det kirrat. Till en kostnad av 50:- ;-) Finns så många båtar som är skoj märkta. Kolla el, manuella länspumpar etc finns alla grejer som krävs för ce märkning så tycker jag att det är lugnt. Jag struntar fullkomligt i märkningen. Jag har inte märkt att försäkringsbolagen bryr sig allt för mycket heler om båten är märkt eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 Maj , 2013 Ja det kryllar av båtar med falsk märkning. Tex alla som har Ce-märkning gjord av Tyska Navalis Yacht vilket är väldigt många Är av samma åsikt att Ce-märkning kan kvitta. Ett handelshinder. Man får föga säkerhet av en självcertifiering utan någon som helst kontroll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser