Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Uttern_vbg

Uttern s56 med mercury F90 är trött

Rekommendera Poster

Hej alla båtfolk där ute.

Köpte mig en båt nyligen uttern s56 excl med mercury f90 -2003 och är ganska ny på allt som hör till.

Men jag har en fråga gällande dess prestanda.

Jag har kört vattenskoter i några år och även haft en pioneer 15 med 30hk 2takt innan. Det är just dessa jag har och jämföra mot.

Jag tycker inte att det är nån större klipp i uttern fast att den har en 90hk 4takt. Detta med powertilt är helt nytt och jag var ute en sväng idag och fick provat detta lite mer.

Båten gör ca 29 knop som bäst. Efter det börjar motorn dra upp i varv när man tiltar upp mer. Den varvade runt 5000varv kanske lite under vid max farten.

Men jag tycker att starten är riktigt trög.

Om jag har motorn max ner tiltad och ger full gas. Den drar iväg sakta men säkert. Motorn varvar inte upp snabbt liksom utan att det kommer allt eftersom farten ökar. Tiltar jag samtidigt upp några hack så kommer han snabbare. Båten är väl ganska tung så detta kanske är normalt. Tyckte den gamla pioneeren med 30hk var mer klipp i starten.

Gas reglaget är riktigt trögt men det ska tydligen vara sådär.

Men båten går otroligt fint i sjön även när det blir lite större vågor.

Kom gärna med ideer och tankar kring detta med prestandan.. Enligt säljaren så ska dom göra närmare 35knop men iofs med 1 pers i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att 2003 Merc F90 har en Yamaha powerhead och då är rek.varvtal 5000-6000 rpm.

90 hk lämnar den vid 5500 rpm. Om varvräknaren stämmer och du vill uppnå bättre acc kan du minska stigningen 4 dvs gå ned två nummer i stigningsstorlek.

Enligt denna test skall det vara en 17 prop till denna båt och då skall den varva 6000 rpm.

http://www.rocadboats.com/upload/Pdf/b%C3%A5tnytt_03_2002.pdf

Kolla upp vad du har för propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen propp/propeller som vill både skapa mer acc och bättre toppfart? Jag ska ta och titta på propellern imorgon. Är det något speciellt nummer jag ska leta efter? Brukar det stå på nått speciellt ställe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har korrekt propeller, så ligger det närmare till hands att fråga sig varför motorn inte lämnar full effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det mer klipp i en 2-takt i jämnförelse med en 4-takt.

Tilta upp motorn vid start hjälper till att lyfta båten ur vattnet och minskar motståndet, snabbar i plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant, är det så alltså? Jag har lärt mig att man ska motorn max nere vid start för att snabbare komma upp i plan. Det måste jag prova för att se om det är någon skillnad smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90 hk är i minsta laget för den båten. Jag har en 115 fyrtakt på min D55 och den toppar 37 knop. Men kolla om du kan byta propeller. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...