Kattstruparn 0 Postad 19 Maj , 2013 Jag har ägnat hela dagen åt att elsanera min lilla snipa. Förmodligen har ingen gjort ngt alls under de ca 40 åren som gått. Snipan har en MB10 med dynastart och ingen x-trautrustning alls. Ändå fick jag ca 12 m kabel över när jag klippt bort överflödigt och flyttat batteriet. Säkringen var bortmonterad! Naturligtvis hände det som alltid händer. Man saknar delar! I mitt fall behövde jag en kopplingsplint, ni vet de där dyra små kopparbitarna med några skruvar på. När man, som jag, har 20 mil till närmaste båtprylsockrare, så gäller det att finna på egna lösningar. Kopplingsplinten är ju som sagt en bit koppar, åsså har man förtent biten samt satt dit några skruvar. Skrotlådan i verksta'n innehöll bl a en bit kopparrör. Med vinkelslipens hjälp delade jag den biten samt pressade ut den i skruvstädet. Efter att jag slipat av biten, värmde jag den och la på tenn. En bit teak får tjänsgöra som sockel och skruvskallarna låser jag fast i teaken med Pp. Frid och Fröjd och några intjänade kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 19 Maj , 2013 Hade en kille på klubben som köpt ny båt och hade 6 länspumpar i botten! Tidigare ägara hade bränt en och monterat en ny. Samma visa igen och igen. Grejjen var att han var lite stor av sig, så en annan lite smidigare farbror hjälpte honom att ta bort och koppla ur de gamla ej fungerande pumparna. Fy faen för snabbficxade ellösningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2013 Man måste köpa alla elkomponenter från Skyllermarks vet inte TS det, det har sagts så många gånger att det har blivit en sanning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2013 Det sägs ju att nöden är uppfiningarnas moder. Finns inte det man behöver nästgårds får man va lite inovativ. Har du ingen bild på din inovation. När jag var i behov av sammalunda, smet jag in till en firma som jobbar med att bygga automatikskåp och som ligger ett stenkast från båten och fick ett par stumpar nollskena av koppar och ett antal anslutningsklammer till den samma, samt fästen. Skenan var visserligen inte förtent, men det har gått bra ändå. Vi har det allt för bra vi som bor i en av landets förnämsta världsmetropoler. Två båtprylsockrare innom mindre än en halvmil, välsorterad järnaffär nästgårds och ett antal firmor innom olika proffetioner på gångavstånd från båten. Det som inte finns att få tag på direkt - och det är det mesta - får man hem på ett par dar och nästan alltid till humna priser. Dessutom bara 9 500 innevånare i komunen - större delen av året. Mindre än två distansminuter ut på öppet hav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Maj , 2013 När vi köpte vår segelbåt gjorde jag detsamma, det hängde stora klasar med död kabel under navbordet. Tog mig ca 3 år att få ordning på elsystemet. Då sålde vi... Det som är så bra med Skyllermarks är att de förklarar på sin hemsida för alla hemmapulare hur de ska koppla sina biltemaplintar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kattstruparn 0 Postad 23 Maj , 2013 Kul Toaen, min första tanke var just en nollskena, men jag insåg att jag kommer att behöva den, som just en nollskena. Nåja, när jag ändå var på G, uppfann jag också en jordplint. En överbliven stödhylsa till mjuka kopparrör fick finna sig i att bli konverterad. Iof inte så stor ekonomisk vinst, bara en prestige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser