tottes 0 Postad 19 Maj , 2013 Hej , nu har det gamla pentryt åkt ur och nytt skall byggas upp. Till bänkskiva har jag inhandlat en bänskiva av nyatoh som jag har tänkt att behandla med ZAR Träbets charcoal och slutbehandla med Ronseal Finishing Oil. Hoppas på att få en färg som går åt valnöt. Är det någon som har erfarenhet av att betsa nyatoh? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Maj , 2013 Nääää...å inte heller vet jag nått om gammla toh... Däremot är jag nyfiken på hur det gamla såg ut och hur det nya skall bli och varför. Skall nämligen bygga om själv och intresserad av olika smarta lösningar, åsikter och orsaker, så jag lär av andras erfarenheter. Kan du skicka upp lite bilder/skisser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2013 Fick ett mail från en Holländare som har en sådan båt jag har. En fjord 28 CS. Mailet innehöll en länk till en annan Fjord 28 Cs blogg - fast på holländska. Killen som skrev i bloggen höll på att bygga om pentryt och det fanns en del bilder om man skrollar ner en bit - om det nu kan va till nån inspiration. Det gäller ju att stjäla så många ideer som möjligt. http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/56-projecten/385285-opknappen-fjord-28-cs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 19 Maj , 2013 Första bilden är vad jag hoppas att det ska likna. Och andra som det har sett ut dock delvis demonterat . Båten är en scand 26 cabin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2013 Kom på när jag såg dina bilder, att det fanns en tråd i nåt av våra forum, där en kille visade ett pentry han byggt. Det fanns egentligen ingen plats, men genom form och utförande hade han fått till ett väldigt fint pentry. Dessvärre kan jag inte hitta tråden. Nån som kommer ihåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2013 Nyatoh är ett av många ersättningsmaterial för teak, som bänk/pentryskiva funkar det säkert bra, men jag är tveksam till att betsa och bevara betsen med olja, varken bets eller olja är särskilt bestående medel för ytbehandling. Även baksidan på skivan bör ha samma behandling som framsidan för att undvika att den slår sig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 19 Maj , 2013 Vilken ytbehandling föreslår du att man använder istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Maj , 2013 En hård slitstark yta tillexempel någon bra lack. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Maj , 2013 Tack tottes för bilderna! Nr 2 var genialisk, det är nästan precis så jag har tänkt att fixa på min, fällbara skivan över fötterna på den som ligger kvar i kojen. Men diskhon å spisen byter plats för diskhon går djupare ner. Skall du inte ha kvar ugnen? Alla ni andra, hur stor nytta har man av en ugn eg?. Jag är usel på matlagning och har aldrig använt en ombord själv. Precis Toaen skrev, det gäller att smala på ideer. Tack Toaen för länker. Den var givande. Mest glad blev jag över axeltätningen å bilderna. Den liknar ruskigt mycket min som jag just håller på å jävlas med. Snyggt med panelen för alla lysen mm. Kul med folk som är händiga och vågar göra saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Maj , 2013 Det man inte har i huvet får man ha i nästa inlägg.....glömde att säga, nu har jag kollat upp nyatoh. Det är ju riktigt trä! Sånt har vi i bla utemöblerna. Att jag inte tänkte på det. Ibland sitter inte huvet på halsen..... Den skall naturligtvis behandlas som vanligt trä, oljas och ev fernissas med oljebaserad fernissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 21 Maj , 2013 Användning av ugn i båt? Innan jag skaffade båt som redan hade ugn tyckte jag det verkade rätt onödigt men med tiden som man lär sig att utnyttja den så blir den mer och mer självklar, precis som med så mycket annat i en båt! Rostade grönsaker, avbakat bröd på morgonen, en sockerkaka, fiskpanna/-gratäng. Ja det finns en hel del smakliga fördelar med en ugn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Maj , 2013 Äsch....vad jag glömmer idag... Svar till toaen. Det är nått fel med den där holländska båten på länken. Den har masten nere i sittbrunnen och en jättestor förtriangel. Så kan väl inte du ha det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 21 Maj , 2013 Alltså bild nr 2 är det gamla köket som byts ut nu. Lägger upp en bild till som kanske ger lite större hum om hur det ser ut. Ugn har jag inte tidigare haft , använt ett origo 3000 som nu är till salu.. Fick låna ugn förra midsommaren utav en bekant och blev djupt impad så i det nya köket kommer det att sitta en plastimo pacific 2000. passagerarsätet kommer jag inte att sätta tillbaka , blir lite lådor / skåp istället där. Blir det för mycket gnäll över att stolen är borta så kommer jag att sätta en stol / pall på pelare i golvet som är enkel att ta bort och stuva undan när den inte efterfågas. Nyatoh´n , antar att min ursprungstanke med bets och olja funkar då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Maj , 2013 Jag kanske var otydlig, visst är det trä som är billigare än teak och ersätter teak i många fall. Men att bevara bets med olja funkar dåligt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 21 Maj , 2013 Vid tidigare arbeten har jag mättat med teakolja och slutbehandlat med owatrol d2. Jag vet inte hur owatrol funkar med livsmedel så därför tänkte jag använda ronsel oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Maj , 2013 Antingen det gäller inredning som pentry eller om det gäller riggar, gäller det att hitta smarta lösningar - helst nästan som ett Kinderägg Tre funktioner i ett. När det gäller gamla stöpplebenta gubbar som jag - och vad det lider kommer nog även ungdomar som du, dit - så skall man undvika att springa på däcket när det piper i och man behöver reva. Av den anledningen har även jag masten i sittbrunnen - då slipper man att dra alla linorna dit. Praktiskt och funktioellt - precis som ett pentry behöver va. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Maj , 2013 Tack tottes för senaste bilden. Skall verkligen hela den där soffan bort? Vad skall du göra på det fria utrymmet sedan? Verkar vara ombonat ombord annars på bilden. Jag har långt kvar tills det ser så fint ut på min båt. Så du kommer att använda och installera ugn. Tja....jag har fortfarande möjlighet att ändra mig...inga spikade planer än. Jo, bets och teak, det mesta beror på att teaken är fet och betsen svettas ut. Men om du fernissar med oljebaserat och låter det härda så tror jag det klarar sig. Betsa först naturligtvis! Kanske med sprit å ej vatten så det tränger in djupare. Skall du enbart olja så vette fabian om det inte duger lika bra med vanlig kokt linoja eller i värsta fall t.o.m vanlig kallpressad olivolja. Det är ju mat. Jag har provat olja skåpluckor i massivt ek med olivolja. Funkar kanon! Enda felet är färghandlarn som gnäller över utebliven inkomst. Toaen. Jasså, du nappade på kroken, men det har du väl fattat att gillar ditt arrangemang med masten där? Det vara bara att skämta lite som jag skrev. Alltid är det nån som gillar det tänkte jag och blir uppmärksam på själva placeringen. Eg borde det vara fler som har det så. Å faktum är att ett stor tförsegel ensam drar mycket bättre med den placeringen. Problemet är att få seglet stå bra när man rullar in-revar. Men det gäller ju alla rullrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Maj , 2013 Hittade äntligen den här bilden, ärligt stulen på nätet från en Bianca27, förlåt, vem det nu var som skickade upp den från början. Det är nästan precis så jag kommer att ha pentryt, om jag ändrar. Fast då kommer jag ha köket på tvären och lite högre upp så man får ett hål in under pentryt för fötterna när man ligger i kojen. Jag menar babords sidan, till höger i bild, under fällbara skivan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 1 Juni , 2013 Nu är bygget igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Juli , 2013 Snyggt jobbat alltid lika kul med projekttrådar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 8 Juli , 2013 En tackar. Det blev en klar förbättring mot innan och ugnen är guld värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser