Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Mauritx

Oj mera rörkult bekymmer (Felmonterad?)

Rekommendera Poster

Hej, Vet inte vad heten delen men här har ni en bild på: 

Som ni  ser den här delen ska sitta ihop med bild Nr 2.  Problemen är att den sitter tvärtom. 

Svår att förklara men kolla bild Nr. 3  där roder ramlar mot golvet pga felmonterad,  egentligen är så att roder måste trängas i den här delen och bulten ska hålla den uppåt. 

 

Förstår ni vad jag menar?  Är det fel på delen eller är det fel på röret? Eller kanske är det en lager som går  vrida 180grader så att det blir rätt, och inte själva röret som går mot roden. 

MVH

 

 

post-10021708-1394237505,8423_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild Nr.2: HAr vridit roden 90 grader så att ni ska se hållen där bulten from metaldelen går i. när roden är rak detta pekar åt akter, det ska egentligen pekar mot fören.  är detta bara en lager? alltså om jag ta bort skruven som skruvas igenom går det att vrida den 180 grader?

Kan roder ramla av om jag ta bort den genomgående skruven?  

post-10021708-1394237505,9166_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den felmonterad roder: Ser ni att den är felmonterad? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på om rodret kan ramla av... ja. Eller nej. Det beror på hur rodret är fäst under båten. Finns fler fästpunkter av gångjärntsyp, eller sitter rodret bara på hjärtstocken?

 

Men, vad är problemet..? Kan du inte fälla rorkulten uppåt, eller stör du dig på att den faller ner? Om det är det senare kan du skruva in en skruv i t ex rorkulten som stopp. Det finns en sådan i klumpen mellan hjärtstocken och rorkulten på min båt, men kan justera lägsta-vinkeln med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett frihängnde spadroder, som han dessutom skall reparera. Själv hade jag not tagit loss rodret och tagit hem det i garaget för reparation. Fast då behöver han kanske gräva en del för att få ner det. Vill man inte gräva allt för mycket kan man ju lyfta båten i akterkant med en domkraft. wink

post-945-1394237507,3252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörkulten sitter inte som det ska. Den är den här som är problemet.  När man faller ner rörkulten ska den trängas igenom huvuden så att de horizontala lastningar fördelas jämn och  för att unvika att det blir glap. Bulten som finns i huvud har två funktioner, den första låsa de horisontela rorelse och det andra som stöd för rörkulten. 

Problemet på min är att själva huvudet sitter tvårtom. Bulten pekar mot akter i ställe mot fören. 

Det verkar så att huvudet är inte original när båten tillverkade utan någon har satt en som är fel.   

Min andra teori är att någon har borra fel på stånget. Eftersom hållen ska peka framåt.  

Min fråga är finns det huvud att köpa som har stödbulten och fäste för rörkulten bakåt? och som har den genomgående bulten framåt i ställe? 

Vet inte om ni förstår vad jag menar. Jag vill inte demontera rödret utan det ska fixa på plats.  Visst är det så att stuben järnstånget med hållen är egentligen de samma som kommer från rodret och inte en den av en bussning där röret som kommer från rödret sitter.

 

Väldigt svår att förklara.  Hoppas ni kan ge mig några bra råd!!! Det känns så att båten kommer inte i sjösättas i år. Jag har fyra små barn och förutom båten har jag en husbil, och ett hus.  Så det blir svår att få tid för att fixa saker, därför det för bli snabb fix till tiden räcker. 

 

MVH

Mauricio. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer en tusan ord:

 

Så här sitter rätt. Det som håller rörkulten ska trängas igenom huvud som ni ser i bilden.  man måste tränga den men det var så hår för att göra för hand men ni forstår.

 

post-10021708-1394237507,9062_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här sitter nu vilket är fel: Det blir glapp och rörkulten får ta en hel del stryck eftersom krafterna inte fördelas rätt i hela huvud. 

Forstår ni nu vad jag menar? Som ni ser i bilden hålen i stånget sitter bakat, det ska sitta egentligen framåt så att man kan installera huvuden rätt. Jag undrade om den delen som syns av stånget där hålen sitter är bara en bussning som går att vända. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på min båt

Rorkultbeslag på en Omega 28

 

Linorna och trissan är roderbromssystem. Ökad bromsverkan ju längre ner man trycker ner rorkulten. Vart man vill ha läget på rorkulten justeras med skotråttan på sarjen. Såg att du hade en liknande anordning.

När man seglar helt utan bromsen så finns ett bottenläge som är fast justerat med skruv och kontramutter se nästa bild, nedan.

post-10019272-1394237514,9975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En närbild









Jag vet inte om dessa bilder hjälper dig.

Den ensamma skruven är höjdjustering av rorkultens nedre läge.

 

Så på dina bilder ser det ut som att hålet för ställskruven skall vara framåt och att rorkultbeslaget det på axeln skall sitta baktill så att rorpinnens beslag får stöd innan där bulten sitter.

Om den går trögt så borde det kanske gå att pressa ut lite med ett avdragarverktyg, men det skall vara trångt (lite förspännt) för att inte glappa. Föreslår att du putsar upp de båda ytorna så du får bort repor och får en slät yta, då tror jag den löper in bättre.

post-10019272-1394237515,0376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack for hjälpen.

Visst är det så att hålet för ställskruven skall vara fråmåt men problemen som jag har är att hålet är bakåt i stånget?.  I första bilden har jag vridit roder 90 grader, men när roder är rak hålen där man ska skruva stödbulten pekar mot akter, Den borde pekat framåt iställe.

MVH

Mauricio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är stången som syns (järnstubben) en del av den långa stånget  som är koplade till roder eller är det bara en busning som när man ta bort den genomgående skruven går att vrida 180 grader??  Detta skulle förklara varför hålen for stödskruven pekar mot aktern och inte mot fören som de ska vara.

 

Vad hände om jag inte använder hållen utan sätter bulten direkt mot stånget? tror ni att de kan börja slira när krafterna blir höga i roder?  hålen är gjort så att stödbulten ska låsa roder och rörkulten så att det inte börjar rotera horisontel. 

post-10021708-1394237515,2248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här brukar det se ut

Din första bild, hur ser fästet ut från framsidan, har du en bild till?

 

Som du ser så finns det en slitts (spår) som du med en 3:e skruv drar åt så att beslaget klämmer hårt åt om roderaxeln.... Det är denna klämkraft som skall överföra vridkrafterna mellan roderaxeln och rorkulten. Bulten till rorkulten överför sedan kraften från beslaget, då även dess vertikala plåtar hjälper till att hålla mot beslaget....Det duger inte om bara bulten skall överföra vridkraften till axeln bara via hålet till axeln, då bilr följden att hålet och bulten slits och att det glappar.

post-10019272-1394237515,3927_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Mauritx!

Visst har du rätt....... att en bild säger mer än tusen ord.

Den bild du skickade upp kl 21:56 är faktiskt fel. Om du pressar över rorkulten där så kommer du inte kunna höja-sänka den för cirkerformerna o skaftet och klumpen kommer att låsa vaarandra. Jag bifogar en ruskigt enkelt snabbskiss som jag gjorde.

Det skall se ut som på bilden nedanom som du skickade upp kl 22:01

 Den invändning du har att om man drar åt skruven hårt så glappar det inte men då går det inte att höja sänka rorkulten är helt riktig. Det bara är så!

Man får avväga hur hårt man drar fast och hur mycket glapp det skall vara. Om du sätter ett par tunna nylonbrickor i mellan så kan du dra hårdare  och får mindre glapp. Då ramlar dessutom inte rorkulten ner. En lösning som jag själv använt mig av på förra båten. Ist för nylonbricka kan du ta de där 2 liters mjölkflaskorna från Söderåsen mjölken, Åsens Lantmjölk, (sådär, nu fick de lite reklam....) och skära ut en bricka själv.

Lycka till.

 

post-22282-1394237515,4907_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vet du vad Mauritx......nu har jag lusläst och tittat på dina bilder igen.

Aha!

Den tunna lilla skruven som sitter genom själva axeln, det som kallas hjärtstock. Det är där du skall ha den skruv som går genom både hjärtstocken OCH klumpen, huvudet.  Då stämmer allting och hålet visar rätt. Så den där lilla rördelen som sitter där är nog inte original. Eller så har man förlängt eller gjort något annat arbete. Eller rent av av misstag vänt hjärtstocken fel i rodret när man byggde om det.  Tar du bort den där lilla tunna skruven genom hjärtstocken så ramlar rodret ner!

Kolla hur stor hålet är  i själva hjärtstocken där den där tunna skruven sticker genom. Men rorkulten skall vara vänd som på din andra bild (kl 22:01)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Är det en Hurley 18? Ser ut så...

Bild bild kl 21:56 är rätt. Skruven som håller rorkultfästet i hjärtstocksbeslaget skall vara längst bak, så att man lyfter/fäller ner rorkultsbeslaget över klumpen. Det ser man för övrigt på dom radiella slitmärken som är på klumpen att den varit så monterad tidigare. Däremot ser rorkultsbeslaget ut att vara uppochner på första bilden.

Har rodret varit reparerat någon gång? så att man monterat hjärtstocken fel.



Enklaste fixen annars är väl att borra igenom hjärtstocken helt och gänga om hela vägen.



Edit... Hittade en bild... http://img685.imageshack.us/img685/5360/hurley18fusspfingsten20.jpg där det går att se lite



Seglade själv Hurley 18   1969-75 ca

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack er båda två för er svar!

Det är en Hurley 18 från 68. 

 

Jag vet inte hur en original Hurley roder ser ut men min verkar ha varit ombygg så att den blir bredare, se bild: 

 

Min teori är:

1.- När båten tillverkades sattes en roder med fel monterad hjärstocken (troligviss inte!!) eftersom Hurley marine borde har sett detta när de försökte montera rorkulten. 

2.- Någon har bytt original rodret/Eller fixa den någon gång och gjort det dumma mistaget att sätta fel på hjärnstoken (troligast teori).

3.- Att sista delen som syns på hjärstocken är egentligen en bussning med en järnstubb som går att rotera om man skruba bort den genomgående skruv (tro inte det men ska prova, det ser ut att det är en bussning som trängs igenom hjärstocken.).

Så det som kan göras så att det blir rätt är:

1.- Borrat igenom hålen och gänga den som du sa (Vill egentligen inte borra igenom, eftersom det kan försvaga hjärtocken) och om det pajar eller om jag borrar fel/sned hålen kan jag glömma att segla i år. I så fall så måste huvuden bytas eller borras om eftersom bulten kommer att vara för små för det nya gängade hålen. 

2.- Sätta den som det ska vara och skruvat bulten mot hjärstocken (Som du ser i huvuden finns det en skruv som ska klämma fast huvud mot hjärstocken)  sedan har vi bulten som skruvas mot hjärstocken. Frågan är de två räcker? om det blir tillräcklig stark så att det inte börja slira när krafterna blir stora i rodret vilken kommer inte att vara så kul om det händer.

3.- Struntat i det och låta det vara som det är.  Det fungerar om man skruvar hård, om jag sätter brickor som föreslagit kommer det att fungera ännu bättre. (Är väldigt perfektionisk och petig vilket är inte bra egenskaper när man har en 40 år gammal segelbåt.)

Tack på förhand!

 

 

 

post-10021708-1394237515,5546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeltappen som kommer upp är hjärtstocken som sitter fast i rodret.

Bussningen som sitter med en lång genomgående skruv är det som hindrar att rodret ramlar ner. Skruvar du ut den skruven kommer hela roderpaketet att kunna tas loss.

Tror inte att det är någon risk för att hjärtstocken blir försvagad något nämnvärt. Det är ju redan ett hål, som jag antar går en bra bit in.

Ett bra borr (Snabbstål / HSS) en bra borrmaskin och ett fastspänt eller helst avmonterat roder så skall det inte vara några problem att borra tillräckligt rakt.

När du borrar kan du själv sikta in borret så att det går rakt i sidled. Ta hjälp av en kompis som kollar från sidan så att du håller borrmaskinen horisontellt.



På den Hurley18 jag seglade (Nr227 -69) var hålet felborrat från fabrik, så rorkulten pekade ca 5 grader fel :)

Med orginalroder är det normalt inga stora krafter i rorkulten. Rodret var nästan för bra balanserat. Det gick inte att släppa rorkulten utan att rodret vred sig. Med den förlängning som gjorts har man flyttat tryckcentrum längre bak, så då borde du få mer mothåll i rodret och kanske bättre kursstabilitet.

En egenhet detta roder hade var att när man seglade hårt och det lutade så att relingen var i vattenytan, så släppte rodret helt sitt grepp i vattnet och båten lovade upp.

Du skall nog undvika att sätta som i bild 2. Då överförs bara kraften via skruven. Det ser ut att vara en bronslegering, som i vissa fall vara skör och kan brytas av. Bättre om hela rorkultsfästet greppar om klumpen.

Att enbart klänmma fast klumpen kan nog vara lurigt. Förresten... Hålet i hjärtstocken... Är det gängat? Eller är det bara ett styrhål för skruven. Ser nu att hålet är gängat i klumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack for ditt svar!! Det uppskattas!

Nej hålet är inte gängat i hjärtstocken och den går ungefär 1 cm in.  Hålet är förresten större en själva skruven. 

Att borra vågar jag inte!.Det kommer att bli sned garanterad!! 

Det går inte heller att demonterad roder som det är just nu om man inte gräver en meter i marken typ.

Frågan är om det inte finns någon huvud där bulten är i samma sidan som hålet där man sätter rörkultskenan. Vad tror du? eller kanske om man ber till en mekanisk verkstad att bygga en, Vet inte.

Vad tror du om förslaget att enbart klämma fast klumpen på hjärstocken?  Vad jag kommer ihåg det blir inte så stora påfresningar på rörkulten så att den kan släppa. Annars hade redan glappa eftersom hålet i hjärtstocken är store en själva bulten, Jag har alldrig känn någon glapp på det viset. Det är bara att ta med sig verktyg så i så fall slirar kan det fixas på plats. 

Vad tycker du?  En till sak som verkar konstig som du sa är att man ser i huvudet spåren där man har träng rorkultbeslaget så det borde ha suttit rätt någon gång förut. 

Att sätta den tillbaka som det har varit är en utväg men som du säger det blir onodiga krafter i hålet, om man ser huvudet ser mantydlig att hålet är ojäm sliten.  En till sak som är irriterande är allt glapp som blir. 

Tack på förhand!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK... Hålet i hjärtstocken var så grunt... Då är det tufft att borra igenom och få det rakt.

Då gör du så här i stället!

Ta Fästskruven och gör den spetsig i änden. Ev låt en verkstad svarva den spetsig.

Montera huvudet och kläm fast det i rätt läge med klämskruven.

Skruva in den spetsiga skruven till det tar stopp.

Montera isär alltihop igen.

Nu har du ett litet märke där skruvspetsen träffat hjärtstocken.

Slå ett kraftigare märke med en körnare.

Borra ett hål ca 5 mm diameter och ungefär lika djupt.

Nu när du monterar allt igen kommer spetsen att låsa fint i det lilla hålet du borrade.

Med hjälp av det lilla märket och körnslaget kommer det att gå perfekt att borra. Ingen risk att det blir snett.

Använd ett nytt snabbstål-/ HSS- borr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din ide gillas smiley.  

Det enda som kan vara lite svår är att få huvudet rak, kanske monterar det som det är nu och sedan gör jag en ritmärket så att när jag vänder den blir det rätt.? 

En sak som kommer att fungerar bättre är rörkultlåset, som det är nu är det näst intill omöjligt att få rörkulten att stanna upp så att linan späns och låser den. 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...