psvm 0 Postad 19 Maj , 2013 Har en Parad 31 vars batterier (3 förbruk + 2 start) inte laddas av motorerna (dubbelmontage D3or) Landströmsladdning via Mastervolt funkar och voltmätaren på instrumentpanelen visar att laddning sker. Generatorerna på båda motorerna funkar och mätarna på EVC visar att de ger ca 14,5 volt Har efter tips från bryggkompis försökt skrämma igång det hela genom att köra motorerna på tomgång och högt varv (3500 varv, typ) Tog bort plus kontakterna på batterierna som går till batterieseparatorerna för att få den strömlösa för en stund. Vad kan det vara för fel? En idé någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 19 Maj , 2013 Är absolut ingen specialist på detta men utan att veta hur det hela är kopplat är det svårt att ge mer än allmänna råd. Om mätarna i EVC visar att generatorerna laddar men inget ström går fram till batterierna bör ju felet ligga mellan den punkt där EVC mäter spänningen och batterierna. Ta en multimeter och mät mellan några olika punkter för att lokalisera felet. Mät både över start och förbrukarbanken. Någonstans ska du kunna hitta va det felar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2013 En tångampermeter som kan mäta likström är inte så dumt. Hur vet du att det inte laddar? När spänningen är 14,4 volt på ett blybatteri så är batteriet fulladdat och det går nästan ingen ström från generatorn till batteriet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Maj , 2013 Är det samma generator på alla D3 så ska dina generatorer ge 14V/140 A styck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
psvm 0 Postad 19 Maj , 2013 Tack. Ska gör det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
psvm 0 Postad 19 Maj , 2013 Jag har en NASA BM-1 Compact batteriövervakare som visar aktuella värden. Och när vi kört ca 15dm såhade batterierna tappat kraft. Inte fått någon laddning, alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gbgivan Postad 19 Maj , 2013 Ingen expert i ämnet men vet av egen erfarenhet att om ett batteri är i dåligt skick(kortis mellan celler eller dålig nivå på syran tex, så går laddningen för fullt men batteriet/na tar inte emot laddningen korekt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
psvm 0 Postad 19 Maj , 2013 Batterierna laddar på lansdström. Samtliga batterier är nya och inmonterade juni-12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2013 Om batterierna tappat kraften på den tiden det tar att köra 15 distansminuter - för min del 2,5 timmar. Misstänker att du kanske kör den sträckan åtminstone 15 minuter snabbare - eller!? Antingen är batterierna skrot eller så har du nåt, näst intill kortslutning som drar ur. Att de är från 2012 behöver ju inte betyda att de är ok. Ödela ett par nya gelbattreier över en vinter för att jag inte förstod att batteriladdaren var trasig. Om laddar dem fullt med batteriladdaren (spänningen 14,4 volt) och låter dem stå utan laddning eller förbrukning i ett dygn vilken spänning får du då över batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 19 Maj , 2013 Kolla om du kan se problem med laddningen. Jag hade ett batteri som fått en skadad cell i förbrukarbanken. När jag slog till landströmmen lös det rött ett tag på Mobitronicladdaren innan det slog om till gult. Troligen blev det en väldigt stor laddström pga det stora spänningssvinget. Hur mkt jag än laddade så var banken under 12 V så fort jag kopplade ifrån landströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser