Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
evo_z9

vad gör ni för att undvika måsskit?

Rekommendera Poster

För mig funkade den bara ett tag sedan tyckte fasen måsarna att det va kul att stå å hoppa över den. Skämt å sido, dom satte sig 1dm ifrån å sket istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar men det sliter på kapellet, speciellt i hörnen där bågarna kröks. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror på lastnätets ef effekt mot måsarna.

Själv sträcker jag en flagglina fem cm ovanför storsegelkapellet. Så sätter dom sig inte där i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Gullsweep från början o den var riktig effektiv ända tills den blåste sönder, ändå ligger hamnen i skyddat läge. Båtgrannen var nöjd eftersom måsarna slutade sitta på hans när min var bekvämare (dom gillar väl amerikanare bättre helt enkelt).

När jag tröttnade på gästerna så köpte jag gummiorm, då blev det otrevligt med en gång så dom flyttade.

Nu har jag någon enstaka på båten men det kan man ta, vad värre är att vakt-ormen tycker det blir för varmt i solen så den har börjat grisa ned på targan ocksåindecision blir nog en Gullsweep igen på båtmässan när det förhoppningsvis blir bättre pris på dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Åter från seglats till Tyskland, det första var att kolla bryggan hemma. 

Jo min ankbortmotare har funkat hela tiden och bryggan är ren. Se inlägg under övrigt där jag har bild.

Jag smiley

Änderna sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På bryggan spänner jag lina mellan bryggstolparna och sätter fast lite tejpbitar, snitselband eller annat. Det brukar funka bra.

På båten testade vi ormar. Måsarna i Höga Kusten måste vara omedvetna om ormar eftersom de satt på dom och sket för glatta livet när vi hade båten ute på svaj vid bojen. Liggande vid brygga har vi inga problem.

I veckan ligger båten ute på svaj med ett bärnät spänt över kapell och överbyggnad (HT-båt). Det tror jag mer på. Ska bli intressant att kolla på fredag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha en segelbåt på varje sida, det har jag haft på mina senast två platser och har inte ens haft en höjd bombare sedan dess,(3år).

Är det någon som delar min erfarenhet eller är det bara en slump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en vecka på svaj med bärnät över kapellet har jag inte en måsskit på kapellet!

Däremot en hel del skit från småfågel, men det är ju ett betydligt mindre problem än vad jag skulle ha haft efter en vecka ute i boj i vanliga fall... Nästa vecka ska jag se om bärnet + plastorm håller även småfågel borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vår båtklubb har denna fågelskrämma installerad på några båtbryggor. Det märks var fågelskrämmorna sitter och inte, måsskittar och inte. Har en kortfilm på fågelskrämman.

För ett skitfri båt smiley

- Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kom svaret från skadedjursbekampning.se:

Denna skrämma har visat sig ha blandade resultat med mås. Måsar är generellt ganska svåra att skrämma. Vi har kunder som kör fiskebåt och de har kört på denna skrämma och sedan kompletterat med en roterande fågelskrämma http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Roterande-fagelskramma och reflekterande remsa http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Reflekterande-Remsa---Skrammer-Bort-Faglar-Raddjur-Hjortar-och-Andra-Skadedjur.

Då är det snart bara julgranspyntet som saknas :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tro det eller ej men vi har aldrig någonsin fått en enda måsskit på vårt kapell. Det skulle kunna ge upphov till en alldeles egen tråd...

post-10024382-1394237680,7648_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...