Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
evo_z9

vad gör ni för att undvika måsskit?

Rekommendera Poster

Kom till båten igår och vart så trött! 200 måsskitar på kapellet, sen har dom dragit runt med en fisk där också. Så jäkla tråkigt. 

Hur gör ni för att undvika detta? Tips emottaget tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummiorm från leksaksaffären, har haft det sen 08 och har bara enstaka höghöjdskitar på båten.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar lite silvertejp som jag trycker små nubb igenom från klistersidan och sen sätter jag tejpen på mina högsta platser, tex strålkastaren och gösstaken. Det gillar måsarna inte!

Dessutom har jag en leksaksorm som ligger på rufftaket fastknuten med ett snöra så den inte åker av. Vet inte om den spelar så stor roll men kanske retar den någon?

Råkar trots detta ut för skit på kapellet då och då men det blir aldrig några stora mängder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, vete katten men hade jag råkat födas som en måsfågel så kanske jag hade tänkt nåt i stil med detta inför en landning? :-)

[...Fan, finns det ingen bättre och högre belägen landningsplats? Alltså nån där jag både har bra utsikt på mina kollegors dyk miltals bort mot matställen, och som dessutom ger bättre motvindsutsikter åt alla tänkbara håll när jag behagar lyfta. Jag får ju erkänna att jag är en ganska stor pippi, och därmed har mina svårigheter att snabbt komma på vingarna i medvind utan höjdförlust. Mina simfötter är bra till mycket men saknar egentlig greppförmåga så favoriten med segelbåtars spridare eller masttopp känns ändå litet vingligt, varför skall segelbåtar alltid sakna landningsvänliga och rejäla plattformar högt i masten? Spik i foten kan jag nog till nöds klara, riktigt så jäkla tung att den kan tränga genom huden är jag väl ändå inte. (Långa styva upprättstående borst som överstiger min benlängd och rotar i mina välordnade bukfjädrar vore nog däremot jäkligt obehagligt, hoppas jag slipper uppleva nåt sånt.)]

Nå, piskor och morötter, det fanns ett litet projekt nånstans i Bohuslän att bygga särskilda höga landnings-plattformar på bryggnockar för att avleda måsarna dit. Har noll koll på hur det gick, nån som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis samma problem :( Var nere idag och spolade av ca 10 måsskitar. Är så förbannat trött på dessa så jatack alla tips mottages!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör också med en gummiorm och det funkar hyfsat, en å annan skit under säsongen, men betydligt mindre sen ormen kom in i familjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska prova ormen! En gullsweep kan man ju enkelt bygga själv :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtgranne kör med uggla ...verkar göra effekt även på dom närmaste båtarna .. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nä, inget av det funkar. Inte mot änder! Varken gummi orm eler uggla eller Cd skivor som hänger i snöre eller vit snubbelplastremsor  10 cm över själva bryggan. Änderna gör ifrån sig lika bra ändå.

I år är det inga utplanterade ankor, kvack-kvack men de naturliga gästerna, bla två  från Kanada, av namnet att döma, samt några vanliga gräsliga ankor, de gör ett gott jobb ändå. Kanske dags att återmontera mina kaninburar-nät som somliga hade roligt åt här på sajten. Men de fungerade 100% Tyvärr kan jag inte ha det över själva båten.smiley

Till råga på allt, nu skall ni höra, en av gräsänderhonorna har lagt ett bo vid ingången i vår öppna vedbod. 9 st små saker ligger där och är varma. Hon har vant sig så jag  kan gå förbi på 2-3 meters håll utan att hon lyfter. Men fabian. Jag kommer inte åt mina grejer, skottkärran bla. Så en dag fick jag passa på att ta den medan ank-mor var ute och åt lunch. Först mitten av juni blir det ledigt igen.

Nåja. Den som har ett fungerande realistiskt och genomförbar lösning på problemet kommer att belönas med evig tacksamhet och bryggkaffe. Bäst att säga att bryggan är 60m och det är visitkort hela vägen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liten pressenning över kapellet. Bara att kasta i vattnet och skölja av då och då. Däcket får besättningen svabba. Värsta tiden är när körsbären är mogna. Då... angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I våran klubbhamn blev det mycket bättre sedan det flyttade in en minkfamilj :) Dom är ju ovänner med fåglarna så är dom ganska söta också. Så de har blivit ett poppulärt sällskap i vår hamn. Borde kanske fungera med skeppskatt med :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Yes Sir!    Thomas-1

De används än! Dvs de finns kvar i oskadd skickt å flyter, men om dessa nya vilda djur har vänligheten att skita på dem ist f på min brygga kan jag inte avgöra. Det syns inte från bryggan eller en bit ut. Man får ro runt med en eka en bit för att kunna kolla det.

Hagelgevär? Men jag är ju djurvän, jag vill bara få dem att skita annanstans.

Appropå det, djurvän, i år fick vi mellan 5-10 stora grodor, sorten som är länge under vattnet. Kanske paddor? Nu när nivån sjunkit 2 dm så ser jag dem inte längre. Vart har de tagit vägen? Hägern som jagar på bryggan, från bryggan, har inte betalat jaktlicens till mig men får hållas ändå, hon skiter inte där, jo, den kan näppeligen ha fångat och käkat upp dem alla. Å det finns nog med lagom gölig vatten kvar för dem att gömma sig.

Björn med snipan. Joru...skall jag lägga presenning över hela bryggan? Om jag följer ditt exempel? Fast körsbärskärnor är jobbiga för de är precis perfekt storlek att täppa igen regnvattenavrinningen från däcket. Som tur är hinner björktrastarna alltid före mig att plocka dem. Jag hoppas jag får åtminståne ett par hinkar själv i år.

Off topic, men det boar en koltrast faktiskt under bryggan närmast land. Å näktergalningen har flyttat 50 meter till andra sidan bryggan i år. Vet ej varför. Vattensnoken har jag inte sett än i år. Däremot har två familjer skäggdopping kommit tillbaka. De har varit borta i 2 år.

Makke-mussen.....du får gärna skicka hit ett par minkar. Fast vi har nått på 4 ben som springer där redan, iller, mink eller lekatt eller vette Gudarna, många namn på kärt barn. Men inte fabian bryr sig änderna om dem? Möjligen när små gässlingarna kläckts.

Grannen har skaffat hundvalp. Den promenerar ut på bryggan lite då å då utan resultat med avseende på nedlagt ankskit.

Så jag avslutar med ett

HJÄLP!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog föredra ganska mycket fågelskit framför en mink-familj!

Jag hatar inte minken men detta djur har ingenting att göra i vår natur. Därför hatar jag deras närvaro här. Inte deras fel att de, eller deras förfäder, har blivit utsläppta av några milljövänner med följd att 95% av de utsläppta djuren grymt svälter ihjäl medan övriga parasiterar på en omgivning som inte är utrustad att försvara sig mot dem!

Och när jag ändå är igång med rejält OT så skickar jag en känga åt skarven också. Samma sak där. Miljön är inte anpassad för deras frosseri och fisken tar slut i Östersjön samtidigt som de orsakar övergödning som jag gissar vida överstiger det som fritidsbåtarna släpper ut ur septik-tankarna varje sommar.

Nej, fy! Så får man inte skriva angel

Ledsen att jag gled iväg OT. Kunde inte låta bli men admin får väl radera mitt inlägg om det är för illa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fångade en mås med en håv. Sedan sket jag på den, och sa åt den att den skulle berätta för sina kompisar att så går det för var och en, om de inte lägger av! Efter det har jag inga problem med måsskit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännumer ot men varifrån kommer minkar då?

Så tror du har tolkat djurvännernas aktion lite bakofram. Självklart vet dom att minkarna dör , det egentliga målet är att orsaka ekonomisk skada för farmaren så att han inte kan fortgå. Absolut inget jag ställer mig bakom men blev tvungen att svara då jag blev nyfiken på vart minkarna härstammar ifrån.

Ps

Det här är tredje sommaren de är där så de kan nog bo här

Edit ser jag läste uppochned de äter tydligen sådant som inte bordes.. därav de var fel.

Men ett par måsar i hamnen kan de få käka för min del

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter_K's tips ska jag prova. då jävlar lär de sig :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma problem då vi har båten i stugan. Hade dock turen att tidigare ägare låtit skräddarsy en måstopp till kapellet som är mer typ pressenning. Tar nån extra minut sätta på, men lätt rengöra och man spar på kapellet. Hade testat massa varianter men inget funkade i längden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Men!......Peter_K, menar du allvar?

Skall jag fånga i kanadagässen och gräsanden och göra mitt tarv och skicka hem dem med meddelandet?

Du får komma hit å visa hur man gör.

Det ser jag fram emot.devil

Ser åsså fram mot att lägga en 60 meters duk på hela bryggan . Skall det vara rött? Så får jag rulla  ihop den röda mattan varje gång jag skall bevandra bryggan?

Kan man kanske ha en motor som rullar ut den med automatik?

Nä, ett automatisk hagelgäver kanske, då blir det inte jag som skjuter?

Ett alternativ vore kanske att montera ner bryggan varje gång och sedan fälla upp den vid behov likt en parasoll. Att ingen har kommit på det tidigare!

Skämt åt sido killar.

Vad skall man göra? Förutom att springa där varje dag med kvasten?

Jag har faktiskt provat, på riktig alltså, en rörelsedetektor samt en slang kopplad till vattenpumpen. Men strålen var för vek så det spolade inte bort änderna. De tyckte bara det var skönt med lite dusch o gap-kvackade åt mig.

Nästa steg blir väl att köpa en liten robot hund å låta den springa fram-å-tillbaka. Eller den där japanska människoliknande roboten Osimo  eller vad den nu heter.

Är rädd att änderna kommer att vinna slaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade två gummiormar på en båt med flybridge, dom gick lös på kapellet, det fungerade två veckor, sedan flyttade dom själva på ormarna och satt å sket på kapellet.. 

Nu låter jag det vara, tvättar av det när jag kommer ner.. 

Även om måsar inte är de roligaste djuren ska vi vara glada att det finns fåglar - nej jag är ingen djurrätts aktivist eller liknande, mest bara börjat inse att allt är ganska skört och att man nog endå skall vara glad för det lilla.. 

Något som då är mer irriterande är alla jävla ohyreägare - hundägare som inte tar upp sitt skit. Det är riktigt äckligt. Är det någon som gnäller på måsar men har hund och låter dom kablarna ligga tycker jag att den kastar atombomber i växthus..  Sorry för OT. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en båt med ett inte så stort kapell (Yamarin 59 DC.) Förra sommaren köpte jag ett lastnät för släpvagnar hos Mekonomen som jag täcker kapellet med. Tar bara någon minut att fixa och fungerar jättebra. Ingen mås törs landa på kapellet för dom är nog rädda för att trassla in sig med fötterna i nätmaskorna. Har bara råkat ut för enstaka höghöjdsbombning.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en plats för bousjullen ett par år på Guleskär där både ABBA, minkköket, som lagade mat på fiskavfall för minkfarmarna i området och ytterligare en koservfabrik ligger.

Man harde satt upp en UV på en stång mitt på bryggan. Den brukade måsarna sitt på huvudet på. Dessvärre tog jag aldrig nåt kort på UV-en med mås på.

post-945-1394237516,6175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag satt och meckade elsystem för4 år sedandå enmås satte sig på kapellet.

Kapellet fick då en nerbuktning, jag gav då nedbuktningen en knytnäve som gjorde måsen balistisk, den fick igång flaxmaskineriet strax innan den träffade vattenytan.

Jag fick lite dåligt sammvete edirekt efter det, men den flög felfritt när den hade fått upp höjd så den var OK.

Gullswepen gör det omöjligt får jåglarna att sätta sig, och den går bra i lågvind, så nu har fyra fler båtar skaffat sådan.

Un kreativ båtägare på nesta brygga skulle göra en motsvarande med två halverade kaffekonserver, men den snurrar inte under 5m/s-

Det är ett lätt hutlöst pris på gullswepen, när man ser till materialet, men funktionen är oklanderlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slänger in ett tips i den här tråden. Vår flytbrygga vid sommarstugan får alltid skitande besökare lite senare om sommaren. Det verkar som att olika arters ungar vilar upp sig på våran brygga med följden att där ligger skit från mås, gås, svan och diverse andra arter.

På trädgårdsaffären hittade jag ett slags band som skall spännas upp mellan stolpar och ger ifrån sig ett hummande oregelbundet ljud när det blåser. Humming line kallas produkten. Spännde upp några meter på bryggan och det verkar faktiskt fungera. Inte helt skitfritt numera, men betydligt mindre. Det blir naturligtvis besök de dagar det inte blåser. Linan, eller bandet som det egentligen är vibrerar redan vid svag vindstyrka.

Kan tänka mig att linan också kan spännas upp på båten mellan tex mantågsstöttor eller varhelst de får fri vind. Avståndet skall vara 2 - 4m enligt förpackningen. Har man båten där folk övernattar i sina båtar kan hummandet bli störande om det blåser bra.

Bandet påminner mycket om de där dekorativa banden man slår in presenter med, så sådana kan också fungera.

post-10012234-1394237596,6702_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktiskt ett tips som är riktigt bra, som jag kört med i tre år, inte en enda måsskit på kapellet än så länge. Det tar 3 min extra att göra ordning båten för avfärd och tre min längre att färdigställa den för dvala. Den sparar också på kapellet. Kostnaden är 98 kr. En presenning på Clas Ohlson för 69 samt en påse resestroppar för 29 kr, såna med en krok i vardera ände. Det silvriga i  presenningen på ena sidan verkar skrämma fåglarna, för jag har inte fått en enda bajs på presenningen heller, medan de störtbombat båten bredvid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Ytterligare ett år med Gullsweeps måscentrifugerande. Inte en måsskit, mina båtgrannar däremot kan börja exportera guano, plastormar och solcellshoande ugglor till trotts.

nåja, bortsett från uggleinköpen så lämnar ormarna lite pengar till införskaffande av nytt kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga tips att komma med men tråden var intressant att läsa.

I år har jag ingen kapellbåt men däremot nyrenoverad brygga som, särskilt i våras utsattes för dagliga bombräder.

Nu senare på säsongen har det dock avtagit markant. Om det beror på att de tryckimpregnerade brädornas lyster bleknat och det därför inte är lika kul att skita ner eller om det beror på att det nu kommit i sjösatta toaletter med kapell på i övriga sjön vet jag inte.

Toalettbesöken borde inte vara säsongs betonade kan jag tycka.

Möjligen skulle man kunna tänka sej att de äter några kryp som håller till i vassen kring bryggan endast på våren o därför bajsar på samma ställe?

Jasså, CD-skivor o annat tingeltangel hjälper inte, synd för det var min plan.

Attrapp av 'skjuten mås' i gummi med lite fjädrar o bös på vore annars ideala fågelskrämman att ha liggandes på rufftaket kan man tycka.

Jag gissar att det får bli till att snickra ihop karuseller till båt o brygga, tack för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...