Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
johzac

MD5an vill inte

Rekommendera Poster

Ledsamt, hemma på två veckors semster och tänkte passa på att få lite gjort på båten.

Har byggt ihop min MD5a och hade som målsättning att starta upp den. Det ville den inte.

Har monterat upp den i en bänk och monterat det mesta - låtit generatorn ligga bredvid.

 

När jag kör den på startmotorn så verkar den inte ens vara nära att starta. Det kommer små vackra rökpuffar ur avgasröret och när jag provat med spridaren lös så ger den en fin och bra strålbild.

Jag kan med händerna på svänghjulet vrida motorn förbi kompressionsläge men det går tungt. Likadant när jag använder vevstarten så orkar den bara ta en kompression när man slår ner dekomprissionshandtaget.

Eftersom jag bara har en enkel kompressionsprovare så har jag försökt hålla den med sin gummikon mot spridarhål och den ger i alla fall mer än 10 bar (orkade inte hålla emot hårdare). Vet att jag bör komma upp i 18 bar men det vet jag inte om den gör.

 

Jag har tokluftat på alla punkter och har som sagt en fin strålbild ur spridaren.

 

Det jag funderar på nu är naturligtvis varför den inte startar (borde ju i alla fall lova lite när man tuggar på startmotorn. Jag har inte haft insprutningspumpen bortmonterad så insprutningstiden BORDE stämma. Man skall ju ha någon form av specialverktyg för att kolla tidpunkten men vad tror ni - skulle det gå att göra den kontrollen mot när spridaren öppnar?

 

Jag lutar åt att det antingen är får dåligt komp i motorn (suck) eller att insprutning sker för sent så det inte skapas tillräcklig energi. Det blir ingen skillnad med startgas men som sagt - det puffar rök när man försöker starta. Har även provat med gasreglaget och kallstarten i olika lägen.

 

Några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man bör klara att vrida svänghjulet med dekompen nere. Det kanske är ventilrörelserna och dekompens funktion du bör kolla, så att det inte kommit ur fas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilerna är inslipade och spelet justerat. Har ju dock faktiskt inte kolla så dekompen går fri. Ut och kontrollera...

 

Nähä, tyvärr går dekompressionsreglaget ordentligt fritt från ventilen och allt rör sig som det ska. Får åka och köpa en ny oljekanna (tenderar att gå fortare än att hitta den gamla) och ge några pump i cylindern och se om det tätar och då gör någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte någon expert på MD5 men hade samma problem med min MD5:a nu i våras. Trots att det var ett komp på motorn så fick jag inte i gång den, trots alla experter (inkl jag själv) här på MG och hjälp av svärsonen ( lasbilsmekaniker) Vi tog ett beslut att kontrollera kolvringarna, en opration på 10 tim allt som allt. När vi väl hade fått ut kolven så visade det sig att kolvringarna hade fastnat i spåret på kolven och hade trots att inte ett riktigt komp. När vi väl satte ihop motorn så hostade den i gång direkt. Men det är som du även skriver att det kan vara annat...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Skaffa en smörjkanna med böjbar pip. Ta bort luftrenaren och trä in pipen i insuget och pumpa några gånger när du kör med startmotorn. Då brukar de flesta MD 5-or starta. OBS! Använd aldrig startgas, du skadar motorn!

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo. Köpte mig en oljekanna och mycket riktigt så hostade hon igång i det närmaste direkt efter ett par pump motorolja in i insuget.

Nu återstår ju bara att konstatera varför. Kan ju inte lita till oljekannan vid varje start.

 

Som jag ser det så finns två möjliga skäl till att det hjälper med olja. Antingen så hjälper det kompressionen nedåt - alltså kolvringsproblem. Eller så funkar oljan som bränsle och varför det då inte duger med dieseln vete katten.

 

Vill gärna slippa riva ur hela motorn för att kunna pilla på kolvringarna. Kan man förvänta sig att det ordnar sig självt med lite drifttid? Några andra tankar kring varför jag kan starta på olja men inte utan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Man brukar få använda denna metod vid första uppstart på våren. Sedan brukar motorerna starta som vanligt resten av säsongen. Det behövs litet olja på cylinderväggen efter en lång vinter för att hjälpa motorn igång. Hjälper inte detta så får du väl byta kolvringar eller ev. foder och kolv.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att hålla tummarna för att det håller i sig. Nu har motorn fått stå till sig i nästan ett dygn och med kallstarten aktiverad och lite lagom gaspådrag så startade den oväntat enkelt.

Går ju inte att vara säker innan den fått stå någon/några veckor men tipset med motorolja var guld värt.

Nu återstår att göra vid spisen så den är värdig att läggas in på den nyplastade motorbädden.

En åtgärd som måste göras snarast är att fräscha upp termostathuset och löda dit slanganslutningar på det (tycker väldigt illa om de itryckta gummitätningarna).

Ska försöka hitta ett tillräckligt billigt sötvattenkyl till henne också.

Jobben tar aldrig slut men det är kul att tekniken är enkel nog för att man ska kunna ordna med den själv och att delar är så billiga (utom möjligen termostaten som tydligen är tillverkad i någon ovanlig guld/platina/titan-legering).

 

Såg ett för mig nytt mirakelmedel på blocket, XADO tror jag det heter, skall tydligen hjälpa slitna lager och bygga upp kompressionen. Nu verkar jag inte ha något problem med endera men slitet är det ju garanterat. Någon som provat? Något att ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-05-19 vid 20:29 skrev sanktanna:

Hej. Skaffa en smörjkanna med böjbar pip. Ta bort luftrenaren och trä in pipen i insuget och pumpa några gånger när du kör med startmotorn. Då brukar de flesta MD 5-or starta. OBS! Använd aldrig startgas, du skadar motorn!

Ingemar

Tack för detta tips, det funkar verkligen!

Efter vårens renovering ville min MD5 inte starta, trots upprepade luftningar. Efter att ha bytt alla bränsleslangar (enligt penta for dummies) samt sprutat olja i luftinsuget så startade den tillslut! Nu startar den direkt, fantastiskt! :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...