Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Sagitario

Motorn uppe eller nere?

Rekommendera Poster

Ska motorn vara uppe eller nere när man ligger i hamn? Vad säger ni?

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hemmahamn alltid uppfälld!

För att slippa beväxning på nedre delen av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som talare ovan så kör jag per automatik alltid upp den, men huvudanledningen är väl inte att det växer på den, rätta mig nu när jag har fel men: är inte anledningen till att jag fäller upp motorn tryckskillnader som uppstår iom. varmt växelhus, kallt vatten -> växelhus kyls ner -> tryck på packningar/packboxar som i värsta fall, efter många omgångar kan leda till vatteninträngning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppe,ingen risk för läckage i växelhuset,båtgranne som är elektriskt genimotorn äts inte upp av galvaniska strömmar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Knappast, en skröna ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det beror lite på i vilka vatten man använder båten. Liten beväxningsrisk i sötvatten.

Fördel med att tilta upp: Ingen beväxning på växelhus. Liten/ingen risk för galvanisk korrosion.

Nackdel: Risk för beväxning på trim/tiltkolvar. Kolvarna blir aldrig avlastade. Förr sas det att impellrarna inte mådde bra (i synnerhet på svarta motorer/drev) av den höga temperaturen dreven kunde komma upp i av soljuset (skröna???).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man att motorn ska se ut som ny efter 10 år tiltar man upp, annars håller man den nere.

Det är bara att titta på inombordarnas drev hur det kan se ut efter några år (igenväxt).

Alltså, tilta upp max det går! Har du tur får du upp allt ur vattnet, själv har jag en liten del som sticker ned på framsiden av växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för den infon! Undra just var jag hört den? Dock värt att fortsätta fälla upp för den vackra, blå lackens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var sitter anoderna ....och dom skall vara i vattnet !

Finns mycke som kan angripas om inte anoderna får göra sitt ...

 

Finnbåten ..mina drev är från -95 ! Här stämmer inte din beskrivning ...

Hur många drev kan man hissa över vattennivån ......

 

:-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag varierar lite, har märkt att förgasarna vid upptiltat flödar ut lite bensin ner i motorbrunnen, blir så kladdigt ;0) ska jag ta flera turer på en helg får motorn vara nere, då slipper ju även folk bli bländade av den lilla rostfria...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antog att tråden handlade om utombordare för ett VP drev ska vara maximalt intiltat för att skydda trimcylindrarnas obehandlade ytor mot beväxning. Står att läsa i manualen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...