Sagitario 11 Postad 19 Maj , 2013 Ska motorn vara uppe eller nere när man ligger i hamn? Vad säger ni? Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 19 Maj , 2013 I hemmahamn alltid uppfälld! För att slippa beväxning på nedre delen av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 19 Maj , 2013 Precis som talare ovan så kör jag per automatik alltid upp den, men huvudanledningen är väl inte att det växer på den, rätta mig nu när jag har fel men: är inte anledningen till att jag fäller upp motorn tryckskillnader som uppstår iom. varmt växelhus, kallt vatten -> växelhus kyls ner -> tryck på packningar/packboxar som i värsta fall, efter många omgångar kan leda till vatteninträngning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2013 Uppe,ingen risk för läckage i växelhuset,båtgranne som är elektriskt genimotorn äts inte upp av galvaniska strömmar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Maj , 2013 Knappast, en skröna ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 19 Maj , 2013 Jag tror det beror lite på i vilka vatten man använder båten. Liten beväxningsrisk i sötvatten. Fördel med att tilta upp: Ingen beväxning på växelhus. Liten/ingen risk för galvanisk korrosion. Nackdel: Risk för beväxning på trim/tiltkolvar. Kolvarna blir aldrig avlastade. Förr sas det att impellrarna inte mådde bra (i synnerhet på svarta motorer/drev) av den höga temperaturen dreven kunde komma upp i av soljuset (skröna???). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 19 Maj , 2013 Vill man att motorn ska se ut som ny efter 10 år tiltar man upp, annars håller man den nere. Det är bara att titta på inombordarnas drev hur det kan se ut efter några år (igenväxt). Alltså, tilta upp max det går! Har du tur får du upp allt ur vattnet, själv har jag en liten del som sticker ned på framsiden av växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 19 Maj , 2013 Tackar för den infon! Undra just var jag hört den? Dock värt att fortsätta fälla upp för den vackra, blå lackens skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Maj , 2013 Var sitter anoderna ....och dom skall vara i vattnet ! Finns mycke som kan angripas om inte anoderna får göra sitt ... Finnbåten ..mina drev är från -95 ! Här stämmer inte din beskrivning ... Hur många drev kan man hissa över vattennivån ...... :-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 19 Maj , 2013 Jag varierar lite, har märkt att förgasarna vid upptiltat flödar ut lite bensin ner i motorbrunnen, blir så kladdigt ;0) ska jag ta flera turer på en helg får motorn vara nere, då slipper ju även folk bli bländade av den lilla rostfria... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Maj , 2013 Antog att tråden handlade om utombordare för ett VP drev ska vara maximalt intiltat för att skydda trimcylindrarnas obehandlade ytor mot beväxning. Står att läsa i manualen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 19 Maj , 2013 Tack för alla svar. Uppe it is Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser