Exalibour 0 Postad 19 Maj , 2013 Hejsan! Jag skulle vilja ha instruktioner om hur man ställer in tändningen på en johnson 55 80talare. Jag har införskaffat mig en stroboskoplampa och massor av tillbehör till den. Kan man ställa in tändningen på båtmotorn med den ? Hur går ja till väga för att ställa in tändningen helt enkelt? För min motor puffar till en gång när man kör på startmotorn men inget mer och ju mer ja rör på tändningen under svänghjulet så poffar motorn olika. men aldrig så att den startar. så det måste vara något tändningsfel. / Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 19 Maj , 2013 Eftersom det är en åttoitalare så har den brytarlös elektronisk tändning. Om ingen har skruvat på motorn sedan den senast fungerade så lär nog tändläget vara korrekt. Tändläget ändras ju när du rör på gasreglaget, så det kan du ju kolla, när du drar på gas så vrids tändplattan en del förrän förgasarspjällen börjar röra sig. Stroboskoplampan kan man använda för att kolla tändläget men då måste motorn vara igång... Det finns ändå saker man kan kolla: - Är tändstiften i skick? Om man konserverat motorn enligt konstens alla regler på hösten kan det vara rejält med olja på stiften. Rengör eller byt. Ingen dum idé att byta stift inför säsongen ändå. - Sitter tändkablarna på rätt cylinder? Kabeln från övre tändspolen på det övre stiftet osv. Den klena ledningen från tändboxen till tändspolarna kan också hamna fel. Men det förutsätter ju att någon har fingrat på dem sedan motorn användes senast. - Är tändspolarna i gott skick? Testa genom att sätta en lagom stor bult i tändhatten och hålla bulten en mm från någon bar metalldel på blocket samtidigt som man drar runt motorn, med tändningen på. En tydlig gnista skall synas. Gummihandskar rekommenderas :-) - Tändboxen kan också vara dålig. Men de brukar sluta fungera helt när de är trasiga, eftersom du får små löften så torde den vara ok. - Och så kan det ju vara bensinen. Vatten i bensinen eller gammal bensin, eller bägge på samma gång kan göra vårstarten helt hopplös. Ta bort flottörhusen på förgasarna, töm och rengör. Om motorn stoppades med bensin kvar i förgasarna så har bensinen förångats medan vatten och tvåtaktsolja stannar kvar och bildar en kletig massa som motorn inte går på. Somliga rekommenderar att man kan köra motorn en stund på alkylatbensin för att rensa upp i bränslesystemet. Har inte testat det själv, men det kan funka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Exalibour 0 Postad 20 Maj , 2013 Tack för alla svar. Nu har ja jag provat igen och kollat de du sagt och den hoppade igång en sväng med startgas och nya stift. Men nu är den helt död. Med startgas puffar den till lite men inte mer. Men det som är knepigt nu är att om jag häller bensin i tändstiftshålen och provar starta så händer det inget ? Då tycker man att den ska puffa. Har gjort reng förgasarna och sånt. och kollat på membranen och allt ser bra ut. Ser ut som att det var soppa vid membranet med. Men även fast ja häller bensin i tändstiftshålen så blir inte ens stiften blöta när man provar starta. så VART tar min bensin vägen ? kan de vara topppackningen eller nåt i den stilen ? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 Maj , 2013 O du har komp..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Exalibour 0 Postad 20 Maj , 2013 Japp. 10.2 och 9.9 i cylindrarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Maj , 2013 Faderullan skrev: - Är tändspolarna i gott skick? Testa genom att sätta en lagom stor bult i tändhatten och hålla bulten en mm från någon bar metalldel på blocket samtidigt som man drar runt motorn, med tändningen på. En tydlig gnista skall synas. Gummihandskar rekommenderas Skulle gjort så, men med ett minst 5 mm långt testgap samt gärna klämt fast hatten istället. Startgas är mer lättantändligt än bensingas enligt andra trådar på forumet, och har dessutom alltid rätt bränsle/luft-blandning. Fel i tändsystemet är alltså inte helt uteslutet ens på motorer som startar bra på startgas men inte bensin. Men har du en mer än 5 mm lång gnista enligt ovan så är felet sannolikt stiftet, tändförställningen eller bränslegasen eftersom kompet är okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Exalibour 0 Postad 21 Maj , 2013 Ja men precis. Men det är så lustigt att när ja häller bensin direkt i tändstiftshålet och provar starta så händer inget. och sedan tar ja ut stiften och då är dom inte ens blöta. Så vart tar bensingen vägen som ja hälde i hålen? och motorn startar inte med startgas heller. Men gnistan har ja testat och den är helt okey på båda. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Maj , 2013 Exalibour skrev: Så vart tar bensingen vägen som ja hälde i hålen? Hmm ... antagligen rinner den via cylinderporten direkt ner i vevhuset, bränslegasen brukar ju hos tvåtaktare av nödvändighet mellanlagras här. Bensin i vätskeform är tung och ifall den hamnat längst ner i vevhuset kan den väl knappast skvätta upp och blöta stiften.[Detta med att sönderdela bensinvätskan till gas kräver så vitt jag begriper en hel del energi, den sk förgasaren borde kanske hellre hetat försprejaren? För ur förgasarmunstycken kommer bara små små vätskedroppar, och det slutliga arbetet med att sönderdela/avdunsta vätskan till ren gasform sköts av motorvärmen på vägen till stift-antändningen i cylindern. (I en kall motor funkar inte detta så choke och andra tillfälliga start-trix kan behövas, däremot i en het motor på toppvarv så behövs avdunstningen som kylning för att den inte skall skära ihop. Att avdunsta vätska genom värmning kräver energi, och kyler därmed. För mager bensinblandning på högsta-varven riskerar alltså att överhetta. (Alla som hanterat en vanlig blomspruta har nog f.ö. märkt detta med att krävs energi bara för att sönderdela vätska till små droppar, man kan ju på sådana skruva in munstycket för att få mer finfördelade droppar men då blir det desto jobbigare att spreja. Alla som gått ur duschen blöta har nog också märkt att avdunstning kyler?) Haha, nåt sånt. ]Men har du verkligen testat med ett FEM MILLIMETER långt gnistgap och fått gnistor vid normala startvarvtal? En knäckfråga för felsökningen i mina ögon så jag tjatar litet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Exalibour 0 Postad 23 Maj , 2013 Nu är det fixat. Det var kryskilen som hade gått av. Nu har jag sjösatt och kört men jag får in avgaser under motorkåpan så Båten går nästan inte. Utan kåpan går den men varför kommer Avgaser under kåpan?? :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Exalibour 0 Postad 23 Maj , 2013 Jag startar en ny tråd om det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser