Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
NiBa

2*2 reglage vid dubbelmontage - bra?

Rekommendera Poster

Jag har kikat på en motorbåt som har dubbla reglage, dvs växlar och gas separat och undrar nu lite om det är bättre eller bara orsakar stress vid knixig lågfartskörning där men snabbt måste puffa med någon av motorerna framm eller back,.

Jag har själv dubbla motorer men reglaget med växel och gas i samma enhet, och tycker det är rätt bra når man väl lärt dig och styra bten med motorreglaget. Så jag undrar nu om hur det är att köra med fyra spakar istället för två. Jag gissar att det inte är någon skillnad när man är ute och kör på sjön, men hur blir det när man skall lägga till och tex back in i Y-bommar (vilket rä stressigt nog med två reglage).

 

N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det ju förr. 

Det måste va bökigare att manövrera med fyra reglage i stället fär två.

Har visserligen själv bara segelbåtar. De flesta jag haft - sen början av 1970-talet har haft enspaksreglage. De sitter ju i sittbrunnen på ett sånt sätt att jag i regel sköter reglaget med foten. På en båt som jag seglade mellan 2004 och 2008 fanns det tvåspaksreglage. Det var väldigt mycket bökigare att hantera och var inte alls lika smidigt att manövrera med. 

Men det går väl att byta reglage om det blir för besvärligt. Men kolla först med nån som vet säkert, så jag inte lurar dig.

Reglagen är ju på lång sikt en förbrukningsvara. Tror jag bytt reglag på de flesta av mina båtar - utom den med tvåspaksreglage. Kanke är tvåspaksreglag en stabilare konstruktion än enspaksreglage!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag det och vill inte byta till enspaks. Tvåspaks är betydligt mer rubust byggda, enspaks är lite smäckiga i sin konstruktion då fler funktioner ska samsas i samma enhet.

Som Toaen upptäckt är det viss skillnad i livslängd.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en storö med fyra spakar de kunde va lite stressigt. men kolla backslagen vad dom tål som högsta rpm.så kör man med högt rpm och vxl enbart.Mina 2 sista båtar har varit med enkel spakar,klart skönare,(Jag står med ryggen mot fören när jag backar).

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen vid finmanöverering är väl att inte ha för högt varv på maskinerna, det sätter bara fart på vattnet, gämför med en bil mycket gas hjulen slirar och resulterar i dålig eller ingen styrning.

Mitt recept lågt varv så proppen greppar i vattnet och flyttar båten inte vattnet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft några större båtar med reglage enligt ovan och jag gillar det starkt. Dessa båtar har haft dieslar och då räcker det med tomgång. Sitter det bensinare i få man i regel höja varvtalet lite för att det skall hända något vilket de flesta backslag tål. OBS! Grundregel är dock tomgång. Ju snabbare allt händer ju mer stress. Stress = Det går åt helvete

Är man stressbenägen och inte har koll på propellerverkan mm så skall man nog inte ha denna typen av reglage

Har man lite lugn i sig och kan hantera en båt med dubbla maskiner och utnyttja propellerverkan så fungerar det mycket bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för bra synpunkter.

Så om jag fattar det rätt så funkar det precis som min två-motorsbåt idag då jag backar [puffar lite fram och bak för att svänga/manövrera] med enbart dragläge (lågt varv - först hacket på reglagen).

Enda gången det kan bli stressigt blir väl då om man skulle behöva gasa sig ur ett läge som börjar gå åt He-vete.

Vad är anledningen till att vissa båtar har detta montage? Jag har sett det på en del större (35+ fot) från amerikanska leverantörer (Seray, Chaprral mfl). Men andra har fortfarande kombinerade reglage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon

Vill bara väcka lite liv i denna tråd då jag igen står och tittar på en båt med denna typ av reglage/setup - dvs växel och gas ligger i separata spakar..

Är det dumt att ge sig på denna lösning? Ni som har erfarenhet. Låt säga man skall backa in i ett trångt utrymme i en blåsig gästhamn, man lägger upp båten, sätter gas på tomgång och börjar trixa med växelreglagen. Sen händer det som ofta händer - vind/ström flyttar båten och man börja komma väldigt nära en annan båt och behöver gasa sig ur situationen på en av motorerna.

Båten i fråga har drev och inte raka axlar.

Sen frågan jag ställde i Maj - varför väljer tillverkaren att sätta denna konfiguration och inte elektroniska reglage?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...