D6-350 0 Postad 19 Maj , 2013 Hej forumet. Mitt första inlägg här och börjar med ett knepigt problem: Min motor, en Volvo Penta D6-350 (diesel, turbo, kompressor), varvar inte upp efter sjösättningen. Jag har bytt alla bränslefilter (förfiltret och det på motorn) och luftat systemet ett antal ggr och dieseln ser ok ut som pumpas fram med handpumpen. Dessutom har jag chockbehandlat med Grotamar. Det verkar inte varit något vatten i soppan. Den startar bra, låter inget konstigt, ryker inte men varvet stannar på endast 1500 varv utan belastning vid bryggan. Vad kattsingen har hänt under vintern? Är det dieseln ändå trots att den ser ok och ren ut? Jag kommer inte åt att titta i tanken. Tyvärr. Nåt annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Maj , 2013 Normal temp, rengjort sjöfiltret, inga lagrade koder, drevet rätt återmonterat ifall det tagits bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 19 Maj , 2013 Du skriver att varvet stannar vid 1500 varv vid bryggan, det är väl inbyggd varvtalsregulator vid friläge på dessa motorer om inte jag har helt fel. Detta för att man inte ska kunna tomgångsvarva sönder dem. Lägger du däremot i växel och kör med båten ska den varva som vanligt. Kan det vara så enkelt? Lycka till Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D6-350 0 Postad 19 Maj , 2013 Ha ha, Mattias! Tänk om det är så enkelt? Jag har faktiskt inte testat det. Det får bli en liten tur snart! Återkommer med besked... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D6-350 0 Postad 19 Maj , 2013 Tempen är för övrigt normal (ligger bara vid bryggan men blir väl ca 70 grader tror jag) och vatten verkar gå genom sjövatenfiltret. Kan det hämma varvtalen så mycket annars? Drevet aldrig bortmonterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Maj , 2013 Läste min manual för D3 och blir tempen för hög sänks varvtalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D6-350 0 Postad 19 Maj , 2013 Shiiiet! Varvtalsregulatorn var det! För enkelt för att ens våga tro det. TACK FÖR HJÄLPEN! Lite pinsamt men väldigt skönt. Sommaren räddad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 19 Maj , 2013 Gött när det kan lösa sig enkelt ibland!! Ha en fantastisk båtsommar!! Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser