Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
David_Str

Justera tomgång Mercury 70 -78

Rekommendera Poster

Hej,

Har en 3-cylindrig Mercury 70 från 1978. Motorn fungerar finfint, men tomgången är för låg = motorn dör.

Hur justerar man den, finns det nån skruv eller kan man justera på vajern?

Tacksam för snabbt svar!

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man ställer tomgången är beskrivet så många gånger här på MG att jag föreslår att du söker.

Mercury sorteras inte efter årsmodell utan efter tillverkningsnummer. Den motor du har verkar ha haft olika förgasare beroende på tillverkningserie. Jag tog en i högen.

Tomgången skall inte ändra sig av sig själv, så man kan misstänka att det behövs en förgasarrengöring. 

Börja med att försöka justera tomgångsvarvtalet, om detta inte ger önskat resultat, blandningsskruvarna och om inte heller detta räcker, kolla synkningen.

För anteckningar vid varje justering så att du kan hitta tillbaks till utgångsläget om det skulele visa sig bli sämre.

 

Tomgångsvarvtalet justeras antagligen med den vänstra nummer 5, annars den högra nummer 5 eller möjligen nummer 2. Vilken av dessa kan du själv enkelt komma fram till.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0019420&path=MM~A0000001~M0000846~M0000848~C0019420&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

 

Nr 25 är blandningsskruv (en per förgasare)

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0019423&path=MM~A0000001~M0000846~M0000848~C0019423&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

 

Synkningen av förgasarna ändras genom att flytta 13 (en till övre förgasaren en till nedre förgasaren) på 14.

Bra med vacumklockor för att göra denna inställning, annars stäng spjällen helt med justeringen för tomgångsvarvtalet ovan och ställ in så att alla tre spjäll börjar öppna samtidigt.  

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0019422&path=MM~A0000001~M0000846~M0000848~C0019422&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, ska se om det går att fixa. Jag har nyligen köpt motorn o servat den, men tänkte inte på det där med tomgången förrän jag skulle testa båten i sjön. Att testa i lägga i växlar är ju inget man gör i tunnan...

Så jag har ingen aning om det varit så här tidigare.

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 


Hej!

Idag var jag nere vid båten o kikade. Jag upptäckte då att den läcker bensin precis vid det lilla bränslefiltret/silen,  nummer 32-34 på bilden nedan:


http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0019451&path=MM~~C0019451&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=479&docName=MERCURY%20|%201978%20|%2070%20|%20MERC%2070%20%283%20CYLINDER%29%20-%201070508&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM


Med motorn igång droppade det bensin och när jag pumpade på blåsan rann det ut.

Tror ni detta kan ha att göra med tomgångsstrulet?


O-ringen var rätt hård, och så är det en liten spricka i själva filterhållaren, men den ser bara ytlig ut. Kan det finnas nån svensk site att beställa delar ifrån?


Finns det nån chans att få det tätt med exempelvis flänstätning/packning på tub?


/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslefiltret som läcker sitter på trycksidan av bränslepumpen, så jag tror inte att detta läckage är förklaringen till dina problem. Satt det på sugsidan så vore det en annan  femma, då skulle det komma in luft med bränslet, vilket ger problem.

Jag skulle inte försöka reparera detta bränslefilter på en så gammal motor utan koppla förbi det och sätta in ett så kallat inlinefilter på bränsleslangen, gärna på sugsidan av pumpen. Du kan kolla på det som sitter på t.ex. Merc 135 2T eller  Merc F90 dvs 4T. Vill minnas att Merc 135 har ett kort och tjockt och F90 ett längre tunnare filter. Ta det du får plats med. Detta är förbrukningsvara, så det finns säker att köpa där det finns reservdelar. Det kan även funka med universalfilter av papperstyp, men risken är att dessa har för högt tryckfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ursäkta mina dumma frågor, är lite ny på detta med utombordare. Bifogar en blid.

Blir det inte fel om soppan rinner ut där istället för in i förgasaren?

Du menar att jag bör koppla ihop undre slangen, som är ansluten till filterhållaren med den övre som jag kopplat bort?

Sedan sitter det redan ett universal bensinfilter av papperstyp på sugsidan, kan detta ställa till med problem alltså?

post-10024516-1394237506,1223_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler frågor:

Kan det vara vatten i soppan som ställer till det? Jag har fast tank men inget vattenavskiljande filter.

Kan man tömma tanken på nåt smidigt sätt o slå i ny soppa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte fel om soppan rinner ut där istället för in i förgasaren?

Förstår inte.

Du menar att jag bör koppla ihop undre slangen, som är ansluten till filterhållaren med den övre som jag kopplat bort?

Ja, eller ersätta med en ny slang så att du slipper skarva.

Sedan sitter det redan ett universal bensinfilter av papperstyp på sugsidan, kan detta ställa till med problem alltså?

Jag, men inte vid tomgång utan då bränsleförbrukningen är hög dvs vid hög gas. Får motorn för lite bränsle under hög belastning kan den till och med skadas allvarligt. Detta löser alltså inte grundproblemet med tomgången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan bero på vatten. Flottörhusen skall alltid tömmas det sista som görs inför vinterförvaringen. Se sprängskissen över förgasaren, lossa dräneringspluggarna till flottörhusen 11. Börja med denna åtgärd. När du tömmer, så kolla om det kommer vatten, ser ut som pärlor i bensinen.

Om din tank går att tömma kollar du bäst själv, men ett tips kan vara att efter dräneringen tillfälligt koppla in en separat tank med garanterat vattenfri bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen, tack för svaren. Men vad menar du med 11? Vilken är pluggen på denna bild?

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0019451&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=479&docName=MERCURY+|+1978+|+70+|+MERC+70+%283+CYLINDER%29+-+1070508&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0019450

Jag antar man kan tömma tanken med blåsan, även om det lär ta en stund. Får väl skölja ur med lite sprit och slå i ny soppa efteråt. 

Sen står det på nummer 8: Idle Spring Vågar man gå på och justera här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du tömmer f-husen med 15. Ta reda på OM du har vatten i bränslet. Nu är det bara spekulationer. Om det finns vatten i soppan kan du överväga att slå i ca 6 % E85. Det ger en total etanolhalt på 10 %, vilken motorn inte borde ta skada av. Men återigen kolla om du har vatten i soppan. 

Nu är vi ganska långt från ämnet att justera tomgången, så jag föreslår att du kollar upp motorn innan jag eller kanske någon annan spekulerar vidare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Nu har jag lite att gå på, ska börja med att fixa läckan samt kolla soppan.

Försökte ändra ämnet på tråden men det verkar inte gå.

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn verkar gå hyfsat på tomgång kall (lite låg) men när den blir varm finns ingen tomgång alls.

Ger det ytterligare några ledtrådar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Idag var jag nere vid båten igen. Dränerade förgasarna, nån liten vattenpärla men inte mycket. MEN ur den nedre förgasaren kom ingen soppa?! Tog övre först.

Monterade pluggarna igen, lagade läckan vid bensinsilen, och pumpade med blåsan samt dränerade på nytt. Nu kom det soppa ur nedre förgasaren.

Vad betyder detta? Blåsan blev såklart aldrig hård innan jag lagade läckan vid silen. 

Sedan satt det nån packning på dräneringsskruvarna som pulvriserades. Verkar inte gå att få tag på nya. Vad kan man använda i stället? Kopparpackning?

Sedan undrar jag hur gasspjället skall stå med full gas. Se på bifogad bild, är de fullt öppna?

När jag servade motorn bytte jag stift till NGK BUHW med platt elektrod. Satt nån annan variant med vanlig elektrod innan. Kan de vara boven?

Motorn är som sagt nyservad, har även testat kompet på alla cylindrar, de låg stabilt strax över 10kg på alla. Nu har jag även passat på att byta alla bränsleslangar, så nästa steg blir att 1) Testa fräsch soppa ur annan tank 2) Testa att skruva på tomgång/lågfartsskruven som jag antar är nr 7 på bilden. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0019451&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=479&docName=MERCURY+|+1978+|+70+|+MERC+70+%283+CYLINDER%29+-+1070508&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0019450

Vad är/gör nummer 2?

Mvh David

post-10024516-1394237515,1099_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade pluggarna igen, lagade läckan vid bensinsilen, och pumpade med blåsan samt dränerade på nytt. Nu kom det soppa ur nedre förgasaren.

Vad betyder detta?

Vet inte, men det var ju bra att det kom bränsle nu.



Blåsan blev såklart aldrig hård innan jag lagade läckan vid silen.

Blir den hård nu?

 

Sedan satt det nån packning på dräneringsskruvarna som pulvriserades. Verkar inte gå att få tag på nya. Vad kan man använda i stället? Kopparpackning?

Aluminium, fiber eller koppar. Ta mått och kolla med t.ex. Mekonomen. Det kan vara beställningsvara.

 

Sedan undrar jag hur gasspjället skall stå med full gas. Se på bifogad bild, är de fullt öppna? 

Tycker inte att det ser så ut, men för tomgång/lågfart är detta oviktigt, bara att de öppna samtidigt.

När jag servade motorn bytte jag stift till NGK BUHW med platt elektrod. Satt nån annan variant med vanlig elektrod innan. Kan de vara boven?

Tror inte detta är det enda problemet, men ytgnistgapstift som t.ex. BUHW rekommenderas inte längre, mest för att de ger taskiga lågfartexenskaper. Så den typ som satt i när du bytte var antaligen både billigare och bättre. Finns trådar om detta och vilka stift som rekommenderas istället.





Motorn är som sagt nyservad, har även testat kompet på alla cylindrar, de låg stabilt strax över 10kg på alla. Nu har jag även passat på att byta alla bränsleslangar, så nästa steg blir att 1) Testa fräsch soppa ur annan tank 2) Testa att skruva på tomgång/lågfartsskruven som jag antar är nr 7 på bilden. http://www.ishopmarine.com/ish...

Ja, nr 7 är blandningskruven dvs mängden bränsle vid tomgång, men den funkar bara upp till kanske 1500 rpm, sedan är det fasta munstycken i förgasraren som styr.

Vad är/gör nummer 2?

Exakt vad vet jag inte, det är ett fast luftmunstycke. Det förgasaren släpper in i luftströmmen genom förgasaren är en emulsion, dvs en blandning av luft och bränsle. Det finns därför ett eller flera luftmunstycken rep. bränslemunstycken. 

 

Men, jag inser nu att det du har är en tre-cylindrig motor med två förgasare. Jag har utgått ifrån att det fanns en förgasare per cylinder. Detta gör att jag är osäker på funktionen och hur de skall justeras. Jag rekommenderar att du kollar upp i någon verkstadshandbok.

Om alla tre cylindrar broderligt delar på vad de två förgasarna levererar så är t.ex. synkning knappast särskilt viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaren på mina frågor. Var ett tag sen man höll på med tvåtaktare :)

Nej, jag kunde inte få blåsan helt hård men det berodde på att det läckte från dräneringen, packningen saknades. Det läckte i alla fall inte ut soppa någon annannstans. 

Ska sätta tillbaka de gamla stiften också.

Jag förutsatte att man justerade på detta sätt: http://www.acme-articles.com/article/Outboard_Marine_Engine/Mercury_Outboard_Idle_Mixture_Adjustment_Tuning/86984

Men nu hittar jag inte min motor i listan så det kanske är annorlunda då man har två förgasare... ?

Edit: texten är kopierad härifrån så då antar jag det är samma procedur på min motor: http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/mercury_1965-1989_40-115.html#/0

Så spjällen ska stå i 90 grader vinkel? Jag inser förstås att det inte har med tomgången att göra. Måste finnas lite effekt som saknas på toppen för mig i så fall. Ska försöka ställa in det bättre senare, men just nu verkar det som armen för gasen går i botten på justeringen. Kanske är något böjd eller så?

Mvh David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon större skillnad om du öppnar spjällen helt kommer du inte att märka.

Jag ställer mig frågande att proceduren skulle vara densamma för din konfiguration med två förgasare till tre cylindrar. 

Att som i beskrivningen sträva mot lite för fett på tomgång tycker jag är klokt, men detta: 

this can be resolved by enriching the mixture slightly by turning the idle mixture screw inward. 

stämmer inte med någon av de motorer jag skruvat på. När blandningskruven gängas utåt ökas istället mängden bränsle, alldeles som man kan förvänta sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan ju självklart stå fel i manualen men på de ställena det diffar mellan de olika motorerna så har de tydligt specat detta, se exempelvis kap. 6-11.

Ingen som vet hur man gör med 2 förgasare till 3 cylindrar?

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...