Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
jocks123

Felsökning utav strulande 2-taktsmotorer! Hjälp uppskattas!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lyckats fynda två stycken Johnson 2-takts utombordare på loppis. 3 respektive 4 hästkrafter.

Visste inte om dom fungerade eller inte när jag köpte dom men jag tyckte att det skulle vara ett kul projekt och att man kunde ta tillfället i akt och lära sig någonting om motorer, har idag under förmiddagen testat dom och kommit fram till följande:

Motor nummer 1:

Johnson 3 HK, Modellnummer: JH23A

Denna motorn startade faktiskt lätt och verkar gå ganska bra, i allafall på låga varv, om man har tomgången i och ökar gasen så dör motorn ganska omgående. Jag tycker även att det verkar som att motorn Varvar upp ganska rejält när man lägger i växeln, men jag kan ha fel. Dock så är det någonting fel med dragsnöret på denna motorn, de vägrar åka tillbaka när man väl dragit ut det, då bara hänger det kvar i utdraget läge och man måste manuellt snurra in det runt Hjulet.

Motor nummer 2:

Johnson 4HK Modellnummer : 4R70E

Denna motorn trodde jag skulle gå igång, det verkade som det i början, den verkligen kämpade men lyckades aldrig riktigt hosta igång, jag fortsatte att dra men det kändes ganska omgående som att det inte skulle gå, nu händer det inte mycket alls när man drar i snöret förutom att propellern samt motorn går runt iaf.

Om det finns några vänliga själar på detta forumet som har tid att svara på en nybörjares frågor så skulle jag uppskatta det något enormt, det jag har gjort hitils är att byta tändstift på båda motorerna samt kollat så att dom får bensin som dom ska och det får dom. Men vad är nästa steg i felsökningen? Har även kollat så jag har gnistor ut från samtliga tändstift.

För att summera, den ena motorn verkar död även fast den får soppa och har tändning, bör kollas härnäst? Den andra motorn går bra på låga varv men dör på höga varv, samt att dragsnöret vägrar åka in. Vad bör kollas här?

Mvh Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Det är bara att börja skruva ner och rengöra allt i en ultraljudstvätt. Ihop med prylarna och ut och åk båt.

Funkar inte det så har du ju två motorkåpor som du kan plantera blommor i smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...