Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gäst S

Översnöad båt - tips?

Rekommendera Poster

Gäst S

Nu har det hänt som jag inte ville skulle hända, täckningen åkte av och hela båten blev översnöad. Har täckt den på nytt och skottat undan snön på den. Men, är det nåt annat jag ska tänka på att göra nu? Jag är mest oroad över akterinredningen som i och för sig är lackad, men inte så många lager som det borde vara. Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snö innehåller inte så mycket vatten som man kan tro, det viktigaste är nog att du tillåter luftning under pressen med öppna gavlar så att du inte får mögel när kvarvarande snön smälter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt in en fläckt så det bli cirkulation på luften så torkar det. Antingen det eller stå där med en hårtork.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte redan har gjort det ... satsa på en svintung klassisk byggpress! Var över till Värmland på Svenska Rallyt i helgen och passade samtidigt på att ta en koll på båt-täckningen .... trots Gudruns härjningar låg pressen PERFEKT, helt sträckt !!! :-nojd Men runtomkring låg tallarna som plockepinn :-| Har du tur kan du hitta en juste beg för typ 1000kr ... värt varenda krona! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär vara solen på sommaren som tär mest på plasten på båten. Inte snö och vinter. Därför är det viktigt att vaxa regelbundet, framförallt ytor som vetter mot solen. Sen kan det vara svårt att få ordentlig ventilation inne i kajuta/ruff sä det inte bildas mögel. Använd typ torrboll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hållit på en hel del med presenningar och skall man täcka båten kan jag varmt rekomendera en riktigt rejäl galonpresenning. Lättviktspresenningarna är billig, men de håller inte en riktig höststorm. I längden blir det billigare med en i galon...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där! Ventilation/luftväxling och minimera fukt är ju som du säger jätteviktigt för att undvika mögel. Därför kan det vara bra att man oavsett vilken typ av pressening man än har, monterar pressenningen så att den inte har direktkontakt med båten. Så att det uppstår en luftspalt mellan presseningen och båten alltså. Då kan luften cirkulera. Kanske självklart för många, men uppenbarligen långt ifrån alla om man tittar på en del vinterförvarade båtar. Särkillt vanligt med för lite ventilation tror jag att det är för sådana som har båten t.ex. på trailer under vintern. Att använda torrbollen som du nämner är jättebra, men som vår vän Mr. Sarnblad säger i inlägget här ovan så är kalciumklorid bra. Kalciumklorid är exakt samma sak som innehållet i torrbollen. Vad är då skillnaden? Jo....priset! För samma peng som två torrbollar (eller kanske 3) får du nog en hel säck med kalciumklorid !! Jag citerar Sarnblad: -En plasthink i ruffen med en stor spaghettisil full av kalciumklorid. Fukten tas upp av kalciumkloiden och vattnet samlas i hinken. Skitbra tips......följ det den som vill ha en kanon-torris!! Vid det fuktiga tangentbordet: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst S

Tack för alla tips, nu känner jag mig lite lugnare! Pressen jag använt är riktigt rejäl och tung, så det förvånar mig lite att den blåste av. Det krävs nämligen minst två starka karlar för att lyfta på den. Torrboll har jag redan i båten så fukten i ruffen är jag inte oroad över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roddarn! Var köper man kalciumkloriden, är det lika med vanligt vägsalt? ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj RogerU! Ja, det är nog samma sak tror jag. Du kan fråga nästa gång du köper en hamburgare att få den med lite extra mycket kalciumklorid! :-D Om de inte har det så hittar du garanterat det hos Lantmännen/Granngården eller vad de nu heter... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaddå!!?? Har du aldrig käkat kalciumklorid???? Det kittlar skitskönt i kistan! :-D :-D :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...