sankan 0 Postad 15 Februari , 2005 Funderar på att få en bogpropeller inbyggd i min Aquador 26. Vet någon vad det kan kosta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 15 Februari , 2005 Hej... Antagligen alldeles för mycket. Är det inte bättre att lära sig båten utan och innan? Jag menar...26 skall väll inte vara försvårt att hantera. //Reine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS Postad 15 Februari , 2005 Ska du gjöra jobbet själv? I såfall får du räkna med från ca 14.000:- . Att lämna inn ett sådant jobb drar nog i väg ganska ordentligt, inte att det e så svårt, men det e ett ganska omfattande jobb.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 15 Februari , 2005 Hej, Det beror naturligtvis på villken storlek och modell du väljer. Men någonstans från 25000 och uppåt får du betala om du låter en fackman göra jobbet. //Maxrelax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 17 Februari , 2005 I något av numren i första årgången av Praktiskt Båtägande fanns en artikel om hur man gör. Hör av dig om du är intresserad och inte får tag i tidningen, kan fixa en kopia. Annars håller jag med någon föregående talare att det känns som litet overkill att installera bogpropp i en 26-fotare. Lär man sig vilken effekt propellern och rodret har, är det inte svårt att få båten att svänga runt sin egen axel även inne i trånga hamnar. Det är kul att öva på det så att man utan svårighet kan fixa det. En bogpropp drar också väldiga mängder ström och kräver antingen ett extra batteri framme i fören, eller långa och följaktligen MYCKET grova kablar. Jag skulle absolut lägga de pengarna på något annat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjojod 0 Postad 30 Januari , 2006 Hejsan På Torslanda Marin tar dom 27000:- med installation o allt för en aquador 26. Mvh Joacim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan077 1 Postad 30 Januari , 2006 Fick hem tidningen Praktiskt båtägande idag. I detta och nästa nummer visar dom hur man installer och vad det kostar.Dom har även en hemsida http://www.praktisktbatagande.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 31 Januari , 2006 Är det verkligen så att man tar 17000:- för jobbet att montera en bogpropeller? På Erlandssons brygga kostar en 4,2 hp Vetus bogpropeller, glasfibertunnel och monteringsmaterial med joystick ca 10.000:- att köpa. Den här storleken på bogpropeller borde väl duga till en 26 fotare. Min fråga är då om det kan vara rimligt att marinorna tar 15000-17000 för jobbet att skruva fast det? Säg att det är 4-6 timmars jobb för en fackman med rätt utrustning, det torde då bli en timkostnad på runt 3000-4000:- Jag får en känsla av att det är orimligt, vad tycker ni? //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badkaret 0 Postad 31 Januari , 2006 Jag har monterat en i en Bella 630 och det är mycket mera jobb än man kan tro dels ska man såga upp hålet för trumman och plasta fast den fick även ta upp en öppning inne i båten för att komma åt trumman. Man får nog räkna ca:3dagars jobb innan allt är klart plastning målning montering och koppling av det elektriska. Det kan vara mycket jobb med att få fram elkablarna. Priset beror på vad firman har för timmpenning. Mej kostade arbetet 12.000kr inklusive montering av nya batterier då har jag inte behöft göra något själv. Har satt in 2st 130amp batterier bara för att driva propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Januari , 2006 Jag håller med om att det är en massa jobb med bogprop. Man jobbar i skrovet under vattenlinjen så det måste vara tätt och snyggt efteråt. Priserna liknar det jag själv har fått vid förfrågan. Vad gäller att lära sig köra båten istället; Jovisst, jag svänger runt min Saltö 31 elegant på trånga utrymmen, inget problem. Sålänge det är vindstilla. Problemet börjar när man får ordentlig sidvind. Stora motorbåtar är bra vindfång och i vissa trånga lägen är man chanslös och dunsar helt enkelt i omgivningen om man inte hinner ut och hålla ifrån. :-( 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Februari , 2006 att hantera en motorbåt med sidvind kan va lite knavligt men med rätt känsla i händerna är det enkelt... veta kraften i proppen och hantera rodret efter det.. det är en rolig känsla att veta att man kan sin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oscar_lidbeck 0 Postad 1 Februari , 2006 Hej, Det är klart att du ska ha bogpropeller i din båt. Jag har en 25fots båt och det är helt suveränt även i sån liten båt. Det är väl värt investeringen. Mvh Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Februari , 2006 att hantera en motorbåt med sidvind kan va lite knavligt men med rätt känsla i händerna är det enkelt... veta kraften i proppen och hantera rodret efter det.. det är en rolig känsla att veta att man kan sin båt. Visst är det en skön känsla att kunna sin båt. Men när man ska backa in mellan trästolpar och helt enkelt inte kan vinkla upp båten tillräckligt mot vinden p g a ren fysisk utrymmesbrist... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 14 December , 2006 Du fixar det själv,bara du får rätt grejer,inget plasticpadding utan redigt spackell och matta runt inne o ute.mät noga så att röret blir rakt och maskin får platts.Jag annvände tigersåg till skrovet gick görbra,det blir starkare efter ingreppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 December , 2006 Lägg nån tusenlapp i bränsle istället och ut och öva manövrering, bogpropeller är bra, men lite överskattat, speciellt för 26 fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 14 December , 2006 Du spar en del pengar om du gör det själv, om inte allt, så gör åtminstone lite själv. Det du med all sannolikhet själv kan göra är att dra kablarna, som kan ta lite tid. Isättning av manöverpanel samt ev, fjärrkontroll. Det som kan vara lite knepigt är att göra hålet men framförallt plastningen, tycker jag. Se gärna på min sida, när jag/vi satt i en bogpropeller. www.beffo.se/tindaria Fler bilder kommer på båten under morgondagen. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 15 December , 2006 Ni får ursäkta - Jag slänger in denna brasklapp för att få förståelse om vad som händer inom båtlivet idag.- Jag har en 53 fots stålmotorseglare och vänder runt på en ettöring- med fram o back o rodret i rätt läge.- Utan bogpropeller - Vad är problemet med en 27 fotare? Har det inte gått lite väl långt hur man nu ska utrusta sin båt? Min jolle är 5 m lång - ska jag ha bogpropeller på den? Att ett större handelsfartyg har bogpropeller för att lägga till och lämna kaj, har sina randiga skäl i att man i princip har upphört med bogserbåtar - De kostar för mycket för rederierna - Att oljeplattformar har det för att ligga säkert- ok - Men en 27 fots båt?? Ni får ursäkta - jag har haft båt sedan 1959 och varit till sjöss i många år - de sista åren har man börjat utrusta små båtar med detta - varför? För att man bygger lätta höghus till sjöss som inte klarar sidvind? -Cinderella o andra höghusbåtar som går traden stockholm-mariehamn , fram o åter - utan bogserbåtar -ok - Men det som kommer fram här i denna tråden - verkar lite märkligt?? De som köpt dessa måste rimligtvis med näbbar o klor försvara sitt beteende - men Ni andra - vad säger ni? Misstänker att de som läser detta redan har bestämmt sig eftersom de är här i denna tråden - men vore kul att höra några andra röster. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 December , 2006 Eruts: Stålmotorseglare med en bra köl. Inga problem med sidvind då, nej. :-) Det är som du säger; det är båtar som min, höghus utan köl som blåser iväg i minsta sidvind, som behöver bogpropeller. Jag har ju ett DP-290 drev så vända runt kan jag göra utan problem, det går att ligga stilla och vända runt båten med lämplig manövrering. Men sidvinden är värre. Nu har jag ingen bogprop, och det har ju gått bra hittills. Man får lära sig köra båt. Men i vissa lägen skulle det vara skönt. Nu får jag istället ge upp och acceptera lite dunsande i kajkanter och annat. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 15 December , 2006 Tillåt mig påminna om den ursprungliga frågan. Det är förvånande att så fort någon frågar om praktiska problem eller kostnader i samband med installation av bogpropeller kommer alltid ett antal svar med invändningar. Varför? Ibland får man intrycket att det skulle innebära ett allvarligt moraliskt fel installera och använda en BP. I själva verket kan bara den enskilde bedöma sitt behov. Att någon kan hantera sin båt med roder och propeller och särskilt om det är en stor och tung motorseglare av stål säger ingenting om problemen med att manövrera ett lätt, nästan flatbottnat skal med drev när det blåser sidvind och är trångt i en hamn. Under alla år som seglare saknade jag aldrig bogpropeller. Ibland kände jag mig, ärligt talat, just så där förträfflig som en del andra här ger uttryck för när jag såg (hörde!) motorbåtar snurra runt med sin BP. Turligt nog hade jag vett på att hålla min stora..! Efter att ha köpt en planande, relativt hög motorbåt med totallängd på ca 29 fot ändrade jag snabbt uppfattning och monterade en BP efter första säsongen. Det var inte särskilt billigt (Ca 12.000) och ganska jobbigt, men det var värt både pengar och besvär - och det var ju faktiskt mina pengar och mitt besvär. Så, montera en bogpropeller på din Aquador om du tycker att du behöver det! Lycka till Sea Maniac 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 15 December , 2006 Hej - det var inte meningen att klaga -och framför allt inga invändningar - folk gör som du säger, vad de vill med sina pengar - ville bara veta - Varför?- ?- Det har gått väldigt fort de sista åren att lansera detta - Långt efter att oljeplattformarna började köpa detta och främst färjor satte in dem (För att slippa bogserbåtar) - Storleverantör förr var KAMEVA i Karlstad, stora gjutna maskiner och med ställbara propellrar - Nu görs det som bekant på fler ställen till mycket mindre båtar. Ett fenomen som aldrig ens var påtänkt för mindre båtar tidigare. Å andra sidan har datorutvecklingen gått lika fort.Inte ens det var påtänkt att ha sjökorten i. Å andra sidan körde man inte ner fyrar förr heller, eftersom det är inprogramerat som en punkt dår båten ska väja till en ny kurs? Denna programmering gör man nog i köket på vintern? - Hur som helst så måste väll båttillverkarna ta på sig skulden om detta eftersom båtarna blir så höga att de får segelegenskaper? Samtidigt kanske de gör dem så, för att som eftermarknad få sälja bogpropellrar, eftersom de nog är medvetna om att med denna konstruktion, så blir det nog ett måste med en BP? - (Det där med hönan o ägget igen) - Då man hoppar in mitt i en tråd o börjar läsa så kanske man tyvärr kan missa ursprungsfrågan. Nästa steg som redan finns är de 360 graders roterande (Som utombordsmotorer) under kölen - de flesta nya vägfärjor har detta - en fram o en i bak - de kan gå fram-back eller på tvären - de har bara 2 spakar som de roterar för att få färjan dit de vill - vi väntar ett par år så finns de säkert i vår fritidsflotta. Och då är väll BP ute? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 December , 2006 Segelbåtar och segelmotare (motorseglare) manövrera mycket bättre en långkölade snipor. Min bogpropp är på 2 hkr lite klen, men är till stor hjälp vid manöver i trånga vikar och hamnar. Min 10 m snipa har en katastrofalt stor vändradie jämfört med den 50 fots segelbåt jag seglar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 15 December , 2006 När du väljer en bogproppeller så ska du räkna ut hur stor du behöver och sedan ta minst en storlek större. Det är i trånga lägen som du behöver den mest. Jag har stått på ett antal båtar där bogproppen ej har har kunnat flytta båten i sidled redan vid 5m/s sidvind. Om du sätter in en för liten så kommer du att ångra det i efterhand. Kostnaden för att byta till en större kommer att vara minst lika hög som kostanden för den ursprungliga installationen. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 15 December , 2006 Det är väl ändå en sanning som inte är helt sann. Segelbåtar med typ fenköl snurrar man runt lätt med, men lågkölade segelbåtar är nästan lika svåra att vända som en långkölad snipa. Anledningen att det handlar om nästan är att segelbåten i allmänhet har större roder än motorbåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 December , 2006 Helt rätt. Tänkte inte på det. De segelbåtar jag seglat de senaste åren har varit större fenkölade Bavaria 50, Bavaria 30, MAXI 108, Beneteau Clipper 51fot. mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 13 Mars , 2007 Hmmm denna tråden var intressant... Under sesången åkte man utan BP på sin egen båt men prövade en likvärdig DC med BP.. Villken skilnad manövreringen i hamn i hårt väder gick fjäderlätt, och samspelet huvudmaskin och Bp så blev tilläggningen helt perfekt.. D e besvärligt att ensam parkera en Hög DC med singel prop på en trång ruta i hårt väder... Ybommar ingen konst men pinnar Usch huu... Har funderat länge och väl och kommit fram till att BP är nog den billigaste lösningen iaf.. Ett bravodrev med tillhörande sköld är inte gratis d heller, även om d stod högt upp på listan förra sesången.. Men nu till min fråga vad är d som gör monteringen så dyr?? Motorn med tillhörande utrustning kostar ju inte så mycket.. Monteringen verkar vara d dyra.. Har inte tänkt att göra jobbet själv, då jag saknar erfarenheter av liknande byggen.. Så va kan d gå på tro??? Borde räcka med en Bp på runt 5hk??? !!!MVH REXCO!!! Som undrar??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Mars , 2007 Kollade runt lite för nån månads sen och det skulle hamna på mellan 30-32.000 för 5-HK. på tok för dyrt för de få tillfällen man skulle vara hjälpt tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 21 Februari , 2008 Kan inte en bogmonterad Minn Kota elmotor vara en lösning för den prismedvetna? Kan fås för halva priset mot det som nämnt här och man kan själv montera och inga större ingrepp (inga under vattenlinjen) krävs. Har själv en sådan till min motorbåt för trolling och cruising. Men den har kanske inte lika hög imponeringsfaktor som en BP?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 21 Februari , 2008 Driver iväg - Hantera det då! Har en gammal Mini Buster och den har inget V-botten - vilket gör att den driver duktigt! Höll en gång på att blåsa bort från kursen i en vindpust och köra upp på land, men jag kompenserade det. Det är inte särskillt svårt. Skämt: Men nu får ni ursäkta mig, ska lägga in en stor fet bogpropeller i min opimistjolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo 1 Postad 21 Februari , 2008 Klart man skall ha en bogpropeller!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 22 Februari , 2008 Tror nog att skilnaden mellan en 8meters dc och en liten buster är större än vad du tror.. En båt med rak axel och roder har bättre manöveregenskaper i låga hastigheter än vad en båt med Aquadrev har.. D blir lite bättre med dp drev men många gånger går dessa båtar typ min egen rättså fort bara på tomgång med växle i så d gäller att ha tungan rätt i munn när man lägger till.. Lika så en båt med utombordare är ofta lättare att hantera, oftast på gurnd av sin storlek och vikt skulle d bli en liten halvtaskig landning vid bryggan så är d inte hela världen.. D svåra är inte att angöra en tom brygga utan d är fickparkeringar på en trång ruta i sidvind mellan 2 båtar som är knepigt med aquadrev och framförallt singelprop drev.. Ofta så kommer man in med knappa styrfarten och båten går kanske redan fortnog för att göra manövreringen till en adrenalinkick.. Dels så vill man ju inte repa sin egen båt och så kanske d står typ 100 åskådare runt om och tittar som d ofta gör i en Gästhamn.. Då vill d till att inte göra bortsig lite närvöst gasande så ligger båten förmodligen på platsen eller i värsta fall inskrynklad i grannbåten.. Detta har jag själv skådat många gånger men hållt mej för skratt då jag vet av egen erfarenhet att så jävla lätt e d inte.. Då är d gott att veta att man kan kompensera för vinden med en bp och d blir på så vis nästan som om d vore vindstilla.. Behåller jag båten så kommer jag att instalera en bp till nästa sesång. väl investerade kronor som lönar sig, den dag jag säljer får jag förmodligen tillbaka en stor del av kostnaden iaf... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser