IW23 0 Postad 17 Maj , 2013 Snart dags för påmåstning. Har sett att andra i klubben är och fixar och donar med masten. Vad är det man ska göra egentligen? Kom gärna med lite tips på vad ni brukar göra med masten före påsmastning vad gäller underhåll och så. Polerar ni? Vad ska man tänka på om man gör det? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2013 Dom gånger jag har nere masten över vintern, brukar jag tvätta av den och när den torkat smörja in den med någon form av parafinolja. Kolla efter skador på stående och löpande rigg, fall och infästningar - i förekommande fall byta det skadade. Fast det är ju egentligen lämpligt att göra när man mastar av på hösten. Sen är det nog många som plockar av riggen frå masten och annat som kan få fötter. I regel tar jag bara ner masten var 3;e eller 4:e år. I mellanperioden får kollen ske från mastkranen. Se till att alla vant och stag och fall kommer på rätt sida om slingen som man lyfter masten med. I de fall som jag mastar med mobilkran lyfer jag med spinnakerfallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 18 Maj , 2013 Jag plockar numera ned masten varje vinter. Egentligen tycker jag att det är en bra idé att ha den stående under vintern men efter att stormen Per 2007 knäckte mastbalken på min dåvarande båt så mastar jag av. - Om masten är smutsig tvättar jag av den. Ingen polering (lat och ser inte nyttan). - Med några års intervall så drar jag ur fall och linor, buntar ihop dem och kör på fintvätt med vanligt tvättmedel i tvättmaskin. - Tvättar ur likspåret på mast och förstagsprofil. Sprayar med teflonspray (utan olja eftersom oljan sätter fläckar på seglet). - Kollar fästen, beslag, vant, riggbultar, saxpinnar så att allt ser helt ut. Letar efter ställen där linor utsätts för friktion/skaver. - Återmonterar vantspridare. - Kollar att elektriska prylar (lanternor, vhf-antenn, vindgivare, ...) ser okej ut. Framför allt att inga kablar skaver. - Tejpar saxpinnar och annat vasst, spridartopparna, med tesaband. Eltejp kladdar och silvertejp lämnar kvar limmet medans själva tejpen bryts ned. Urk. - Ägnar en lång stund att fundera på hur fall, vant och förstagsprofil ska ligga i förhållande till lyftkroken. Ibland blir det rörigt. Numera buntar jag först fast allt utom förstag, häckstag, toppvant, spinnakerfall, spinnakerlift mot masten. Detta paket öppnar jag inte förrän båten är påmastad och borta från kranen. Sedan buntar jag löst resten, så jag kan släppa ut när masten hänger under kranen. - Skruvar i sär vantskruvarna en efter en. Sköljer i en pet-flaska med fotogen. Borstar av gängorna med tandborste. Torkar av. Smörjer in med olja. Sätter plastkassar på vantskruvarna för att undvika att de hamnar i gruset. - Plockar fram riggbultar till toppvant och häckstag. Ser till att ha reserver i fickan eftersom bultarna har en förmåga att trilla i sjön. Ser till att ha några bra-att-ha-verktyg i snickarbyxorna för att improvisera om något strular (skruvmejsel, polygrip, kniv, tesa-tejp). - Jag lyfter i spinnakernedhalet (råkar sitta där masten balanserar). - Vi har en fast kran och det gör att jag får doppa mastfoten i vattnet när vi börjar hissa upp. Förstagsrullen går ner under vattnet. Eftersom jag mastar på i Stockholm stads vattentäkt så anser jag att jag följer instruktionsboken genom att försiktigt skölja av rullen med färskvatten. Två gånger om året. ;-) - När masten står på mastfoten kopplad i häckstag och toppvant säkrar jag tillfälligt med spinnakerfallet i fören för att slippa ligga vid mastkranen och koppla fast förstagsrullen (som sitter monterad under däck och säkras innifrån förpiken). - Bort från kranen. Säkra med saxpinnar och sätt an undervant, mellanvant , förstagsrulle. - Jag har sedan några år tillbaka noterat ett grundtrim på vantskruvarna. Med skjutmått mätte jag avståndet inuti vantskruvarna -- mellan de båda skruvarnas ändar. Nu ställer jag in det måttet. Ett normalår tar det tre timmar att förbereda, tio minuter vid mastkranen och en timma att sätta an, säkra och klä på. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Maj , 2013 Jag brukar slabba på mastguard vår och höst med en trasa. Finns i båtbutiker och rengör plus ger nån sorts parafinhinna. Dyrt literpris, men flaskan räcker nåt årtionde så jag ids inte blanda gissningsvis fotogen och parafin själv. Masten blir litet hal så på våren eftertorkar jag med en torr trasa för att kunna hantera den säkert, på hösten behövs däremot ingen eftertork för den skall ju bara in i mastskjulet. Sätt gärna bitar av svamp eller skumgummi i röstjärnen enligt mitt tidigare tips HÄR om du har sådana röstjärn, lätt hänt att vantskruvarna böjs annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser