stenpa 0 Postad 16 Maj , 2013 Hej! Hur ska kranen på lyftcylindern stå? Drevet är ett 280T gamla modellen med en powertrim och en lyftcylinder, lika som 270T. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 5 April , 2015 Lyfter upp en gammal tråd som ingen svarat på. Vet någon om kranen som Stenpa Frågar om? Jag har precis skaffat ett 280t-drev, och vet inte vad kranen gör över huvudtaget, så jag skulle vara glad för svar. Jag antar att det kunde vara något slags hydraulisk ersättning för backhaken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22nimo 2 Postad 5 April , 2015 Lyfter upp en gammal tråd som ingen svarat på. Vet någon om kranen som Stenpa Frågar om? Jag har precis skaffat ett 280t-drev, och vet inte vad kranen gör över huvudtaget, så jag skulle vara glad för svar. Jag antar att det kunde vara något slags hydraulisk ersättning för backhaken? Sitter kranen på hydraulcylindern så har nog "kranen" inte så mycket med någon backhake att göra. Är det nr 18 på sprängskissen nedan du menar ? https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12882.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 5 April , 2015 (redigerade) Just den kranen är det. Det finns ingen backhake på mitt drev. Börjar långsamt fatta att det skall vara en där i alla fall. Han som sälde drevet till mig, sade att det inte skall vara någon på ett 280T-drev. Nu har jag naturligtvis hunnit ha upp drevet, byta litet tätningar och lager, samt provtryckt det. Äsch, blir att ta isär det igen då. Suck! Tappen för haken fattas också. Men till frågan: Vad har den där kranen på tiltcylindern för funktion? Redigerad 5 April , 2015 av Kronvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22nimo 2 Postad 5 April , 2015 Just den kranen är det. Det finns ingen backhake på mitt drev. Börjar långsamt fatta att det skall vara en där i alla fall. Han som sälde drevet till mig, sade att det inte skall vara någon på ett 280T-drev. Nu har jag naturligtvis hunnit ha upp drevet, byta litet tätningar och lager, samt provtryckt det. Äsch, blir att ta isär det igen då. Suck! Tappen för haken fattas också. Men till frågan: Vad har den där kranen på tiltcylindern för funktion? Vänta lite nu.. En manual på engelska till dej. Här för 270T som är samma Power trim sköld som 280T. http://www.xk22.com/XK--22_Files/-%20XK%2022%20-/-%20XK%20-%20Info%20-/-%20Engine%20Manual%20-/Volvo%20AQ%20270T.pdf Någon backspärr som på dom vanliga 270 och 280 dreven finns ej. Det sköter liftgaffeln på drevet/skölden Ha det fint och lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 6 April , 2015 Tack! Perfekt, exakt vad jag var ute efter. Konstigt att det inte syns något om detta i verkstadshandboken för VP 280-280T-290 och DP modellerna. Nu har jag nog vad jag behöver Tack igen, 22Nimo! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 6 April , 2015 Då var det alltså som jag trodde, kranen på trimcylindern är den hydrauliska "backhaken". Funktionsmässigt, alltså. På bilder i 270T pdf:en ser man wirar kopplade år båda hållen. Det är kanske växelwiren och den andra går väl till växeloket i drevet i så fall. Skulle vara praktiskt med monteringsinstruktioner också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser