Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
brstfanp

Vilka beslag för grabbräcke i sprayhood?

Rekommendera Poster

Hej!

det har ju blivit rätt populärt att ha två kapellrör i aktern på sprayhoodar. Det aktre öppet så att man kan använda det som grabbräcke. Exempel: http://syavatar.se/wordpress/?attachment_id=322.

Jag kollar bilder och ser olika lösningar. Aktre röret verkar oftast sitta fast i tre punkter med det rör som bär upp sprayhooden.

Vad är det för beslag som används för att montera det aktre extra röret? Jag sitter och kollar i båttillbehörsbutikskataloger och på nätet och blir inte riktigt klok. 

I mitt fall gäller den 25 mm-rör (aluminium).

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inget svar till dig på vilka beslag som fungerar, men jag undrar om inte aluminiumnbågar är för klena och flexiga för att fungera som grabbräcke. 

Alla grabbräckessprayhoodar jag sett har varit med bågar i rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag skulle tro att de flesta är rostfria och svetsade! Så kommer vi att göra (om jag fattat kapellmakaren rätt) till vår sprayhood.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag hellre vilja ha nån sorts uppstickande handtag på den FRÄMRE bågen.

Känns vingligt att passera sprayhooden på väg akterut innan man kan greppa dess bakkant/akterbåge, finns ju annars inget högt placerat alls att greppa tag i på en mindre båt. (Behövs egentligen ingen större hållfasthet, bara någonting som gör att man snabbt återvinner balansen innan ens höga kroppstyngdpunkt hunnit vingla för långt åt fel håll kan jag tycka?) Finns månne sådana handtag redan, och har de i.s.f. kanske nackdelar som exempelvis att läcka in regnvatten genom sprayhooden??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett både aluminium och rostfria bågar. Jag bedömer att 25 mm alu är tillräckligt stabilt. Några enstaka har varit svetsade (rf) men majoriteten av dem har haft beslag som monteras efter att sprayhooden är påträdd. Det är vad flera kapellmakare skriver om på sina hemsidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...