oakie 2 Postad 16 Maj , 2013 Jag har en Mercruiser 5.7L. Idag har jag två batterier kopplade till en brytare som driver både start och förbrukning. Jag vill installera skiljerelä och dela upp i två kretsar. Det jag inte blir klok på är hur jag delar upp den befintliga kretsen. Behöver jag koppla om i kabelhärvan från motorn som går till instrumentpanelen eller blir den nya förbrukarkretsen ett nytt paralellt system? Lite rörigt men jag hoppas ni förstår... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Maj , 2013 Oakie skrev: Jag har en Mercruiser 5.7L. Idag har jag två batterier kopplade till en brytare som driver både start och förbrukning. Jag vill installera skiljerelä och dela upp i två kretsar. Hej, som sagt litet oklart vad du menar men jag gissar att du har en omkopplare (manuell batteriväljare) och inte en enkel enpols-brytare för parallellkopplade batterier? Men i.s.f. fall har du redan två kretsar (start- resp förbrukarbatteri) och vill kanske bara glöm-säkra genom att automatisera batteri-väljandet?? Ett förtydligande av detta skulle nog vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 17 Maj , 2013 Ja lite otydligt blev det... Jag har alltså en omkopplare av modell Off,1,2,1+2. Innebär det att jag redan har två kretsar och bara behöver sätta skiljerelät på brytarens plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 17 Maj , 2013 Så enkelt är det nog inte för du har tre ingångar till en förbrukarkrets. 1. Batteri ett försörjer båda kretsarna. 2. batteri tå föesörjer båda kretsarna och 3 båda batterierna försörjer båda kretsarna. Du måste därför först dela upp utgången från frånskiljaren i en motorkrets som matas av ett batteri via en egen huvudbrytare. Sedan tar du matningen till förbrukningen på utgången av frånskiljaren och kopplar den till det andra batteriet. Då får du två utgångar, dvs kretsar, en för förbrukningen och en för motorn. Den gamla frånskiljaren kan du använda till en av kretsarna, men nu som en enkel frånskiljare. Nu har du två separata batterikretsar så nu gäller det bara att fixa laddningen till de båda kretsarna och då är ett sätt att sätta ett skiljerelå mellan motorkretsen och förbrukarkretsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 17 Maj , 2013 OK, jag förstår. Jag måste alltså dela upp i två kretsar. Det verkar ju inte omöjligt. Är det brukligt att inkludera mätarna (oljetryck, varvräknare etc) i motorkretsen eller förbrukarkretsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 18 Maj , 2013 Dessa brukar vara kopplade via motorns kablage och skall ingå i motorkretsen, dvs allt som ingår vid leverans av motorn ingår normalt i motorkretsen och allt som är monterat i båten för lampor, lanternor, värme, länspumpar osv ingår i förbrukarkretsen. Enklast är nog att hitta plusmatningen till elcentralen och flytta den till förbrukarbatterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser