Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
netsplit

Motorbyte - förväntad hastighet?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att byta motor i hopp om att få upp min marschfart lite.

Nu har jag en Suzuki DF150 4t från 2011. Idag när jag ligger på 3900 varv så gör båten ca 25 knop.

Jag funderar på att byta till en sprillans ny Suzuki DF175. Hur många extra knop kan jag förvänta mig att få på samma varvtal? Jag antar att det är gissningsleken nu men någon kanske har erfarenhet av ett liknande byte?

Sen undrar jag också om ni anser att jag gör en bra affär. Jag har som sagt en DF150 från 2011 med ca 475 gångtimmar. Jag har fått erbjudande om att byta till en sprillans 175hk inkls nermontering av min gamla motor samt montering av den nya. För detta ska de ha 50.000 kr i mellanskillnad. Vad tror ni?

 

Se länkar för bilder på min båt: 

http://storafiskar.se/photo?photoid=412

http://www.storafiskar.se/photo?photoid=341

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 papp för 25 hk, tja alt har sitt pris:)

 

Tycker inte du skall förvänta dig någon stor skillnad, visst blir båten något rappare på gaspådrag, och javisst får du några knop till på topp.

Vad gäller marchfarten, är det omöjligt att säga om du får någon skillnad alls! alt beror på motorernas individuella moment/hk kurva, val av propp samt motorernas maxvarv.

Skillnaden kan tex  va att den gammla motorn varvar 6000RPM vid max, och den nya 6300RPM, då får du i stort sätt samma varv vid 25 knops fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50.000 för 25 hk och en NY motor. Min har ju ändå gått snart 500h. Men ja, det kanske inte är någon vidare affär?

Enligt Suzukis hemsida så har DF150 Rek. fullgasvarvtal rpm 5000-6000 och DF175 Rek. fullgasvarvtal rpm 5500-6100.

DF150 och DF175 är ju mer eller mindre samma motor gissar jag. Med skillnaden att 150 är strypt? Så jag misstänker det är samma propeller på dem båda också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen igen större skillnad och 500 timmar är ju inget på den motorn.

Förstår dig till viss del men det finns mycket kul man kan köpa för 50 000:-

 

// Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej de flesta verkar inte tro det blir någon större skillnad. Jag hade hoppats på att få 5 knop till men då är det klart inte värt det.

Får satsa på att hitta en bättre propeller till min nuvarande motor :) Misstänker jag har för stor propeller för det händer knappt nånting med farten när jag ökar från 4900 till 5600 varv. 5600 är också maxvarv vilket känns lite för lågt. Tror en mindre propeller med större kuppning skulle göra susen. Den har en tendens att suga luft när jag går upp lite med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väldigt lite om Suckor så har ingen aning alls om det går men har du undersökt om du för en rimlig peng kan släppa lös de sista 25 hästarna i motorn..? Lundins Marin är en av de aktörer som pysslar med sånt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett problem Jarb, du måste lära dig mer om Suzuki :-)

Men att ta bort strypningen borde ju funka om det är samma motor som 175hk.

 

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker endå att 500 timmar sätter det hela i ett annat perspektiv, du använder båten flitigt:)

Normal årsförbrukning ligger mera på 30-60 timmar (Ja, jag vet att måga av er använder båten betydligt mera...), så i ditt fall det kanske inte är så tokigt tänkt endå.

Om du har problem med dårligt grepp. så är en 3 blads rostfri absolut det bästa valet om du endå vill ha ut dom sista knopen på topp. Har mycket bra erfarenhet själv av tex Ballistic proppar.

Med 25 mera hk får du en högre toppfart, men troligen inte mer än ett par tre knop, men det kanske är det lilla extra som du saknar idag.

Med tanke på din info om dem 2 motorerna, så har dom troligen samma storlek på propp för din båt, vilket resulterar i samma varvtal vid 25 knop,, tyvärr.

Att ta bort någon plugg eller liknande för att få 175Hk existerar inte mera, det va på 70-80 talet det va  möjligt:). Idag handlar det om elektroniska motorstyrningar, andra insprutningessystem etc, knappast värd jobbet/priset att bygga om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tipsa om att byta till en fyrbladig , om det är bara marshfarten du vill höja .

Kan vara så att du har stor förlust(slip) runt det varvtalet-farten ,

då får du mer grepp och mindre förlust .

Jag bytte på min F 250 med mycket positivt resultat .

Den jag köpte heter Turbo 2+2 från Drev.se

 

För ca 5500:- kan det vara värt att prova :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar som fiskeguide 50% så det blir några hundra timmar på motorn varje år.

 

Det är en tre-bladig rostfri som satandard. Jag har också tänkt om en 4-bladig skulle göra susen. Båten är ofta tungt lastad med 4-5 pers + fiskeutrustning. En mindre 4-bladare kanske vore något? Kan man räkna på det på något sätt? Jag har helt enkelt inte tiden att experimentera med propellrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...