Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Shas

Service SX drev

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Hade igentligen tänkt att ta hjälp med detta då tiden håller på att rinna ifrån mig. Men genomgång av drevet dvs byte av alla ”servicedelar” skulle landa på mellan 6-7000kr inklusive material. Är säker helt rimligt bara en förfärligt massa pengar för mig. Har ett SX –MBAC drev med duopropp årsmodell 06.

Har aldrig haft nere drevet men genom lite forskning på detta forum rekommenderar tydligen VP att detta ska göras varje år Hmm lika bra att lära sig….

Vilka servicepunkter ska göras förutom

1 Byte avgasbälg

2 Drivknutsbälg



Behövs några specialverktyg ? Finns det någon lämpligt beskrivande serviceprogram ?

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det jag gör på mitt SX drev (förvisso ett single men det är samma princip)

Byter olja (tappar ur på hösten och fyller på på våren)



Kollar och ev byter bälgar (drivknut var 2-3 år och avgas vid behov)



smörjer knutkorset via två smörjnipplar



byter oringar på drivaxeln



byter oring vid vattensnlutningen (mellan drev och pivothus)



Kollar stödlagret i skölden när drevet är av



Kollar anoden på drevet och skölden



Kollar vattenslangen mellan pivothus och sköld



Kollar över drevet, trimkolvar och skölden efter övriga skavanker

 

Har säkert glömt något som nån mer får komplettera. Kan rekomnedera en servicehandbok om VP motorer och drev. Köpte från SELOC och den är kanon när man skruvar.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej igen !

Tack för svaret, Har nu fått av drevet gick förhållandevis smidigt tog någon timme men det kommer gå betydligt fortare nästa gång.

Har inte fått loss skölden än, har kommit i kontakt med den berömda 1/2 tums bulten får se vad verktygslådan innehåller Får återkoppla

Mvh// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Skulle behövt den handboken, jag köpte en verkstadshandbok till maskin men där behandlas inte dreven.

Jag behöver lite hjälp. Läste någonstans på forumet att Det är en 1/2 tums insexnyckel det ser bara ut som en in12 Hmm Visst sjutton är det en in12.

PÅ mitt drev sitter den till vänster... Räcker det med att ta bort denna eller måste man skruva på fler ställen

 

// Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta loss pivothuset från skölden för att byta bälgar. men om du vill ha bort pivothuset av någon annan anledning så är det en insex 1/2 tum som du använder för att lossa bultarna.

www.drev.se så hittar du en verkstadshandbok från SELOC som innehåller både motor och drev. Kolla efter rätt årsmodell bara.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Go´morrn, nu tycker jag det låter som du försöker lossa pivothuset. Det behöver du inte om du ska byta bälgar.

Titta noga in i på slangklämmorna som håller innersidan av bälgarna så du minns hur dessa sitter när du ska montera nya. Inne i avgasbälgen lossar du låsfjädern, sedan slangklämman och tar bort den. Drivbälgen sitter bara klämd in i pivothuset och med klämma på skölden, slangklämman kan vara lite pillig att få loss och det underlättar om man har 25 cm långa fingrar med styrkan hos en apa iwink, sen kan du dra ut bälgen neråt. Gör rent med Aceton och ev. fin smärgelduk där bälgen ligger an på skölden, pensla på Permatex packningsmassa, tryck på den nya bälgen och dra åt klämman. I pivothuset är det bara att vika in kanten så flänsen på bälgen krokar i ordentligt. På med gummihandsken och peta bort överflödigt fett på stödlagret, (passa på att smörja drivaxeln med detta) och tryck in nytt via nippeln på högersidan tills det pyser ut lite i lagret. Avgasbälgen är sen enkel att återmontera, där behövs ingen tätning eftersom det ändå står vatten i den.

Gör rent där o-ringen runt vattenanslutningen sitter, pensla lite Permatex så sitter den nya o-ringen kvar när du ska trycka på drevet.

Medans du gör allt detta så är det bra om du har lossat bottenpluggen, oljestickan och nivåskruven som sitter rakt ovanför hålet där växelvajern tittar ut i drevet så rinner oljan ut. När drevet är återmonterat och hänger rakt återfyller du med pump http://www.watski.se/Drevoljepump-113Zh från avtappningen tills det rinner ur nivåskruvhålet, skruva i nivåskruv och oljestickan, lossa pumpslangen och sätt i pluggen fort. Om du har nipplar på drivaxelknutarna så trycker du i lite fett, finns inga så så ska det inte smörjas.

Som den snälle kille jag ärangel så kan jag tipsa om att Swedol säljer 20 l dunkar (ca: 9års förbrukning) med 75-90 helsyntet som passar i drevet för 1387 kr villket blir 69 kr/l istället för Pentas för över 200kr/l.

Detta kostar dig runt en tusing + eget arbete, och skojarna på marinan skulle ha minst 6000...WOW!!!

Lycka till

Mvh Andréas

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen och ursäkta mitt sena svar... Riktigt bra beskrivning den ska jag spara. Visade sig dock attt grejorna är fräscha och då stämmer det att dessa byttes i USA innan leverans, så jag väntar med byte tills nästa år.

Det är dock en in12 eller en torx ingen insex. Har fixat ett sådant verktyg tillsammans med resten av utbytesgrejorna, som nu får ligga svalt i källaren ett år tills de kommer på plats.

Tack för alla goda råd...

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...