sabai 3 Postad 15 Maj , 2013 Funderar på att dra uthalet till rull genuan under däck. Men, hur gör man det lättast är det bara att dra elrör under däck? Tycker att om man lägger det i elrör bör de bli ett vist motstånd så det blir trögt att rulla in genuan, eller? Tacksam för tips! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 Maj , 2013 Vi har allt draget under däck i plaströr. Dock inte elrör utan en lite stabilare variant. Det fungerar alldeles utmärkt. I bildens övre högra hörn ser du gänget med rör som går under takskivorna till avlastarna i sittbrunnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 Maj , 2013 Här ser du var fallen går in (skot har vi på ett annat ställe men det går också under däck till avlastarna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 Maj , 2013 Och här kommer de ut i sittbrunn (avlastarna inte på plats ännu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 21 Maj , 2013 Jag har sett två båtar dragit inrulningslinan till förstagsrulle i rör under däck. Båda hade dragit rör uppe under skarndäck. Den ena elrör (VP-rör) den andra aluminiumrör. Det såg ut att ha varit ett svårt jobb att bocka rören lagom mycket och ta sig igenom flera skott. Det såg ut som om man fått använda ganska korta bitar av rör med många skarvar. Skarvar som jag föreställer mig ger friktion och sliter på linorna. Jag har inte seglat med någon av båtarna men jag provade att dra i linorna vid bryggan och det gick trögt. Plaströrsvarianten var trögast. Ägaren av aluminumrörvarianten berättade att han tidigare hade använt elrör men att dessa rör med tiden slets sönder invändigt av linan, så han bytte mot aluminiumrör. Jag har svårt att se att man faktiskt löser något problem med den här sortens lösning. I alla fall på båtarna som jag kollade på. Själv har jag en rulle under fördäck. Linan kommer upp på fördäck genom ett infällt block och sedan via block på mantågsbenen till sittbrunnen. Funkar bra. Jag har seglat med båtar som leder linan med enkla linförare över däck och rufftak. Funkar bra så länge man inte bryter linan för stor vinkel. Om jag inte hade en fungerande lösning skulle jag köra denna variant. Jag har kollat på båtar som har rulle under fördäck och låter linan löpa fritt inne i ruffen. När man seglar ligger linan slappt på durken och upp i ruffluckan och man kan dra i den (och hoppas att någon i besättningen inte ligger på linan framme i förpiken). När man ligger still ligger linan kransad längst fram i förpiken. Inte världens mest sofistikerade lösning men jag gillar enkelheten. Vad får dig att fundera på att dra linan i rör? Är det något problem du vill lösa? mvh ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 23 Maj , 2013 Jag vill få bort linan från däck har den i block längs mantoget och blocken ligger på däck. I och med att blocken ligger på däck och tampen så trampar man på den när man går på däck vilket gör att foten kan rulla på tampen. Men inser nu att det är enklare att skaffa nya block som man fäster på mantogs stättan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 23 Maj , 2013 Det finns ju numera rullar som gör att kontrollinan kommer utanför mantågsstöttorna. Då slipper du ha linan ligger på däck eller strax ovanför. Iofs kostar de skjortan, men då är problemet löst. Lite enklare än att börja borra i båten. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 23 Maj , 2013 Om du ska dra tamparna i rör under däck så använd golvvärmeslang. De är kraftigare än elektrikarrör så de håller för det slitage som kan bli. Dessutom böjliga så det blir mjuka krökar som ger låg friktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser