Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Regal195

Koppla generator till startmotor

Rekommendera Poster

Hej elkunniga!

Jag håller på och ska se över elen i båten och då framför allt själva laddningen. Jag har inga problem idag med jag vill snygga till det hela och byta lite  dåliga kaplar samnt monter ett skilje relä.

Jag har tittat på Skyllermarkshemsida och hittat kopplingsschema där. Men, enl. deras kopplingsschema är det draget från generator till en kopplingsplint, från kopplingsplinten vidare till startmotpr och batteri.

I båten är det draget från generator till startmotor direkt och sen vidare till batteri.

Enligt skyllermarks ska det vara 50mm kabel från generator till batteri och befintlig kabel är inte direkt grov...

Så till min fråga, ska jag koppla enligt Skyllermarks kopplingsschema eller ska jag har det som jag har det idag och bara montera en grövre kabel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se poängen med polplinten, gå direkt från generatorn till starmotorns pluspol. Det bör räcka med 35 mm kabel, enda syftet med grov kabel här är ju att hålla nere spänningsfallet. Även den minusplint som förekommer på Skyllermarks scheman förefaller onödig, tycker jag. Men det är en god idé att dra en separat minuskaberl från generatorminus (eller hölje) till den punkt på motorblocket där batteriminus är anslutet.

Den som verkligen är angelägen om att hålla spänningsfallet nere i laddningskretsen väljer väl för övrigt att gå direkt från generatorn till förbrukningsbatteriets pluspol (via en säkring). Startbatteriet ansluts då via relät. På så sätt slipper man så höga laddströmmar via det sistnämnda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...