EddieC 0 Postad 15 Maj , 2013 Hej! Tänker kompprova min motor innan sjösättning pga slarvig vinterkonservering. Behöver man ansluta vatten för impellern? Eller Håller den för att kolla under 6 tändstift? Mvh Eddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 15 Maj , 2013 Jag förstår inte riktigt, om du skall kompprova så startar du inte motorn, därmed behöver du heller ingen kylning. Vad är det för motor? Mercruiser V6? Kompprovet säger heller inte om motorn överlevde vintern. Det vanligaste är att blocket spricker och då är kompen alldeles utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 15 Maj , 2013 Kompprov ska du helst göra med varm motor och då behöver du koppla till kylvatten och varmköra. precis som sas innan så säger kompprovet inget hur blocket och andra delar klarat vintern. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieC 0 Postad 16 Maj , 2013 Okej, nä jag trodde ändå att motorn snurra. För man kör väl på starten för att bygga upp trycket? Har läst på lite och kommit fram till att jag skippar det. Och tack vare ditt svar att det ej märks om motorn är frusen. Min förr motorn frös och jag bytte till en ny. Farsan och jag brukar hjälpas åt med båtarna. Dock blir han så stressad och stirrig. Det smittar av sig på mig. Så jag tror max 15 - 20 l glykol gick in i motorn. Är lite orolig nu när jag ska sjösätta. Vad tror ni om riskerna? En helt ny mercruiser v6. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 Maj , 2013 15-20L räcker gott o väl om det gjorts på rätt sätt. Har du slutet kylsystem eller färskvattenskylning på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieC 0 Postad 16 Maj , 2013 Får verkligen hoppas den klarat sig. Splitter ny motor. Tror jag använde den max 10h förra sommaren. Det är en färskvattenkyld. Annars hade väl bara limporna gott, surt de men inte lika dyrt Läser så mycket om frusna motorer, så jag kanske nojar mig i onödan. Såg en bild här på en som hade en länspump kopplad med spolmuffen upp till drevet. Fungerar det bra? För jag har en tunna som jag ställer på badbryggan. Sen slang ner. Men det tar sån himla tid innan den börjar suga. Så man oroar sig för impellern. (Alpha one) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 16 Maj , 2013 Min båtgranne på varvet gör absolut INGENTING. Han låter till och med fendrarna hänga kvar. Ingen press ingen skölja motor, nothing. Och till oss andras stora förvåning startar den direkt året därpå och går hela säsongen. Byta olja/stift mm? Vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieC 0 Postad 16 Maj , 2013 otroligt!! Han kanske är trött på sina grejer och vill byta upp sig när det går sönder! I min släkt har vi förargat båtgudarna. För vi råkar jämt ut för tråkigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 Maj , 2013 Motorn bör vara varmkörd alt att man plockar ur termostaten när man kör igenom glykolblandningen på färskvattenskyld motorn. Sen bör man alltid lossa pluggarna och släppa ut vattnet i motorn innan och även efter för att vara på den säkra sidan Jag kör alltid med länspump kopplad till spolmuffen och ett kar under. Smidigt och sen enkelt att pumpa blandningen till en dunk. Men som sagt töm motorn på vatten innan annars spär du ut glykolblandningen rejält Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser