Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Sudden22

VP AQ130 Vill inte starta

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är ny ägare av en Flipper 700 sedan slutet av förra sommaren. Motorn som sitter i är en VP AQ130 och den helrenoverades 2012.

Jag har egentligen 2 problem.

Det första problemet är att motorn inte vill starta efter vintern. Startmotorn tuggar på men motorn vill inte tända och jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka eller för den skull göra och ber därför er om råd.

 

Det andra problemet. Under den sista turen under 2012 hakade liksom backväxeln i sig och vägrade släppa. Oavsett åt vilket håll jag förde gasreglaget så blev effekten bakåt. Det var först efter att luckan i drevet öppnats och vipparmen vridits för hand som framväxeln hoppade i. Vad kan jag göra för att detta inte ska inträffa igen?

 

Mycket tacksam för alla råd då verkstaden på marinan där jag har båten inte har tid att hjälpa mig.

 

Mvh

// Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.

Kolla stiften.

a) Blöta elfel

B) Torra bränslefel

 

/Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aq130 låter väldigt klent i en flipper 700, vad toppar du? 14 knop?

Egentligen kan det bara vara två orsaker som gör att den inte går, soppa och gnista om det inte är något annat generalknas på den.

Kolla att soppa kommer fram och kolla att du har gnista.

Växelvajern kanske har släppt från något av sina fästen. det sitter ett bakpå drevet och ett uppe vid växelföraren.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är kanske inte den kraftfullaste motorn men det var den som satt i när vi köpte samt att den var ny.

 

Jag ska kolla stiften hur de ser ut. Hur kontrollerar jag enklast om det kommer in soppa i motorn?

 

När det gäller problem 2 glömde jag säga att det är ganska stor skillnad på hur motorn svarar på reglaget. När man för det frammåt måste jag föra det ganska långt (60 % av fullt) innan växel går i och båten vill frammåt medan när jag för det bakåt så går växeln i direkt och back startar. Borde samspelet mellan att föra reglaget frammåt respektive bakåt vara samma eller är detta vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då går det nog att justera vid växelföraren/gasreglaget.

vajern fästs i hållare så den går att flytta. Det kan även gå att justera nere vid drevet under kåpan. Vad har du för drev? 270/280?

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att tändningen är rätt inställd, kolla så att tändkablarna sitter rätt, och att de är fräscha... Egentligen byta brytare, kondensator, tändstift å kablage så att du vet att de är fräscha...

Men kolla tändningsinställningen och tändstiften först...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att det är ett 280 drev då det är det enda jag hört i samband med min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som brukar hända under vintern, är att backventilerna i bränslepumpen fastnar. Om du lossar lite hålskruven till anslutningen på en av förgasarna, och pumpar för hand på bränslepumpen, så ser du om det kommer bränsle. Om du inte har någon handpump, måste du köra på starten. Var beredd att dra åt direkt om det kommer bensin, så att det inte sprutar över motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Rollen dagens bensin har en förmåga att klistra ihop allt som ska röra sig även nålventiler och munstycken.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det bytts bränslefilter? Eller om bensinen är tömt på fram till motorn. Häll ner lite bensin i förgasaren och försök starta, upprepa tills att bensin sugits fram i systemen och motorn förhoppningsvis startar. Brukar fungera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag kunnat verifiera följande.

 

- Tändstiften är inte blöta.

- Med startgas direkt i förgasare ville motorn starta men ingen soppa kom så det känns som att det handlar om bränsletillförsel. Blir till att kontrollera bränslefiltret. Något mer att kolla?

 

MVH

// Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla att soppa pumpens mebran inte gett upp. vart har du båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar få köra rätt många ggr med bensin/startgas i förgasaren innan motorn håller sig igång, sist tror jag det var ca 6 ggr faktiskt, ifall du bara testat några enstaka ggr tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...