Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
matpe

Vilken olja i TAMD 41 B

Rekommendera Poster

Vilken olja ska jag ha i en TAMD 41 B. Antar att man inte ska köra helsyntet i en så gammal motor? Ska man köra delsyntet eller vanlig standard mineral. Vilken viskositet ska man köra W 10/30 el W 10/40

Tacksam för svar

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15W-40 mineralolja som minst fyller kraven för motorn dvs. API klass CD.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det gäller även för TMD 40B...?

Skall förmodligen införskaffa ny(are) och större båt till helgen, och i den sitter en TMD 40B...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt... 15/40 körjag på 40b. Köp då för guds skull inte oljan via volvo penta eller nån marina för deras påslag är rena rånet. Jag har köpt oljan senast via en direktgrossist inom bränsle och upptäckte att det kostade ca 1/3 av vad jag betalade på marinan förut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp då för guds skull inte oljan via volvo penta eller nån marina för deras påslag är rena rånet. Jag har köpt oljan senast via en direktgrossist inom bränsle och upptäckte att det kostade ca 1/3 av vad jag betalade på marinan förut

 

Aaaamenyes

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför skall man inte köra på helsyntet? Har för mej att en hesyntet olja är betydligt stabilare vad avser viskositet, inte så tjock när den är kall o inte så blaskigt tunn när den är varm!

Vad kör lastbilsåkerierna på månne? någon som vet!

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljefilmen från en mineralolja är mer bestående än syntetoljans. Det gör att skyddet mot rost blir bättre, gäller väl främst under den tid på året då motorn står oanvänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helsyntetisk olja är ju att föredra men kan dock vara mer aggresiv mot gummipackningar beroende på gummitypen. Dock kommer du troligen inte att lyckas få tag i riktig helsyntetisk olja då det kanppt finns några kvar i handeln. I princip all olja som säljs i sverige under namnet helsyntetisk är mineraloljor, tyvärr.

Så, kör på en mineralolja för en rimlig summa, för det är med största sanolikhet ändå mineralolja du får om du väljer en dyr helsyntetisk olja ute i någon svensk butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon källa på detta?

Jag håller på med bilracing och där har vi syntetolja med alla säkerhet.

Du får gärna lägga ut någon källa och förklaring på vad du menar med att all syntetolja bara är mineralolja.

Häls Nille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...