matpe 0 Postad 15 Maj , 2013 Vilken olja ska jag ha i en TAMD 41 B. Antar att man inte ska köra helsyntet i en så gammal motor? Ska man köra delsyntet eller vanlig standard mineral. Vilken viskositet ska man köra W 10/30 el W 10/40 Tacksam för svar Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 Maj , 2013 15W-40 mineralolja som minst fyller kraven för motorn dvs. API klass CD. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 15 Maj , 2013 Antar att det gäller även för TMD 40B...? Skall förmodligen införskaffa ny(are) och större båt till helgen, och i den sitter en TMD 40B... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 15 Maj , 2013 Helt rätt... 15/40 körjag på 40b. Köp då för guds skull inte oljan via volvo penta eller nån marina för deras påslag är rena rånet. Jag har köpt oljan senast via en direktgrossist inom bränsle och upptäckte att det kostade ca 1/3 av vad jag betalade på marinan förut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 16 Maj , 2013 Köp då för guds skull inte oljan via volvo penta eller nån marina för deras påslag är rena rånet. Jag har köpt oljan senast via en direktgrossist inom bränsle och upptäckte att det kostade ca 1/3 av vad jag betalade på marinan förut Aaaamen //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 16 Maj , 2013 Och varför skall man inte köra på helsyntet? Har för mej att en hesyntet olja är betydligt stabilare vad avser viskositet, inte så tjock när den är kall o inte så blaskigt tunn när den är varm! Vad kör lastbilsåkerierna på månne? någon som vet! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 16 Maj , 2013 Oljefilmen från en mineralolja är mer bestående än syntetoljans. Det gör att skyddet mot rost blir bättre, gäller väl främst under den tid på året då motorn står oanvänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon-S 0 Postad 17 Maj , 2013 Helsyntetisk olja är ju att föredra men kan dock vara mer aggresiv mot gummipackningar beroende på gummitypen. Dock kommer du troligen inte att lyckas få tag i riktig helsyntetisk olja då det kanppt finns några kvar i handeln. I princip all olja som säljs i sverige under namnet helsyntetisk är mineraloljor, tyvärr. Så, kör på en mineralolja för en rimlig summa, för det är med största sanolikhet ändå mineralolja du får om du väljer en dyr helsyntetisk olja ute i någon svensk butik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjorrden 0 Postad 4 Juli , 2013 Har du någon källa på detta? Jag håller på med bilracing och där har vi syntetolja med alla säkerhet. Du får gärna lägga ut någon källa och förklaring på vad du menar med att all syntetolja bara är mineralolja. Häls Nille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser