Gå till innehåll
tisdag 15 april 2025
Snoilsky

Moderna 2-taktare till gummibåt.

Rekommendera Poster

Hej

Vi har en Otter Sport 330 yda med en 2,5 hk 4-taktare. Konfigurationen är bra när vi använder den som jolle till segelbåten.

Nu letar jag efter en ca 8hk 2-taktare med direktinsprutning som ska kunna få båten att plana med 3 vuxna eller 2 vuxna och 2 barn. Båten klarar 15hk men jag vill inte att motorn ska väga mer än ca 30 kg.

Krav:

Miljömässigt i det bättre spannet (direktinsprutning)

Max 34kg

Plana med 260 kg passagerare och packning (eller i alla fall gå över 8knop)

Otter Sport 330 YDA:

3,3m*1,53m

Vikt? Chansar på 40-50kg (går att bära själv men föredrar att vara två)

Uppblåsbar köl/v-botten (även durk är uppblåsbar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Rib på 3 m och den har svårt att komma ur vattnet med 2 vuxna och 2 halvvuxna barn

och då har jag en 15 hk Yamaha 2-takt på den (tror den väger ca 30 kg).

Med 2 pers i så går den däremot som ett skållat troll- skulle tro att 8 hk är för lite för dina krav.

Kan möjligen gå om du sätter på en propp med väldigt låg stigning men det är nog ingen optimal lösning.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input!

Har du en 2-taktare med förgasare?

Har läst om andra som fått gummibåten att plana med 2 vuxna samt 8hk 2-takt. De hade en tohatsu. Tyvärr är tohatsus 9,9/15hk för tung i min smak. Annars kanske det hade varit ett alternativ.

Andra erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det finns inga 2 taktare under 25hk med insprutning och som därmed klarar dagens miljökrav. Mitt tips om du vill mesta möjliga effekt för max 34 kg är att försöka hitta en välbehållen begagnad Tohatsu 9.8hk 2 takt. Det var en populär gummijollemotor och är baserad på deras 8hk men med annan förgasarbestyckning-vikt ca 27kg. Rätt justerad och med 2% sk biologisk nedbrytbar olja i tanken så är miljöpåverkan inte så stor de få timmar en jollemotor används.

Planingsegenskaper med den motorn på din båt är svårt att svara på, men jag har erfarenhet av Zodiac 310 med uppblåsbar botten och köl. Den planar med Tohatsu 9.8hk 2 takt med 2 vuxna och ett barn ca 190kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inga 2 taktare under 25hk med insprutning

Ajdå, det var trist men bra information. Tappade intresset för 2-taktare med förgasare efter ha läst båtmiljö.se. Antar att även tohatsu 9.8 hk 2t faller under kategorin gamla tvåtaktare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en äldre johnson 9,9 på en yam320. Gissar att storleken på passagerarna är ganska avgörande. För 2 år sen gick det att plana med 2 vuxna & 2 barn, men nu går det bara inte. Nu är barnen 12 & 9.

Och det går bra att köra den på 2 takts alkylatbensin om man vill vara miljömedveten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att de säljer alkylatbensin på pump på andra sidan viken.

Tackar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske kan kolla på nya gasoldrivna utombordaren Lehr. Finns i 5,0hk och 9,9hk. 9,9:an väger iofs 39,8Kg men du slipper ju ha bensintanken som väger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...