Kompassen 0 Postad 15 Maj , 2013 Är det någon här som vet.....hur man definierar tekniskt fel? Det står nämligen i ett köpekontrakt att säljaren ansvarar för ev tekniskt fel (på motor). Kan det innebära åtgärder av gummipackningar, filterbyten osv det låter väl mer åldersrelaterade problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 15 Maj , 2013 Njaaaa... Frågar du mig så innebär tekniskt fel t ex om att båten går framåt när man lägger i backväxeln...Eller att motorn inte startar när du vrider om nyckeln i startläge... Alltså mekaniken bakom det hela - Och dit räknar åtminstone inte jag packningar, filter o s v... Men jag kanske hoppar i felgaffad segelbåt här... Det är i alla fall vad jag definierar tekniska fel: Att det inte funkar som det är tänkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Maj , 2013 Vad kan det finnas för andra fel på en motor än tekniska fel? Handhavandefel. En tidigare arbetskompisk var ofta ganska sarkastisk. Vid ett tillfälle sa han när nån påstod att det var ett elektriskt fel;Det finns inga elektriska fel - det är ett mekaniskt fel på det elektriska systemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kompassen 0 Postad 15 Maj , 2013 Får väl avvakta verkstadens utlåtande. Niger och tackar för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 15 Maj , 2013 Kan man dela upp det i mekaniska och elektriska fel så tror jag man slå ihop dem 2 under tekniska fel och då borde det väl vara allt från nått litet skit som sitter löst till skuren motor! Gott och gott så ska motorn gör sitt jobb! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 16 Maj , 2013 Om jag fick definiera skulle jag nog säga följande: Filtret igensatt av skit = slitage/normalt Måste man däremot byta filter massa gånger pga det blir fullt kan det bero på tekniskt fel.... Filtret trillat ur = tekniskt fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2013 Jag tror i det närmaste att vi inte behöver bry oss om vad som är ett tekniskt fel. Så snart köparen har börjat använda båten, så spelar det nog ingen roll vad det blir för fel på motorn. Köparen måste nog kunna bevisa att felet fanns när han köpte båten. I annat fall har det uppståt under köparens användning. Allt som inte är handhavande fel är ju tekniska fel. Att ett bräslefitter sätt igen 23 gånnger på raken är ju också ett handhavandefel. Det beror ju på bristande underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser