Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Elkatta

Solceller ah?

Rekommendera Poster

Hur mycket laddar era solcellspaneler? Nu pratar jag om de faktiska värdena, inte de optimala:-p

Jag har läst om folk som räknat med att de fått ut ca 5 ah för sina solceller på 100w.

Är det en fantasisumma? Eller är det realistiskt att räkna med det? Nu pratar vi givetvis om soliga dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en solpanel från Sunvind Exergon på 50W och den laddar 2,78A när det är soligt och givetvis mycket mindre om det är molnigt. Enligt data skall den ladda ca38% av Max vid molnigt väder och dagsljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra tumregel är att en panel riktad 45 grader mot söder ger under ett år nästan tusen gånger så mycket i Wh som effekten i W.

En panel på 100w ger 100 kWh under ett år. Inte så illa eller hur?

Siffrorna är avrundade uppåt men faktiska installationer kommer nästan upp till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en gammal 45W panel som gav 2.2 när det var soligt i rätt vinkel, men efter inköp av maxpower naps regulator får jag 2.6A in vid samma förållanden. Helt OK...

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

% AMpere låter realistiskt, går nog att få ut lite mer också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 100w panel.Som mest visade amp mätaren 7a.det förutsätter oxå att batterierna vill ha krämen .Så en solig dag på 8h = 56Ah. Men för att ta vara på krämen så sätter jag kylen på max,passar även på att frysa in is/kylklampar (magasinera).

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enkla tumregeln är 4 x effekten per dygn dvs för 50W får man 200 Wh/dygn. Dvs ca 17 Ah. Under juni/juli ligger genomsnittet per dygn på drygt 20Ah om räknar på befintlig statistik. Denna siffra stämmer väl om man mäter. Svårigheten är att mäta korrekt men har man en stor batteribank som man ser till att den startat på 50% kapacitet och mäter över ett antal dygn så ser man att det stämmer ganska väl. Ska man ha helt korrekta värden krävs konstlast mm. Siffrorna avser horisontell montering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du räknar på horisontell placering utan någon skuggning?

För min del känns dina värden som lite höga ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Skuggningen kan ju bli väldigt olycklig. Likaså hu man monterat osv. Flera mindre paneler drabbas mindre, segel reflekterar osv. Ligger man lite längre på fel ställa kan man rigga reflektorer, aluminumplåt, räddningsfilt eller helt enklet vattenytan. Det går att göra en del men en bra början är så myckte paneler som möjligt och en rejäl batteribank. En bryggranne sa när man tar en kall öl ur kylen efter att ha legat stilla några dagar, då är de allt bra vackra, solpanelerna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite praktiska värden.................

Kollade idag och igår när panelen ligger på en ställning utanför båten på uppställningplatsen. Molnigt igår och då laddede panelen mellan 0,5 och 0,9 A när jag belastade kretsen. Idag var det soligt och då laddade den 3,5-4,0A vid belastning. Om kretsen är obelastad så ligger den och underhållsladdar på ca 0,3-0,5A.

Panelen är på 80W och regulatorn är en NAPS Maxpower (MPPT)

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under förra året hade jag 2st 50W solceller horisontellt med en enkel pwm regulator. Absolut max var runt 7Ah. Vanligtvis 4,5-5Ah.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen menar du A när du skriver Ah.

När du har laddat 5A i 5 timmar har du fått in 25Ah i batterierna. Dvs A*h (strömmen gånger timmarna) blir Ah. Blandas alltid ihop i broschyrer och information så det är inte lätt. Kanske lättare om man kör med W och timmar, Wh. Mer bekant i allmänhet eller kWh som de flesta betalt för till elverket. Har man 12V och 1A har man 12W. laddar man 12W i tre timmar fick man 36Wh. (samma som 3Ah).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...