Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
AlexJohnson40hk

Hjälp! Båtjäveln funkar inte

Rekommendera Poster

Idag var jag ute och körde min Johnson 40 hk från mitten av 70-talet när detta hände: Motorn högg till ibland, små hack där den inte drev. Dessa hugg kom tätare och tätare och sedan slutade den driva alls. Den varvar bra och startar som den ska, men det händer inget när jag lägger i fram eller back. Ja, propellern sitter kvar och allt ser helt ut. Under kåpan har jag inte kikat ordentligt, vet inte vad jag ska kolla efter.

Vad tror ni det kan vara för fel? Förklara gärna så att en okunnig som jag förstår.

PS. Har fixat med båten hela vintern och la i den igår. Fyfan asså. DS.

 

Otroligt tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett drev i växelhuset gått sönder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät det skramligt i samband med att den inte drev? Om du med motorn avstängd och ilagd växel snurrar på proppen, hur känns det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att bussningen i propellern gått sönder. Det brukar börja så att det släpper i små ryck, sedan blir det mer och till sist snurrar den fritt,möjligen kan den driva lite på tomgången. Testa att med avstängd motor och växel i vrida på propellern för hand. Om du får runt den så är det knas, och känns det lite mjukt varierande mostånd så är det bussningen. Då blir det ny propeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag var nere och testade att snurra propellern med växel i, det snurrade med motstånd ibland, men jag fick ändå runt den 360 grader. Både axeln och propellern snurrade, vilket jag tolkar som att ett drev i växelhuset är sönder. Hur ska jag gå till väga för att laga det?

Går det göra själv eller är det bara lämna in den? Är det dyrt tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är säker på att proppen inte slirar så är nog kuggarna ränsade i växelhuset.

 

Vilken är ju inte lätt att veta men om du kan få loss lagerhållaren på en så pass gammal motor så sitter det ett kuggkranshjul på propelleraxeln och sen har du ju ett från drivaxeln.

 

Bästa i ditt fall är nog att köpa ett renoveringsobjekt och plocka över hela växelhuset från, kan nog vara knivigt att hitta reservdelar misstänker jag?!

 

Men är du inte van vid att meka ska du nog leja bort jobbet till någon om du känner dej osäker.

 

Edit: motstånd ibland är ju för kompressionen i motorn.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn hugger driver den inte nej.

Oavsett vilket är det ungefär 23 gånger enklare att kolla impellern än att riva underhuset för att kolla efter trasiga kugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerns uppgift är att pumpa runt vattnet som kyler motorn har ju ingenting med drivningen av själva motorns framfart.

 

Antingen är det vulkningen på proppen som inte kollats upp riktigt eller är det tyvärr kuggsallad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man tömmer oljan bör väll metalspån komma ut, då vet man ju, eller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska försöka vara pedagogisk.

-Hur tror du motorn uppträder om det ligger ett löst impellerblad i impellerhuset? Tror du motorn spinner som en symaskin då?

Men visst kan det vara drevras. Jag menar dock att innan man river drevet bör man kolla impellern.

För övrigt instämmer jag med Zer0. Nedre oljeskruven brukar vara magnetisk. Där kan man se direkt om det rasat, bra förslag. Bäst hittills faktiskt. Enda insatsen är att byta olja och det skadar ju aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart att delar som sitter löst eller är sönder inte påverkar på ett positivt sätt.

 

TS har inte skrivit nåt om han har en fin och bra skvallerstråle, det får vi väl utgå ifrån att där finns?

 

Tipset från Zero är ju dagens tips oc finns där inget metallspån i oljan så har den felsökningen inte kostat mer än nån hundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser TS text igen kan det tolkas som att det inte alls är hugg utan snarare någon form av slir. Då kan jag köpa att det kan vara vulkningen på proppen. Hugg i min värld är när motorn hastigt tappar varv och det låter som om något bromsar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skrev: Motorn högg till ibland, små hack där den inte drev. Dessa hugg kom tätare och tätare och sedan slutade den driva alls. Den varvar bra och startar som den ska, men det händer inget när jag lägger i fram eller back.

Det utesluter väl allt med bränsleförsörjning, tändning, kylning och liknande motorgångs-jox.

Felet ligger definitivt på kraftöverföringsdelen dvs propellervulkning, kuggdrev, lagringar i kraftöverföringen eller annat närliggande.

Kolla metallspån i drevoljan är billig och enkel felsökning. Skruva loss propeller och kolla den hos propellerfirma är inte heller dyrt. Det är svårt att avgöra själv om vulkningen har gett upp så det är nog bäst att låta en propellerspecialist kolla den eller att låna en ersättningspropeller och testa själv. Det behöver ju inte vara exakt rätt stigning på en ersättningspropeller för att kolla om det är kuggdreven som gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja själva motorn går jättebra och skvallerstrålen sprutar friskt. Men när jag lägger i en växel och gasar så varvar den upp sig normalt, men driver inte. Propellern sitter också som den ska på axeln, men går att snurra för hand med växel i. Tyckte mig se metallspån flyta ut i vattnet. Något i kraftöverföringen måste alltså vara paj? Ska ta upp den idag och undersöka närmre, vad tycker ni ska undersökas och i vilken ordning?

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att navet inte slirar för handkraft säger i princip ingenting. Sätt ett märke med färg på den yttre propphylsan (från centrumm sett utanför avgasutsläppet) och mitt för detta märke, ett märke på på proppaxeln/mutter (innanför avgasutsläppet). 

Kör!

Om märkena flyttats inbördes så är navet i proppen slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gjort så här, tappa ur oljan, ( kolla då sammtidigt om där är metallspån) OBS! lite spån på magneten tillhör ett normalt slitage.

 

lossa växelhuset, snurra på drivaxeln och känna efter glapp där eventuellt kuggarna gått.

 

För att egentligen kunna se hur kuggdrevens skick är måste du få loss den stora lagerhållaren bakom proppen, med lite tur kanske du får loss den och då dra ur hela paketet.

 

När du kommit så långt ser du hur både kuggdrevet på proppaxeln ser ut och även kuggdrevet från drivaxeln.

 

Tror inte du kommer åt att se skicket på nåt annat sett på din motor?!

 

Som jag skrivit tidigare är det nog glest med reservdelar så en reservmotor som är villig att skänka sitt växelhus är helt klart smidigast för att komma ut på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...