David_Str 0 Postad 14 Maj , 2013 Hej! Har nyligen köpt familjens första båt, se min andra tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=491015. Båten är en HT med 70hk utombordare, båda från sent 70-tal. Börjar bli klart för sjösättning, och har funderat lite på försäkring och kommit fram till att man åtminstone behöver en ansvarsförsäkring. Jag har en båt som inte är så dyr, och då både motor och båt är gamla bör den väl knappast vara så stöldbegärlig? Snor verkligen någon så gamla båtar/motorer? Länsförsäkringar ville jag skulle låsa fast både motor o båt med godkänt lås, bara motorlåset går på 1000:- Det slutade ändå med att jag tecknade en försäkring hos IF då de inte krävde vare sig motorlås eller ens att båten var låst vid bryggan. Kommer givetvis att låsa fast själva båten ändå för att förhindra impulsstölder. Hur gör ni andra med lite äldre båtar? Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glenn111 1 Postad 15 Maj , 2013 Jag tog en småbåtsförsäkring i folksam där jag har mina andra försäkringar, mest för att slipa betala andras båtar ifall man gör bort sig. Båten är försäkrad för 20 papp, kostar mig ca 20-30 kr per månad. Har även ett godkänt lås med kedja till båten, folk snor allting nuförtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Maj , 2013 En gammal motor är nog inte så stöldbegärlig men för att undvika stöld kan du ju sätta ett enklare lås, tex en vire och ett hänglås som gör den omöjlig att anävda (om den inte går att svänga) . Ett annat tips är att ta med sig tanken hem. Det kanske inte hindrar tjuvar men det kan göra att du slipper att ngn lånar båten för en tur vilket kanske är en större risk med en äldre båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
David_Str 0 Postad 18 Maj , 2013 Hej! Tack för svar. Jag har låst fast båten med vanlig kedja, bryggan är ju av trä så nåt klass 3 lås lär inte hjälpa. Blir dock svårt att ta med tanken då den är fast i båten Jag själv skulle snott en annan båt... /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser